Avatar billede make Nybegynder
21. maj 2008 - 15:13 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Kat. 3 kabler

Hej Experter

Hvordan identificere man kabeltypen hvis man ikke kan se kablet.

Jeg har en fluke kabeltester men den afslører ikke kabletypen.

Er der nogen der kan forkklare generelt omkring kat 3 og 5 kabler. Hvad er forkellen og hvad skal man være opmærksom på hvis man har kat 3 kabler.

Der er noget med at kat 3 er til 10Mbit men det kører åbenbart fint nogle steder med 100Mbit. Vi har problemer nogle steder med kat 3 kabler hvor det hjællper at sætte hastigheden på netkortet ned til 10Mbit / halv duplex. Kan nogen forklare hvorfor?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
21. maj 2008 - 16:05 #1
http://en.wikipedia.org/wiki/Category_3_cable

Kat 3 er oprindeligt 10mbit. Men nogle stedet hvor de ligger væk fra støj kilder vil du kunne køre 100mbit på dem.
Avatar billede rexman Nybegynder
21. maj 2008 - 17:58 #2
"Hvordan identificere man kabeltypen hvis man ikke kan se kablet."

Prøv om du ikke kan finde et sted hvor du kan komme til at se hvilken type kabel du har, enten ved slut brugeren eller i krydsfeltet "Der stå somræl en tekst, for hver meter på kablet" selv om du skrive du ikke kan se kablet.

"Jeg har en fluke kabeltester men den afslører ikke kabletypen"

Hvilken kabel standart har du sat den til at teste ?

"hvad skal man være opmærksom på hvis man har kat 3 kabler."

Så har du en meget gammel kabling, det ville det være på tide at få skiftet din kabling ud til en skærmet Cat. 6 kabling.

"Der er noget med at kat 3 er til 10Mbit men det kører åbenbart fint nogle steder med 100Mbit. Vi har problemer nogle steder med kat 3 kabler hvor det hjællper at sætte hastigheden på netkortet ned til 10Mbit / halv duplex. Kan nogen forklare hvorfor?"

Det kunne tyde på at du en cat.5 uskærmet kabling, der er modtaglig over for støj eller der for store op snoninger i konnektorer
Avatar billede make Nybegynder
23. maj 2008 - 10:26 #3
Kabeltesteren er sat til at teste cat. 5
Avatar billede rexman Nybegynder
23. maj 2008 - 14:26 #4
Hvilken cat. står der på dine patch kabler ?

Har du prøvet at teste dine patch kabler, det kan også være her fejlen er.

Fluke kabeltester--patch kabel--fluke kabeltester

Prøv evt. at skifte dem ud til nogle nye patch kabler.
Avatar billede make Nybegynder
11. juni 2008 - 15:43 #5
Der står cat 5 på mine patchkabler.

Patchkablerne er ok.