Avatar billede juniordelux Nybegynder
03. juli 2008 - 00:26 Der er 15 kommentarer

Manglende lyd efter inst. af WinXP/SP3

Yep, som skrevet formaterede jeg og installerede windows xp pro med sp3 inkluderet ved installation, men siden har jeg ikke kunne få lov at høre lyd.

Installerer jeg de medfølgene lyddrivere til bundkortet (Realtek HD Audio Ver. R1.60) melder selve driver-installationen ingen fejl, men efter reboot står den bare inde i enhedshåndtering med et ! foran. Jeg kan ikke få lov at slette lydkortet i enhedshåndtering da den siger den skal bruges ved opstart. Dette er heller ikke muligt ved fejlsikret tilstand.

Jeg har prøvet med de seneste drivere flere gange fra Realtek's hjemmeside, seneste R1.97 som udkom i går. Men ved alle nyere end R1.60 melder den fejl i driverinstallationen om at den ikke vil kendes ved det lydkort der er installeret.

Nogen forslag?
Avatar billede nva Praktikant
03. juli 2008 - 09:06 #1
Din installation var den med SP2 plus SP3 eller bare med SP3?
Avatar billede juniordelux Nybegynder
03. juli 2008 - 09:15 #2
Den var bare med SP3.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
03. juli 2008 - 09:29 #3
du mangler en opdatering, desværre kan man ikke hente den fra microsoft direkte, men du kan hente den her:
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=MIGR-65456
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
03. juli 2008 - 09:29 #4
ps. du skal fjerne driveren inden du installerer opdateringen
Avatar billede nva Praktikant
03. juli 2008 - 09:30 #5
Jeg synes du skal prøve at installere forfra med SP2 og tjekke lyd - derefter lægge SP3 på. En større omgang men mit bedste bud, medmindre du kan finde en fix hos Microsoft eller lydkort-producenten.
Avatar billede juniordelux Nybegynder
03. juli 2008 - 10:35 #6
cool_m_f >> Det er til service pack 2. Prøvede i går uden held :-(

nva >> Min licens er kun gyldig til den med SP3.
Avatar billede newcommer Nybegynder
03. juli 2008 - 14:22 #7
Har du prøvet at se under Kontrolpanel/Lyde og lydenheder/Øverste lydstyrke?
Vær især opmærksom på en lille rubrik nederst til venstre. Der må IKKE være
flueben i "Slå alt fra"
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
03. juli 2008 - 17:29 #8
det er ikke noget problem, du henter bare den jeg linkede til og gemmer den
udpak den (du skal ikke køre den) til en mappe
gå i enhedshåndteringen og opdater driver (du har da husket at fjerne den driver du havde installeret, ikke) du peger nu på den driver der ligger i mappen commonfiles.

når den er færdig kan du instalere din lydkortdriver

@ nva: du har samme problem med sp2, det løser ikke problemet uden den opdatering jeg allerede har henvist til
Avatar billede juniordelux Nybegynder
03. juli 2008 - 18:08 #9
Og nu er det så bare jeg undrer mig over hvordan jeg pakker en *.exe fil ud?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
03. juli 2008 - 19:14 #10
det er en zipfil der er selvudpakkende, så du bruger da bare dit favorit pakkeprg.
hvis du ikke har noget vil jeg anbefale 7zip, det er gratis og kan hentes her:
http://www.7-zip.org/
Avatar billede juniordelux Nybegynder
03. juli 2008 - 20:18 #11
Så langt, så godt! Fik den pakket ud, men desværre sker der abolut INTET når jeg trykker opdater driver. Ikke en skid. Og kan stadig ikke fjerne den fordi den skal bruges ved opstart :-(
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
04. juli 2008 - 00:46 #12
ok, det er lidt noget rod når du ikke kan fjerne driveren.

men lad os prøve noget, åbn mappen commonfiles og h.klik på hdaudbus.inf og vælg installer

når den er helt færdig går du ind i enhedshåndtering og vælger søg efter hardwareændringer

med lidt held virker det selv om du har inst lydkortdriver

hovsa, den driver er vel ikke i tilføj/fjern software, det kunne måske være en måde at fjerne den på
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
04. juli 2008 - 00:58 #13
opdagede lige at der er TO inf filer i mappen, hdaudbus.inf & hdaudio.inf
du skal nok h.klikke og vælge installer på dem begge
Avatar billede juniordelux Nybegynder
07. juli 2008 - 08:29 #14
Uden held igen... Har valgt installer ved begge to, men den finder intet ved at søge efter hardware ændringer. Jeg gi'r op...
Avatar billede nva Praktikant
08. juli 2008 - 08:04 #15
Jeg havde samme problem med manglende lyd på en Zepto bærbar og der var en vejledning med, som omtalte netop det problem, og det viste sig at alt skulle installeres i en helt bestemt rækkefølge for at det ville virke.