Avatar billede mrbogo Nybegynder
12. juli 2008 - 23:42 Der er 3 kommentarer

pc opkobling til videoovervågning

Hej er der nogle som kan svare på følgende:

Jeg har en pc tilkoblet (TDC adsl) internet, så har jeg et videoovervågningsanlæg som jeg også har tilsluttet routeren, og det kører så vidt også godt nok indtil jeg slukker mit grej og tænder igen, så har jeg problemet.

Kan se at min IP adresse ændre sig selvfølgelig fordi jeg har dynamisk. (kunne vælge at få fast IP adresse, men vil gerne slippe)

Mit spørgsmål er så følgende:

Kan man indtaste en fast adresse så mit overvågningsanlæg og pc'er hele tiden kan se hinanden uden at skulle bede om at søge ny IP adresse.

Min mulighed på overvågningsanlæget er at jeg kan manuel eller automatisk indtaste Ip adresse, Gateway og subnet.

Jeg vil selvfølgelig stadig kunne gå på nettet via pcéren.

Jeg er helt med på, at hvis jeg skal kunne finde overvågningsanlæget udefra (på den anden side af jorden) skal jeg have en fast IP adresse, men det behov har jeg ikke, kun internt i et netværk.

Håber der er nogle der kan hjælpe og indrømmer jeg er ikke den store ørn lige til det med opsætning at pcér så bær over med mig!
Avatar billede giorgio Nybegynder
13. juli 2008 - 08:39 #1
Hvis det er tilsluttet til din router som du skriver, bør du kunne "Reservere" den ip dne har på tildelt via DHCP i routeren. Det har jeg gjort med min trådløse printer i min linksys router
Avatar billede giorgio Nybegynder
13. juli 2008 - 08:47 #2
Sorry, det er en D-link router jeg har :)
Avatar billede erp Nybegynder
18. juli 2008 - 22:56 #3
Lad os lige sætte tingene fast.
Du kan se at din ip adresse ændrer sig... du mener den interne adresse på kamera og pc antager jeg...
Hvis du vil være sikker på at kameraet altid er på asmme adresse, er der kun 2 metoder at sikre det på.
1. Reservere IP adressen for kameraets MAC adress i din router
2- give kameraet en statis ip adresse.

Hvis du ikke har mod på at konfigurere din routers DHCP service, foreslår jeg du giver dit kamera (kun kameraet) en fast adresse.
For at gøre dette skal du have flg. informationer:
IP netværks adresse
Subnet maske
Default gateway (behøves egentligt kun hvis kameraet skal kunne ses fra andre netværk end dit interne)
Nyværende DHCP scope (de adresser som routeren kan tildele)
En hurtig måde at finde en gyldig adresse på er at se hvad den får tildelt/alternativt hvad PC'en får tildelt.
Eksempel.
Start en kommando prompt på din PC. Klik på START, Vælg "Kør"
Skriv
CMD
i vinduet. Nu får du en "sort" skærm.
Her skriver du
ipcongig /all
Her får du oplyst maskinens IP adresse, Gateway og subnetmaske (blandt meget andet)
i dette eksempel antage vi at du fik flg:
IP adresse 192.168.1.56
Standard Gateway: 192.168.1.1
Subnet maske: 255.255.255.0

Da vi ikke kender dit DHCP scope, foreslår jeg vi vælger en høj adresse som der er meget lille sansynlighed for at DHCP servicen vil uddele. Derfor vil parametrene du skal sætte ind i kameraet være (skrevet på engelsk da det sikkert er engelsk software i dit kamera)
IP Address: 192.168.1.254
Subnet mask: 255.255.255.0
Default Gateway: 192.168.1.1

Herefter vil kameraet altid kunne nås med adressen 192.168.1.254.

Håber det ikke var alt for kryptisk...