Avatar billede mikaelboldt Nybegynder
25. juni 2008 - 14:26 Der er 4 kommentarer

Opdeling af harddisk på PC i brug

Jeg er havnet på et internationalt projektkontor, hvor der er 2 winXP pc’er, som nu har været i brug i 2 år uden backup. Da jeg er en tøsedreng vil jeg gerne ændre på dette. (Rigtige mænd tager ikke backup – de græder)

Pc’erne er udstyret med 200GB harddisk, men kun ca 45 GB er i brug.

Derudover har vi en ekstern harddisk 3½” 160GB som bruges til backup af eksperternes laptops og her er ca 2GB i brug.

Jeg vil nu gerne ha pc’ernes harddisk opdelt i 3 – en til system og programmer, en til dokumenter og filer, og en til eksperternes backup (selv om det egentlig ikke skal bruges)

Det er reglen at eksperter en gang om ugen skal foretage backup, samt arkivere færdige dokumenter og kladder til en af pc’erne (arkivering er vel også backup).

Det eksterne harddisk drev skal indeholde backup af de 2 pc’ers system og programmer, samt dokumenter fra den ene pc. (Jeg vil nu kun ha at den ene pc bliver brugt som arkiv og den anden pc må på linje med laptop’sne foretage backup og arkivering.)

Nok om baggrunden, nu til mine problemer:

Jeg har ved hjælp af JkDefrag (http://kessels.com/jkdefreg)  har jeg defragmenteret harddiskene, men der er stadigvæk noget som jeg ikke har kunnet flytte.

1)    Jeg vil gerne se hvad det er som ikke er blevet flyttet, så jeg evt kan slette/afinstallere det, eller er det lige meget?

For at sikre mine data vi jeg gerne tage en fuldstændig backup på det eksterne drev (mirror?).
2)    Kan jeg det selv om de to harddiske ikke er lige store?
3)    Hvilket program vil man foreslå at jeg bruger til at lave backup til dette komplette og til hverdag?

Nu skal harddisken partioneres og dette vil jeg gerne gøre med data på harddisken.
4)    Jeg har tænkt mig at bruge GParted (http://gparted.sourceforge.net). Nogle bedre forslag?

På forhånd tak

Mikael Boldt
Avatar billede scubaken66 Nybegynder
25. juni 2008 - 14:33 #1
1) Skulle være lige meget

2) Ja du vælger at tage backup af den enkelte partition og ikke af disk

3) Norton ghost

4) Partition magic
Avatar billede mikaelboldt Nybegynder
25. juni 2008 - 15:04 #2
Ikke så hurtig og ikke så kortfattet!

re 1: men du er ikke sikker?
hvordan kan jeg se hvad det er, som ikke er blevet flyttet?

re 2: inden jeg går i gang med at partionere har jeg 2 harddiske en på 200 GB og en på 160 GB. Så partionerne er ikke lige store.

re 3: penge

re 4: flere penge

jeg elsker de billige alternativer

ha en god dag

Mikael Boldt
Avatar billede help2day Nybegynder
25. juni 2008 - 15:21 #3
man kan godt ændre på størrelse med gparted. så jeg det kan du godt bruge. men som det bliver nævnt, så er det jo så en partition du laver backup af ikke af et drev. altså hvis jeg forstår det, den ene partion over på en anden som en kopi. men ghost har den fordel. at du kan brænde indholdet direkte på en dvd- eller lægge backup. så de kan brændes ud senere.
Avatar billede mikaelboldt Nybegynder
25. juni 2008 - 16:40 #4
det internationale projektkontor befinder sig i Rumænien og i min verden må vi leve med det udstyr vi har gennem projektets levetid dvs. 3 år endnu. maskinerne er 2 år gamle - vi har ikke dvd drev. desuden vil et backupsystem med dvd-skiver være for dyrt for os.

Så det at der ligger noget på en harddisk på den "forkerte side" af det sted hvor jeg vil dele, betyder ikke noget, så længe partionen er stor nok målt i GB?

mvh

Mikael Boldt