Avatar billede kkaen Nybegynder
08. juni 2008 - 19:51 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

PDA og netværk/internet

Jeg vil blot gerne vide, om en PDA har adgang til netværk (så den enten kan koble op på internettet eller hotspots), eller om den eneste mulighed for kommunikation med eventuelle netværk SKAL foregå gennem en dockingstation?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
08. juni 2008 - 20:19 #1
Det kommer jo an på, om den har indbygget netkort, hvilket er meget almindeligt i nyere pda/mobiler.
Avatar billede kkaen Nybegynder
09. juni 2008 - 09:23 #2
Okay - så ved de PDA'er, der kan købes nu om dage, har typisk indbygget netkort i modsætnng til PDA'er, som blot er et par år gamle?
Jeg har ingen anelse om dette område, og har derfor brug for denne grundviden på feltet...
Avatar billede brianrefshauge Nybegynder
09. juni 2008 - 10:46 #3
Jeg vil vove den påstand at alle pda'er der kan købes i butikkerne i dag har indbygget WLAN og Bluetooth, hvorfor en dockingstation ikke er nødvendig. Jeg udvikler selv programmer til pda'er og kommunikerer udelukkende trådløst i mine løsninger.
Avatar billede kkaen Nybegynder
09. juni 2008 - 18:19 #4
Men har en PDA så en IP? Ja, det må den vel selvsagt have. Men så har den så mulighed for at koble op på mobilnettet, eller skal den koble op gennem et hotspot eller lignende?
Den kører vel kun med bredbåndsforbildelse - altså så den ikke har en form for modem indbygget også?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
09. juni 2008 - 18:32 #5
Hvis du vil bruge Wifi så er et indbygget netkort nok.

Hvis du vil bruge mobilnettet, så er 3G løsningen.
Avatar billede kkaen Nybegynder
09. juni 2008 - 22:15 #6
Og hvis jeg laver en søgning på edbpriser.dk (hvorfor tænkte jeg ikke på det noget før?), så findes der vist mange forskellige typer netværksadgang (og der står også, at man kan kalde op til nettet...vist også blot med adgang til mobilnettet og hotspots). Jeg er blot ikke sikker på forskellen mellem de forskellige typer netværk, samt jeg har ikke lige haft tid til at undersøge, hvor mange PDA'er, som har en version af windows installeret, som jo skal bruges, for man kan afvikle .NET-applikationer derpå...?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
09. juni 2008 - 22:43 #7
Og dit spørgsmål er...? :)
Avatar billede kkaen Nybegynder
10. juni 2008 - 10:45 #8
-hvilken type netværk understøtter generel netværkstrafik, så en .NET-applikation kan sende data trådløst?
-findes der så nogle af de PDA'er med den rette trådløse teknologi, som har windows på sig, så .NET kan afvikles fra den?
Avatar billede brianrefshauge Nybegynder
10. juni 2008 - 11:18 #9
.NET applikationer kan afvikles på alle pda'er med Windows Mobile. (ex HTC)
Forstår ikke rigtigt dit spørgsmål med hvilke netværk der understøttes. Du kan sende data over alle typer netværk, det blot et spørgsmål om hastigheden.
Avatar billede kkaen Nybegynder
10. juni 2008 - 16:15 #10
Ah, okay. Jeg havde bare på fornemmelsen, at der måske kun var nogle bestemte typer netværkskommunikation, som automatisk var understøttet i .Net.
Men Windows Mobile...der findes nogle forskellige version af windows til PDA'er, ik? Og hvad er HTC?
Avatar billede brianrefshauge Nybegynder
10. juni 2008 - 16:58 #11
HTC er et mærke ligesom Nokia, de laver smartphones og pda'er. Men der er også andre mærker der benytter Windows Mobile. Der findes naturligvis forskellige versioner, men alle nye enheder kører med Windows Mobile 6, ældre enheder kan man som regel opgradere fra WM 5. Det har dog ikke den helt store betydning, de ældre er blot ikke så hurtige og man skal selv sørge for at få det rette framework med ned ved installationen og evt. SQLDB.
Avatar billede kkaen Nybegynder
11. juni 2008 - 14:22 #12
Okay. Så jeg kan altså konkludere, at alle nyere PDA'er, som kan køre windows, typisk også har trådløst netværk - altså WLAN. De kan koble op til internettet gennem mobilnettet, og da de har windows, kan de også afvikle .NET?
Avatar billede brianrefshauge Nybegynder
11. juni 2008 - 14:41 #13
Ja
Avatar billede kkaen Nybegynder
13. juni 2008 - 11:12 #14
Okay. Så er der kun 1 enkelt ting tilbage, som jeg mangler at få fuldstændig afklaret.
Det er det fra 09/06-2008 18:19:22:

Men så har den så mulighed for at koble op på mobilnettet, eller skal den koble op gennem et hotspot eller lignende?
Den kører vel kun med bredbåndsforbildelse - altså så den ikke har en form for modem indbygget også?
Avatar billede brianrefshauge Nybegynder
13. juni 2008 - 11:53 #15
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, men hvis der er sim-kort i pda'en og abonnementet har tilknyttet datapakker, kan du sagtens overføre data via mobilnettet. Der skal ikke benyttes modem. Du kan tilgengæld benytte pda'en som modem for en bærbar til internettet, men det er en anden historie.
Avatar billede kkaen Nybegynder
17. juni 2008 - 16:27 #16
Nå, en PDA har et sim-kort i sig? Se det var jeg ikke klar over. Men hvis den har det, og har trådløs netværk, så må den jo kunne gå online alle steder, hvor der er netværksdækning.