Avatar billede nico-nico Nybegynder
13. juni 2008 - 16:13 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Tvungen linjeskift

Jeg sidder og forfatter et LaTeX-dokument, hvor der indgår nogle træ-diagrammer med pile frem og tilbage. Disse er lavet med qtree og tree-dvips. Nogle af disse diagrammer - pilene - strækker sig ned over teksten skrevet neden under.

Er der en metode, så jeg kan rykke den efterfølgende tekst længere ned?
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2008 - 16:15 #1
det lyder som om det er noget pstricks, og det lyder også som om at billedet er blevet større end det selv siger det skal være.

Kunne du poste et minimalt eksempel med den i?

Dette med at begynde at flytte teksten efter er sjældent den korrekte metode.
Avatar billede nico-nico Nybegynder
13. juni 2008 - 17:26 #2
\begin{gather} \label{tree:A-bar-transformation3}
\Tree [.CP \qroof{\node{hv_til}{Hvilket brød}}.DP [.C' [.C
\node{har_til}{har} ] [.IP \qroof{bageren}.DP [.I' [.I
\node{har_fra}{-} ] \qroof{bagt \node{hv_fra}{-}}.VP ] ] ] ]
\end{gather}

\anodecurve[bl]{har_fra}[b]{har_til}{0.6in}
\anodecurve[bl]{hv_fra}[b]{hv_til}{1.2in}
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2008 - 17:36 #3
et helt minimalt eksempel tak, jeg anvender ikke selv pstricks så jeg vil gerne have et helt dokument som bare skal kopieres og oversættes.

Vil

\\
\end{gather}

hjælpe?
Avatar billede nico-nico Nybegynder
13. juni 2008 - 20:50 #4
Hej Daleif.

Så prøver jeg igen. Dit forslag hjalp en smule. Sagen er bare den, at der kommer en label på den ekstra linje, der bliver sat ind. Endnu en gang tak:

\documentclass[12pt]{article}

\usepackage{a4}
\usepackage[danish]{babel}
\usepackage[latin1]{inputenc}
\usepackage{amsmath}
\usepackage{amssymb}
\usepackage{graphicx}
\usepackage{fancyhdr}
\usepackage{pstricks}
\usepackage{qtree}
\usepackage{pstricks}
\usepackage{pst-node}
\usepackage{lingtrees}
\usepackage{verbatim}
\usepackage{tree-dvips}

\pagestyle{fancy} \lhead{\leftmark} \chead{} \rhead{} \lfoot{}
\cfoot{} \rfoot{\thepage}
\renewcommand{\headrulewidth}{0.4pt}

\begin{document}

\begin{gather} \label{tree:A-bar-transformation3}
\Tree [.CP \qroof{\node{hv_til}{Hvilket brød}}.DP [.C' [.C
\node{har_til}{har} ] [.IP \qroof{bageren}.DP [.I' [.I
\node{har_fra}{-} ] \qroof{bagt \node{hv_fra}{-}}.VP ] ] ] ]
\end{gather}

\anodecurve[bl]{har_fra}[b]{har_til}{0.6in}
\anodecurve[bl]{hv_fra}[b]{hv_til}{1.2in}

\noindent Pilene overlapper denne tekst - Pilene overlapper denne
tekst - Pilene overlapper denne tekst.
\end{document}
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2008 - 21:20 #5
hvis du havde kigget i min LaTeXbog ville du vide hvordan man fjerner det nummer. kigger lige på din kode
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2008 - 21:27 #6
Det nemmeste er at anvende

\\
\nonumber
\end{gather}

det er da godt nok også en træls konstruktion, problemet er at det pstricks den laver bliver lavet af dvips dvs. efter latex er færdig, så latex ved ikke hvor stor tegningen er, derfor overlapper den.

iøvrigt bør du droppe a4 pakken og i stedet anvende a4paper optionen til klassen