Avatar billede krj82 Nybegynder
19. juli 2008 - 11:08 Der er 46 kommentarer og
1 løsning

Computer virker ikke. Muligvis chip der er brændt af.

Min computer virker ikke. Jeg har en mistanke om at det er chippen der er brændt af. Men har ikke forstand på det

For lang tid siden røg den firkantede metaldims der sider oven på chippen af. Jeg prøvede at sætte dimsen på igen.

Computeren har kørt uden problemer, og har stået på mit gulv. Forleden da skulle jeg løfte computeren op mit bord. Valgte desværre at gøre det mens den var tændt og lige pludselig flimrede skærmen. Og der lugtede lidt brændt. Da jeg åbnede lå metaldimsen på grafikkortet.

Jeg prøvede at genstarte men nu er der bare sort skærm og computeren bipper når jeg tænder.

Er det et nyt bundkort der skal til, eller er det grafikkortet?

er der evt. en på sjælland, der har mod og tid på at kigge på den, evt i morgen?
Avatar billede peet-49 Novice
19. juli 2008 - 11:12 #1
Et nyt grafikkort skal du have, hvis du er uheldig, kan den dog ødelægge soklen, v.kortslutning af grafikkortet.
Avatar billede krj82 Nybegynder
19. juli 2008 - 11:13 #2
soklen? er det bundkortet?
Avatar billede krj82 Nybegynder
19. juli 2008 - 11:16 #3
og burde der ikke være noget galt med chippen?
Avatar billede peet-49 Novice
19. juli 2008 - 11:21 #4
Chippen er GPUén, den er brændt af.
Avatar billede peet-49 Novice
19. juli 2008 - 11:22 #5
Jeg har vist misforstået, det er køleren til processoren, der er faldet af, det resulterer i en brændt cpu, og et muligt defekt bundkort.
Avatar billede krj82 Nybegynder
19. juli 2008 - 11:24 #6
ved ikke om jeg er helt med så. Den dims jeg snakker om, der faldet af, sidder ikke på grafikkortet, men på bundkortet. mellem grafikkortet og processoren

Er det noget du har mulighed for at kigge på? hvis du altså er på sjælland?
Avatar billede krj82 Nybegynder
19. juli 2008 - 11:27 #7
kan også tage et billede af de og sende på mms?
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2008 - 11:35 #8
Det er muligvis køleren på din "southbridge" der er faldet af?

Hvis det er den, og Southbridgen er brædt af skal du nok ud og have et nyt bundkort. Der er dog firmaer der kan sætte en ny en på for dig, men med priserne på bundkort i dag, tror jeg ikke der kan betale sig, OG spørgsmålet er også om det/den (afbrændt southbridge) har forsaget mere skade end kun at være ødelagt selv.
Avatar billede krj82 Nybegynder
19. juli 2008 - 11:37 #9
det er lidt det jeg tror.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2008 - 11:37 #10
Avatar billede krj82 Nybegynder
19. juli 2008 - 12:07 #11
er lige i gang med at uploade nogle billeder
Avatar billede krj82 Nybegynder
19. juli 2008 - 12:10 #12
[URL=http://Billedeupload.dk/showpic-3099.jpg][IMG]http://Billedeupload.dk/thumb-3099.jpg[/IMG][/URL]

[URL=http://Billedeupload.dk/showpic-3100.jpg][IMG]http://Billedeupload.dk/thumb-3100.jpg[/IMG][/URL]

[URL=http://Billedeupload.dk/showpic-3101.jpg][IMG]http://Billedeupload.dk/thumb-3101.jpg[/IMG][/URL]

[URL=http://Billedeupload.dk/showpic-3102.jpg][IMG]http://Billedeupload.dk/thumb-3102.jpg[/IMG][/URL]
Avatar billede krj82 Nybegynder
19. juli 2008 - 12:12 #13
ved ikk lige hvorfor linkse ikk virker
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2008 - 12:38 #15
Det er din NorthBridge køler der er faldet af.

Har du prøvet at starte den op når din PC. er HELT kold? og er det så stadig sort skærm?
Avatar billede krj82 Nybegynder
19. juli 2008 - 12:41 #16
ja..der er stadig sort skærm og computeren bipper.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2008 - 12:45 #17
Okay. Ja så er den nok futtet af, og så er der ikke så meget andet end et nyt bundkort der skal til :/

Surt.
Avatar billede krj82 Nybegynder
19. juli 2008 - 13:06 #18
det tror jeg. Spørgsmålet er så bare om grafikkortet har taget skade.

Og hvilket bundkort skal jeg vælge.

Lige nu sidder der et ASROCK K7VT4A+ Socket A. bundkort
2 x 512 mb ddr ram
pentium 4.
2,5 ghz processor.

Har nogen et link til edbpriser med et bundkort der passer til?
Avatar billede off-line Nybegynder
19. juli 2008 - 13:14 #19
Enig med klunde, vil blot minde om, at hvis bundkortet er inden for garantiperioden,
så har du ret til at få det byttet, fordi det helt klart er en fabriksfejl.
Avatar billede krj82 Nybegynder
19. juli 2008 - 13:18 #20
det er 6-7 år gammelt, så det måtte jo næste ske på et tidspunkt
Avatar billede off-line Nybegynder
19. juli 2008 - 13:30 #21
Nå ja så er garantien jo væk. Men nej, at køeribberne falder af NorthBridge, det
er sgu for dårligt. Det burde ikke kunne ske. Problemet er jo desværre ikke bare,
at købe et nyt bundkort. 7 år det er jo oldtid for en computer. Så du skal formodenlig også have en ny cpu og nye ram.
Avatar billede krj82 Nybegynder
19. juli 2008 - 13:34 #22
satans også..
Avatar billede off-line Nybegynder
19. juli 2008 - 13:37 #23
Men du kan søge på nettet, og se om nogen har et så gammelt bundkort liggende.
Avatar billede krj82 Nybegynder
19. juli 2008 - 13:41 #24
ja det kunne jeg selvfølgelig
Avatar billede krj82 Nybegynder
19. juli 2008 - 13:42 #25
hvad skal man kigge efter når man skal se hvad der passer til det man har i forvejen?
Avatar billede off-line Nybegynder
19. juli 2008 - 13:56 #26
Det sted på bundkortet hvor din cpu sidder hedder "Socket" f.eks. Socket 775.
Du er absolut nød til at vide med sikkerhed hvilken Socket din cpu skal have.
Hvis du er usikker på det, så opgiv det, for du så får nemt et forkert bundkort,
og så kan det hele jo gå hen og blive dyrt. Hvis du skal forny både bundkort, cpu
og ram, vil jeg foreslå, at du køber en helt ny computer, med garanti. En ny computer
som er langt bedre end den du har, koster ikke meget i dag. Se f.eks. her:
http://www.fona.dk/default.aspx?m=2&i=40&mgroup=4&sgroup=420
Hvad mener du om denne: PACKARD BELL COMPUTER IMEDIA D7146 den får de vel igen.
Avatar billede krj82 Nybegynder
19. juli 2008 - 14:00 #27
Det er socket A jeg har. Er Socket det eneste jeg skal kigge efter?

Er ikke opsat på at købe en ny pc. Der sidder et godt lydkort i. og jeg har lige købt en 500 gb harddisk
Avatar billede off-line Nybegynder
19. juli 2008 - 14:02 #28
s. du skal jo også tage i betragtming, at din ældgamle cpu og dine ram jo heller ikke
holder evigt. Cpuén fiser måske af når den bliver flyttet til et andet bundkort.
Avatar billede off-line Nybegynder
19. juli 2008 - 14:06 #29
Der sidder også udmærkede lydkort i moderne computere. Angående din nye HD.
Du køber en USB HD box til ca. 150.kr Så har du en storartet back up disk, og
det bør man bestemt have, hvis man vil undgå ærgrelser med tabte data.
Avatar billede krj82 Nybegynder
19. juli 2008 - 14:06 #30
ja, men stadigvæk kan jeg jo kun købe noget der passer til min nuværende harddisk
Avatar billede krj82 Nybegynder
19. juli 2008 - 14:10 #31
har allerede en 250 gb backup HD
Avatar billede off-line Nybegynder
19. juli 2008 - 14:15 #32
Noget som passer til din nuværende HD. Hvad mener du? Harddiske er enten Ata (Ide)
eller Sata. Der findes USB boxe til begge dele. Men hvis du tænker på, at putte
din nuværende HD, med styresystemet installeret, i en ny computer, det kan du ikke,
for bundkortet i den nye computer vil have et andet chipset, og så kan den gamle
installation ikke køre mere. Det problem der kan være er, at nye computere kører
med Vista installeret. Så hvis man i stedet vil køre XP, skal man sikre sig, at
computeren kan køre XP. Det er ikke alle som kan.
Avatar billede krj82 Nybegynder
19. juli 2008 - 14:15 #33
hvad ville det koste at skifte cpu, bundkort og ram og evt. grafikkort?
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2008 - 14:20 #34
Du skal som nævnt købe et bundkort som naturligvis passer til din nuværende CPU. (socket) Du skal endvidere være opmærksom på hvilke type "Slots" dit lydkort, grafikkort osv. sidder i.
Prøv evt. køb og salg på www.hwt.dk, og spørg derinde om der skulle være en der ligger inde med et bundkort som du kan bruge. Du kan temlig sikkert få det for en pose vingummibamser :)

Selvom jeg godt ved at du ikke vil købe ny PC. så tror jeg du snart skal sige at den har tjent dig godt og længe :) 7 år er LÆNGE og svare vel til 70 år i menneskeår ;) hehe, ej pjat :) Vil og kan varmt anbefale www.topdata.dk, som har gode og billige PC.'er. (Kan ikke anbefale mærkevare computere, no offence jasveg ;) )
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2008 - 14:22 #35
Spørgsmålet er OM du overhoved KAN få nye dele, de er højt sansynligt gået ud af produktion. :/
Avatar billede krj82 Nybegynder
19. juli 2008 - 14:22 #36
Latterligt. Har to interne harddiske. På den ene er har jeg lige installeret XP og på den anden Vista. Men hvis man køber en USBbox burde man vel godt kunne hive det er ligger på harddisken ud, ikke?
Avatar billede krj82 Nybegynder
19. juli 2008 - 14:25 #37
Kan det lade sig gøre, at købe delene til en ny computer, Undtagen lydkort og harddiske, og så bare sætte de to ting sammen med de nye dele?
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2008 - 14:31 #38
Skal ikke kunne sige OM de passer på nye Bundkort, men ja da :)
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2008 - 14:32 #39
Jeg har faktisk et (Socket 462 (Socket A)) bundkort liggende, MEN om det virker mere skal jeg ikke kunne sige. Ved så heller ikke om det overhoved passer på din?
Avatar billede krj82 Nybegynder
19. juli 2008 - 14:33 #40
Kan man finde ud af om det passer sammen?
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2008 - 14:34 #41
Tjaaa.. jeg kan sende det til dig ;) hehe. Så kan du selv lige tjekke det :)
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2008 - 14:36 #42
Det er til en Intel CPU. Det er det eneste jeg umiddelbart lige kan huske om det :s
Avatar billede krj82 Nybegynder
19. juli 2008 - 14:37 #43
Det ville være fantastisk. Jeg har en masse pakkelabels liggende. Skal jeg sende en label til dig, så du ikke skal betale for at sende det?
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2008 - 14:41 #44
nej vent.. det er da en AMD. cpu der sad på, (tror jeg nok) sorry. øhh burde vist gå i seng.. lol
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2008 - 14:45 #45
Hvilken CPU. sidder der på din nu?.. intel eller Amd?
Avatar billede krj82 Nybegynder
19. juli 2008 - 15:07 #46
intel pentium 4
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2008 - 20:27 #47
Okay, nej så passer mit bundkort ikke til.. det er jeg ked af, var lige hurtig nok der.

Men er sikker på at du kan finde en der ligger inde med et i rodekassen. Tjek de forskellige forums bl.a. som tideligere nævnt http://hwt.dk/buysell.aspx.

Held og lykke :)