Avatar billede yalayala Nybegynder
17. juli 2008 - 02:13 Der er 5 kommentarer

Hosting af ASP.Net side til intranet brug, men hvordan ?

Har en pc til at stå, der skal have en side kørende så andre på nætværket, skal kunne bruge den. Men hvordan opretter jeg min som hsot og får den til at køre min side så andre kan gå ind på. fx. www.minside.dk eller andre måder ?

Har lavet en hjemmesidesiden i MVS og compilet den.

OS: Windows xp 64bit
Framework version: 3.5

Tak
Avatar billede aaberg Nybegynder
17. juli 2008 - 08:18 #1
Du kan sætte Internet Information Services (IIS) på maskinen til at hoste asp.net siden. Når andre på netværket skal ind på siden, skal de skrive computerens ip adresse i adressefeltet, eller hvis computeren er en del af et domæne eller en workgroup, kan du bare skrive computernavnet.

Hvis du vil have en .dk, .com eller .whatever adresse, skal du først købe domænet, få hostet domænet hos en dns udbyder, og sætte dns serveren op, så domænet peger på din ip-adresse (Dette kræver du har fast ip-adresse).
Avatar billede yalayala Nybegynder
17. juli 2008 - 15:27 #2
Mange tak :D har installeret IIS men Kan ikke se hvordan jeg skal hoste min side med det ? Ville være rigtig taknemmelig hvis du gad og hjælpe mig med.
Avatar billede aaberg Nybegynder
17. juli 2008 - 16:14 #3
Dette skal vi finde ud af :-)

Først skal du oprette følgende folder for din webSite: "c:\Inetpub\wwwroot\WebSite1". Skift WebSite1 ud med navnet på din side.

Derefter højreklikker du på din WebSite i Solution Explorer i Visual Studio, og trykker "Publish Web Site" (Hvis du bruger en tidligere version af Visual Studio end 2005, er denne option ikke til stede). Nu kommer der en "Publish Web Site" dialogboks frem, browse dig frem til folderen for siden (c:\Inetpub\wwwroot\WebSite1), og tryk OK. Nu bliver alle nødvendige filer kopieret til denne folder.

Nu skal du åbne "Internet Information Services (IIS) Manager". Den ligger i kontrolpanelet under "Administrative Tools". I IIS manageren udvider du (local computer) i treeviewet. Nu skulle du gerne se en mappe som hedder "Web Sites", højreklik på denne og tryk "New" -> "Web Site...". Nu åpnes "Web Site Creation Wizard".

Første billede i denne wizard er en velkomst. Tryk "Next".
I neste billede har du mulighed for at give din webside en beskrivelse. Gør dette og tryk "Next".
I neste billede skal du angive ip-adresse, TCP port og Host Header. Vælg din IP adresse fra drop down boksen. TCP port bør være 80. Host Header lader du stå tom. Tryk "Next".
I neste billede skal du angive hvor din website ligger på disken. Browse dig frem til c:\Inetpub\wwwroot\WebSite1, og tryk "Next".
I neste billede skal du vælge permissions. Her skal "Read" og "Run scripts" være valgt. Tryk "Next".
Tryk "Finish"

Nu kommer websiden frem under "Web Sites". Højreklik på din WebSite og tryk "Properties". Under ASP.NET tabben, skal du sørge for at den rigtige version af asp.net er valgt.

Og walla, det hele virker (forhåbentlig :-).

For at teste, åben en browser på samme maskine og skriv "http://localhost/WebSite1/defailt.aspx"
Avatar billede yalayala Nybegynder
21. juli 2008 - 21:56 #4
Mange mange tak for dit svar :-)

HAr dog det problem at det et Xp64bit jeg sider med og kan kun finde IIS 7http://peecee.dk/uploads/072008/IIS.jpg der ikke ligner noget af det du skriver samt det heller ikke ligger inde under "Administrative Tools" :/ prøvede og indstallere det fra min 64Bit cd men virkede slet ikke.

Har ledt og ledt, men kan ikke finde noget der virker til 64bit.

Ellers en rigtig god forklaring! og tak igen.
Avatar billede aaberg Nybegynder
22. juli 2008 - 12:29 #5
Hmm. Jeg har aldrig prøvet din version av IIS Manageren, så jeg kan nok desværre ikke hjælpe dig så meget med at opsætte den. :-(

Min IIS Manager (Windows Server 2003 32 bit) ser sådan ud:
http://www.aaberg.cc/IIS.png

Men søg på google, du er sikkert ikke den eneste der har haft problemer med at bruge IIS manageren.