Avatar billede vejsgaard Nybegynder
16. juli 2008 - 15:33 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Øge trådløs signal-bærbar

Hej

Jeg har købt adgang til et trådløst internet på en campingplads, men signalet er enten lavt eller meget lavt pga afstanden (bor ikke på selve pladsen)

Så nu er mit spørgsmål: Kan jeg forbedre modtagelsen på min bærbare?

Jeg tænker om man evt kan få noget antenne til at forstærke signalet?

Eller vil det hjælpe at købe en usb-dongle med antenne?

Mit nuværende er en acer travelmate 2492 med indbygget trådløs.

På forhånd tak.

Mvh Niels
Avatar billede liebmann Nybegynder
16. juli 2008 - 23:33 #1
Jeg har trådløst PCMCIA-modem  -  de kan også fås til USB.
Jeg kender flere, som ikke kan få nok signal på den indbyggede, så det er nok en ret generelt problem
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. juli 2008 - 14:05 #2
Hvis du kun har kontrol over modtagerenden og ikke kan ændre noget ved accespointet, der  som jeg forstår dig, sidder på campingpladsen så har du relativt få muligheder. Dit bedste bud er en bedre antenne, placeret et andet sted end der hvor du nu har den. Med en bedre antenne mener jeg en ekstern, sikkert udendørsplaceret antenne, og kan du placerer den så den kan "se" ned på campingpladsen, så vil dette hjælpe meget, især træer og buske dæmper signalet meget når de er våde.

Hvis du også kan gøre lidt ved accesspointet, så kunne du f.eks. sætte en bedre retningsbestemt antenne op der peger på der hvor du bor. En teoretisk mulighed kunne være at indlæse noget tredieparts software på accesspointet, der giver dig mulighed for at skrue sendestyrken op, men det giver campingpladsen dig sikkert ikke lov til.

Med to retningsbestemte antenner kan du faktisk forøge rækkeviden til op til 14 km med almindeligt udstyr under gode forhold
Avatar billede vejsgaard Nybegynder
17. juli 2008 - 20:23 #3
Hej bufferzone. du her ret i at jeg kun har kontrol over modtagerenheden. Det er en Acer bærbar med indbygget trådløs netværk og indbygget antenne.

Så jeg har altså ikke nogen indgang til en ekstern antenne.

Kan du evt give mig nogle eksempler (links) på hvad der kunne hjælpe mig til bedre modtagelse?

Da jeg ikke har mulighed for tilslutning af en ekstern antenne tænker jeg om jeg skal få et usb-dongle med tilslutning til ekstern antenne?
Eller jeg kan få en slags "repeater" til at videresende signalet til min pc?

På forhånd tak

Mvh Niels

PS: også tak til liebmannn for input
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. juli 2008 - 20:53 #4
Du bør kunne forbinde en ekstern antenne til din bærbare f.eks. via USB eller via anden komport på din bærbare. Du har også mulighed for at købe en docking station der kan forbindes til en ekstern antenne.

En repeater kunne også være en mulighed, men så skal den opsættes i samarbejde med camping pladsen.

Det billigste er en extern antenne,
herefter kommer docking station løsningen
og endeligt repeater løsningen

Desværre er der ingen garanti for at f.eks. en ekstern antenne vil virke godt nok
Avatar billede vejsgaard Nybegynder
22. juli 2008 - 13:46 #5
Tak for input. Jeg vidste ikke at man kunne tilslutte antenne via usb. Tak for svar.Jeg vil prøve den løsning næste gang jeg er på stedet.
Avatar billede umaxumax Nybegynder
28. juli 2008 - 08:37 #7