Avatar billede cbcurtis Nybegynder
28. maj 2008 - 11:49 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Meget mystisk pc

Min kære mor, som absolut ikke er IT-kyndig, har for nyligt fået et problem med sin pc. Pludselig genstarter den lige når XP er ved at være indlæst og det er hver gang. Jeg har prøvet at starte i fejlsikret tilstand, til sidst kendte konfig. o.s.v. uden held. Genstarter hver gang. Har kørt en chkdsk på harddisken uden resultat. Prøvet at starte fra cd og lave en rep. fra XP cd-en, men jeg når til at skulle indtaste adm.kode, går det galt igen. Hun har ingen! Og selv om jeg trykker enter, brokker den sig stadig... Skal også siges at der intet hardware, eller software er installeret indefor det sidste år. Hun siger at hun en dag skulle lægge kabale og så gik pc'en ned og problemet har været der siden... Kan det være defekt RAM og kan RAM pludselig blive defekt af sig selv? Håber vi kan hjælpes, hun er meget trist over det...
Avatar billede leif Seniormester
28. maj 2008 - 11:53 #1
Kunne lyde som enten Defekt RAM eller en driver som driller.
Avatar billede geforce3 Praktikant
28. maj 2008 - 11:57 #2
Vi har en computer der har gjort det samme, og det var defekt ram som leif er inde på. Du kan prøve at køre en memtest... - her begyndte det også først efter noget tid...
Avatar billede haverslev Novice
28. maj 2008 - 12:00 #3
Du kan hente MEMTEST via nedenstående, enten til CD eller diskette:

Til CD:
http://www.memtest.org/download/1.70/memtest86+-1.70.iso.zip

Til diskette:
http://www.memtest.org/download/1.70/memtest86+-1.70.floppy.zip

Sådan bruger du MemTest:

Hvis du kan bruge diskette:
For at køre MemTest skal du pakke den downloadede fil ud på HD’en. Derefter dobbeltkikker du på filen: install.bat.
Nu bliver der så oprettet en diskette, som du skal boote maskinen op på og så starter programmet MemTest automatisk.

Hvis du ikke har diskette drev, men kun et CD-drev:
Pak den downloadede fil ud på HD’en.
Åbn dit brænderprogram og vælg "Brænd image" og henvis til den *.iso-fil, du lige har hentet/gemt.
Brænd CD’en og lad pc`en boote op på CD’en.
Når MemTest er startet, så lad den køre, til den har kørt min. 2-3 fejlfrie gennemløb, så skulle dine RAM være ok.
Hvis der er fejl, så er dine RAM ikk ok og du skal have fat i nogle nye.
Du kan se antallet af gennemløb, dér hvor der står: "Pass".
Testen stopper først når du trykker på "Esc"
Avatar billede cbcurtis Nybegynder
28. maj 2008 - 12:41 #4
Jeg prøver mig lidt frem i aften/morgen... Håber det spiller!
Avatar billede cbcurtis Nybegynder
04. juni 2008 - 15:54 #5
Ok... Har nu slået USB fra, OnBoard netværk fra i BIOS og sat det til igen, det virkede ikke. Har skiftet RAM ud, og det virker som om den når en smule længere ind i Wondows. Nu når der at stå Velkommen og musemarkøren kommer lige akkurat frem, så går det galt igen... Undskyld den "sene" reaktion, men har været i ilden med den pc og med "moar" på nakken... Hvad kan jeg evt. gøre for at redde hendes data/filer, hvis jeg vil isætte en ny HD (det må vel være den det er galt med)?
Avatar billede haverslev Novice
04. juni 2008 - 17:50 #6
Sikker på du har lavet en repair korrekt ?
Du mister ikke noget ved det, men du skal være opmærksom på punkt 4.

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.

Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R)
det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se, at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine nuværende indstillinger, dokumenter, programmer og skrivebordet udseende er også intakt, men nu skulle du gerne være sluppet af med dine fejl og mangler.
Dog skal der gøres opmærksom på at alle updates skal lægges ind igen. Desuden skal nye opdaterede drivere, som man selv har lagt ind, installeres igen.
Avatar billede cbcurtis Nybegynder
09. juni 2008 - 16:46 #7
Ja, intet ville som jeg ville... Så min kære moder gav op og fik tillusket sig en lille bærbar i stedet. Jeg har dog pillet harddisken ud af den gamle pc, for at se om jeg kan hive noget ud af den, en masse billeder o.s.v. som hun gerne vil beholde. Men takker for al hjælpen herinde, I er sgu flinke :-) Ved der er noget med at gi point, men ved ikke lige hvordan jeg gør?
Avatar billede haverslev Novice
09. juni 2008 - 19:14 #8