Avatar billede pad Nybegynder
29. juni 2008 - 22:45 Der er 6 kommentarer

Kan jeg ikke..

Hej jeg har er igang med et brugersystem og jeg vil gerne ha lidt hjælp til hvordan jeg laver en include fil som tjekker om folk de er logget ind i mit system, altså hvis de er logget ind siger den "Velkommen du er logget ind" & "Desværre, du skal være logget ind"
Avatar billede dinirex Nybegynder
30. juni 2008 - 00:28 #1
http://www.udvikleren.dk/PHP/Article.aspx/87

Prøv at tage et godt kig på denne artikkel
Avatar billede pad Nybegynder
30. juni 2008 - 05:34 #2
Når jeg bruger denne fil og så går videre til en ny side hvor jeg bruger den næste kode hvorfor bliver jeg så kun smidt tilbage til login når jeg har logget mig ind?
<?
      session_start();

      include("mysql.php");

      $brugernavn = $_POST[brugernavn];
      $brugernavn = strip_tags($brugernavn);
      $brugernavn = mysql_real_escape_string($brugernavn);
      $kodeord = $_POST[kodeord];
      $kodeord = strip_tags($kodeord);
      $kodeord = mysql_real_escape_string($kodeord);
      $tael = mysql_query("SELECT brugernavn FROM brugere WHERE brugernavn = '$brugernavn' AND kodeord = '$kodeord' LIMIT 1") or die(mysql_error());
      $antal = mysql_num_rows($tael);
      if($antal == 1){

      $_SESSION[login] == "true";
      $_SESSION[data] = $brugernavn;

      echo "Velkommen <a href='test.php'>!!</a>";
      } else {
      echo "Forkert brugernavn eller kodeord";
      }
?>

<?php
session_start();
if(!$_SESSION['login'] == true) {
header("Location:login.html");
exit;
}
echo "hello monkey";
?>
Hjælp mig tak er temlig lost har prøvet hele natten, søg og ledt men kan ikke komme frem til et fornuftigt resultat
Avatar billede cronaldo Nybegynder
30. juni 2008 - 11:26 #3
det er nok fordi du på den side, du går videre til skal skrive noget i retning af

IF(!empty($_SESSION['login'])){
    // INDSÆT DIN SIDE TEKST HER
} ELSE {
    // VIS DEM TILBAGE TIL DIN LOGIN-SIDE
}

Det du skriver der er:

IF skriver, at HVIS det i parentesen er rigtigt, så skal den gøre det, der står efter løkken ( { )
!empty() = den tjekker om noget IKKE er tomt. empty() er en funktion der tjekker om noget er tomt, men når jeg har sat ! foran tjekker det i princippet om det modsatte :)
$_SESSION['login'] vil jo lige netop ikke være "empty" hvis man har logget ind, da den så vil give "true" :) ..
Avatar billede pad Nybegynder
01. juli 2008 - 16:04 #4
Årh tak det virker fino nu..
Men nu tænkte jeg på at jeg ville lave så hvis folk har en rank at den gir nogle folk en tilladelse hvis den der logger på feks. har en rank så kan han gå ind og skrive nyheder og bla bla bla i kender rutinen om jeg så bare skal smækkke, AND rank = '$rank' ind også en session der hedder $rank eller ville det ødelægge sådan at jeg ikke kan logge ind?.. (Det er teori lige nu da jeg ikke kan teste det pga. lidt tidsmangel lige nu og her ;) )

<?
      session_start();

      include("mysql.php");

      $brugernavn = $_POST[brugernavn];
      $brugernavn = strip_tags($brugernavn);
      $brugernavn = mysql_real_escape_string($brugernavn);

      $kodeord = $_POST[kodeord];
      $kodeord = strip_tags($kodeord);
      $kodeord = mysql_real_escape_string($kodeord);

      $tael = mysql_query("SELECT brugernavn FROM brugere WHERE brugernavn = '$brugernavn' AND kodeord = '$kodeord' LIMIT 1") or die(mysql_error());
      $antal = mysql_num_rows($tael);
      if($antal == 1){

      $_SESSION[login] == "true";
      $_SESSION[brugernavn] = $brugernavn;

      echo "Velkommen <a href='test.php'>!!</a>";
      } else {
      echo "Forkert brugernavn eller kodeord";
      }
?>
Avatar billede pad Nybegynder
01. juli 2008 - 16:06 #5
altså hvis man går videre til en side så siger den if rank is empty bla bla så har du ingen adgang
Avatar billede pad Nybegynder
06. juli 2008 - 20:20 #6
smid svar