Avatar billede lazerpld Nybegynder
10. juli 2008 - 10:22 Der er 2 kommentarer

Tælle antal angivne timer per ugenummer fra d.d.

Jeg sidder med et excel ark som jeg skal have lavet noget oversigt over. Det er sådan et jeg i én kolonne har en række tal der repræsenterer et uge nummer; fx 33, 35 og 42. I en kolonne ved siden af har jeg angivet et antal timer der bliver brugt på noget arbejde, ud for en af de angivne uge numre. Altså kan man se at der i uge 32 blev brugt 2 timer på noget arbejde fx.

Jeg skal så have lavet en graf der viser uger ud af x-aksen og timer op af y-aksen. Dette er super nemt at lave på "bonde"-måden. Har bare brugt en countif og sat værdierne ind i en tabel.

Men nu kommer udfordringen så. Jeg vil gerne have lavet det lidt mere smart og funktionelt. Jeg vil gerne have at den i grafen kun viser de uger der ligger forud for dags dato. Altså er det fx den 10/7-2008 er jeg i uge 28 og så skal grafen kun vise uge 28 og fremefter for hele 2008.

Hvordan løses dette bedst og måske også nemmest?
Avatar billede lazerpld Nybegynder
10. juli 2008 - 10:26 #1
Jeg må hellere uddybe lidt mere. En bestemt uge kan sagtens optræde flere gange i kolonen. Altså kan jeg godt have uge 35 optrædende 3 gange, med forskellige antal timer ud for den hver gang. Fx. uge 35 = 4 timer, uge 35 = 9 timer og uge 35=1 time.

Jeg skal altså have talt sammen hvor mange gange ugen optræder, men skal også have talt op hvor mange timer der er brugt på den specifikke uge. Dette skal så ind i en graf som kun skal tælle timer for de uger der ligger inkl og forud for dags dato. Håber det giver mening!
Avatar billede anedi Ekspert
17. juli 2008 - 16:19 #2
Du skal bruge sumif-funktionen til at få talt timerne sammen i de enkelte uger. Jeg tror at du manuelt er nødt til at angive, hvilke uger der skal med