Avatar billede rickij Nybegynder
25. juni 2008 - 14:01 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Lave 2 HD til 1

Hejsa jeg har en server, ikke hos mig selv.
Den køre Debian 4.0 jeg har lige fået en HD mere på men så er mit spørgsmål hvrordan kan jeg gøre dem til en altså de arbejder som 1 istedet for 2 håber i forstår mit spørgsmål...

På forhånd mange tak
Avatar billede scubaken66 Nybegynder
25. juni 2008 - 14:07 #1
Så skal du have sat dem op til at kører i RAID 0
Avatar billede pidgeot Nybegynder
25. juni 2008 - 14:16 #2
Jeg tror nu at JBOD kunne være bedre her - særligt hvis de to harddiske er forskellig størrelse.
Avatar billede frand Nybegynder
25. juni 2008 - 14:39 #3
JBOD vil også gøre det nemmere at genskabe data, hvis en af diskene går ned.
Avatar billede lassebm Nybegynder
25. juni 2008 - 15:34 #4
Eller den beskidte måde.
Mount den nye hd som en "system" mappe, så vil den automatisk blive brugt. Dejligt med linux's system opbygning :)

Kan gøres hvis den bruges som "fil" server eller lign.
Avatar billede segmose Nybegynder
26. juni 2008 - 09:03 #5
Lassebm's måde er den typiske måde man laver udvidelser i unix/linux hvis man ikke vil køre raid 5.
Men afhængigt af hvad du vil og hvor smertefrit du vil have det så er den Lassebm nok den hurtigeste og sikreste.

lav disaster recovery plan.
tag backup
installer ny disk
mount disk2 på mnt
kopier alt data fra det directory eller de som vokser mest over på disk2
umount disk2
mount de directory på disk2 hvor de lå på disk1
check alt køre
evt. umount directoriesne igen og slet indholdet af dem på disk1 hvis du skal bruge pladsen.
Avatar billede rickij Nybegynder
26. juni 2008 - 10:04 #6
Hejsa jeg skal have dem i RAIDO
Avatar billede lassebm Nybegynder
26. juni 2008 - 11:52 #7
Du sætter det op på din RAID controller, medmindre du vil ud i noget rod med software RAID.

Hvis du vil lave RAID0 så mister du ALT data på de eksisterende harddiske.
Avatar billede scubaken66 Nybegynder
26. juni 2008 - 12:13 #8
kunne man ikke lave en backup af data fra disk 1 til en 3. disk? For så at lave en frisk install hvor man sætter de to op til raid0...og så genskabe date fra disk 3?
Avatar billede lassebm Nybegynder
27. juni 2008 - 08:15 #9
Jo det er muligt.
Avatar billede lassebm Nybegynder
02. juli 2008 - 16:01 #10
Lukketid? :)
Avatar billede rickij Nybegynder
02. juli 2008 - 17:23 #11
ja jeg tror jeg har lidt at afprøve mange tak for jeres svar i er sku hurtige og super til det shit mange tak
Avatar billede rickij Nybegynder
02. juli 2008 - 17:24 #12
HVordan låser jeg
Avatar billede lassebm Nybegynder
03. juli 2008 - 10:10 #13
Acceptere folks svar når de har lagt et :)
Avatar billede lassebm Nybegynder
10. juli 2008 - 08:35 #14
?
Avatar billede lassebm Nybegynder
15. august 2008 - 14:18 #15
? :)
Avatar billede rickij Nybegynder
15. august 2008 - 16:03 #16
så fandt jeg ud af det tak