Avatar billede h_lambert Nybegynder
05. maj 2008 - 14:47 Der er 4 kommentarer

Hosting og lokal server. God idé?

Hej Eksperter

Vi står og skal have vores server aflastet. Der er reelt tale om en PC der kører den SBS 2003 og vi ønsker at få den aflastet. Da vi kører Navision og skal køre noget lagerstyring med håndscannere kan vi ikke så let flytte serveren ud af huset, men har fået foreslået følgende:

Microsoft Server 2003 på en ny server. Denne server skal håndterer Navision. Denne server kører vi så en fjernbackup af. Her ud over får vi en Hosted Outlook og Disk som firmaet tager backup af. Vi kommer altså til at have en kombineret hosted og lokal løsning. De kobles sammen via en VPN.

Jeg har ikke så meget styr på det hele med servere osv og mit spørgsmål er derfor om det er en god idé at gøre det på denne måde? Fordelene som jeg ser det er:

1. Der tages backup af vore filer og e-mails.
2. Der er filter på e-mails.
3. Der er mulighed for adgang hjemmefra med adgang til alle filer e-mails Navision osv.

Har fået at vide at det er en dårlig idé at køre noget på en lokal server og andet på en hosted. Enten eller.

Hvad siger i?

På forhånmd tak.
Avatar billede justme Nybegynder
06. maj 2008 - 19:26 #1
Så længe at kontrakten rent kroner og øre er ok og du har sikret dig en vis oppetid hos
udbyderen samt at jeres forbindelse mellem jer og udbyder er stabil og hurtig nok, så synes jeg at løsningen er ganske fin.
Husk at lade være med at binde dig i for mange år af gangen... Endvidere vil dette være et godt tidspunkt også at forsøge at indskrive i kontrakten om udbyderen eventuelt skal betale bod (betale penge tilbage til dig som kunde), hvis de ikke opfylde kontrakten f.eks. en vis oppetid osv.

For mange mindre virksomheder, jeg vil sige 10-20 ansatte, som ikke har så store hard- software krav, så kan det oftest godt betale sig at outsouce...
Avatar billede h_lambert Nybegynder
08. maj 2008 - 15:53 #2
Tak for svaret

Så der er ikke noget problem at vi har en server kørende med Navision hos os selv, og har resten af serverfunktionerne hosted?

Det nemmeste ville jo være at have det hele hosted, men pga. lagerstyringen og programmeringen i Navision vil det være uhensigtsmæssigt.

Andre der har kommentarer?
Avatar billede justme Nybegynder
08. maj 2008 - 17:20 #3
Så der er ikke noget problem at vi har en server kørende med Navision hos os selv, og har resten af serverfunktionerne hosted?
Jeg ser intet problem andet end som du selv nævner, nemlig backup, men der har du fjernbackup, så jeg ser intet problem heri...
Avatar billede randomb Nybegynder
27. september 2008 - 16:31 #4
Som Justme siger, mange gange de steder i outsourcer til, især i dette tilfælde kunne jeg forstille mig det er et datacenter (sørg for kontrakten er iorden) og en 24/7 Support i tilfælde af nedbrud (ved ikke lige hvad jeres behov er hen af på dagen)