Avatar billede kolla Nybegynder
03. maj 2008 - 00:05 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Indkøb af bærbar computer - primært til gaming!

Hej alle sammen,

Jeg har nu efterhånden besluttet mig for at det er påtide at anskaffe sig en bærbar computer, som kan bruges til gaming. Jeg har strenge krav til min computer, fordi jeg skal bruge den til krævendespil som Age of Conan, som kræver lidt af et bæst af en maskine. Desuden skal jeg bruge den til mine studier (som ikke er så krævende lige p.t.) men jeg skal fortsætte på uni om et år eller to, og læse software programmering samt fortsætte med spil linjen. Jeg har hørt fra min storebror at det er en fordel selv at kunne lave noget grafisk og benytte shaders osv til sine projekter.

Jeg har ikke købt en computer eller andet hardware i over 4 år, så jeg er "hylet" ud af hele scenen. Jeg har intet begreb om, hvilke dele giver mest ydelse for pengene.

Jeg er villig til at betale 9-11.000 kroner for en maskine, men budgettet behøver ikke udnyttes 100% for min tegnebogs skyld. Jeg er godt klar over, at det komme til at knibe, men jeg har set en alienware laptop der havde dual nvidia 8800 gtx - sli, 4 gb ram og 2.3-6 ghz core duo for godt og vel 7-8.000 kroner. Jeg er som sagt helt blank med hensyn til hvad hardware, bærbar mærke, sammel selv? jeg skal investere i. Så alt rådgivning er god rådgivning.

Som en indskydelse, har jeg altid været fan af ATI grafikkort da de generelt plejer at have en formidabel ydelse for pengene. Hvor Nvidia plejer at proppe for mange teknologier i deres grafikkort og have mangel på drivere. Jeg har som sagt ikke købt hardware i over 4 år så jeg ved ikke om det er det samme stadigvæk.

På forhånd tak,

Anders
ps. Jeg vidste ikke hvor jeg skulle poste denne tråd, så hvis den ikke er placeret korrekt, må i meget gerne flytte den. Tak.
Avatar billede mash Mester
03. maj 2008 - 02:53 #1
ang. ati så har jeg den omvendte følelse men er en smags sag(har haft både nvidia og ati, holder mig til nvidia men i vore dage er drivere osv. ikke noget problem både ati og nvidia er gode til at få driveren hurtigt ud)

alienware er efter min mening toppen af hvad der er på market, og doller kurs gør den jo billig.
Avatar billede haverslev Novice
03. maj 2008 - 08:41 #2
Enig, to ting man skal holde sig fra idag, hvad ang performance: AMD/ATI (samme ejer)
Til spil må du ikke købe en bærebare der har et "mindre" grafikkort end et Nvidia 8600M GT med 256Mb ram.
Alienware er jo DELL i en "pænere" indpakning, så du kan jo også kigge på deres XPS serie.
Ellers er Zepto 6625WD jo også et godt bud efter min mening.

Har du lidt flere på kontoen, så en disse bestem et kig værd:
Et mærke der er "hot" og er med noget af det bedste hardware indenfor bærebare:
Novabook XLerator
http://www.novabook.dk/notebooks.html
toppen af kransekagen, hvad ang. grafik så se Novabook`s XLerator SE
Avatar billede kolla Nybegynder
03. maj 2008 - 12:45 #3
Hej,

Tak for jeres svar, men en novabook xlerator SE ville være at fordoble mit budget så jeg takker nej til det forslag. Desuden virker novabooks bærbare ikke til at være synderligt prisvenlige i forhold til deres hardware. Er der en der kan give mig et direkte link til at udemærket køb? Jeg er begyndt at få den fornemmelse af, hvad jeg leder efter, få's ikke til mit budget medmindre jeg flytter til Amerika!
Avatar billede kolla Nybegynder
03. maj 2008 - 12:57 #4
http://www.alienware.co.uk/product_pages/notebook_all_default.aspx

Tjek det her link ud. Jeg ved ikke, mht. indkøb hvilke regler spiller ind. Hvis jeg bestiller sådan en maskine fra alienware, skal jeg så betale skat af den, når det indenfor Europa? eller hvad?
Avatar billede kolla Nybegynder
03. maj 2008 - 13:50 #5
I øvrigt, hvad med sådan noget som styresystem? jeg har hørt for at åf maksimal ydelse ud af en stærk computerm ed over 4-gigabyte ram skal jeg have fat i windos vista 64 bit? eller hvad?
Avatar billede haverslev Novice
03. maj 2008 - 14:31 #6
jeg ved ikke hvordan det forholder sig med køb i usa, men jeg er rimelig sikker på at du skal betale moms af købet også.
For at udnytte 4Gb ram, så skal du have en 64bit styresystem.
Et 32bit system vil kun være ca. 3,2Gb ram til rådighed, selvom der er 4GB i maskinen

Prøv evt. at sykke en Zepto 6625WD sammen med de specs du vil have og se hvad den løber op i af kr.:
http://www.zepto.dk/Shop/Notebook.aspx?notebookid=636
Avatar billede kolla Nybegynder
03. maj 2008 - 15:53 #7
Tak for svarene, ja det anede mig at man skulle betale moms, ellers ville det være en fantastisk anledning til at udnytte den lave kurs! :)

Med hensyn til Zepto, er jeg overrasket over priserne. De virker jo faktisk ganske rimelige. Jeg har dog et lille problem, og det er deres grafikkort. Jeg har læst hist og her, at et geforce 8600m GT - 512 MB. Ikke er så godt i "virkeligheden" som det er på specs. Jeg ved ikke om der er nogen der har nogle erfaringer at give af?
Avatar billede mash Mester
04. maj 2008 - 00:22 #8
alianware har en tysk afd. ! dvs. at du køber indefor EU, altå tysk moms.

ved ikke hvordan man får fat i dem men det står på deres hjemmeside
Avatar billede haverslev Novice
04. maj 2008 - 18:39 #9
Min søn har en Zepto med Gforce 8600M Gt 512Mb og han har ikke haft nogle problemer med spil eller andet grafikkrævende, jeg kender desværre ikke navne på de spil han spiller, men mener at det BL.A er WOW - han bruger tillige programmer som f.eks AutoCad og Photoshop 3D
Avatar billede kolla Nybegynder
04. maj 2008 - 19:57 #10
Ummidelbart hælder jeg lidt til en: dell xps m1710 men jeg har en del spørgsmål dertil.

1) Grafikkortet i maskinen, et geforce go 7900. Der står ingen betegnelse for hvilken serie den er fra, altså om det er fra GS, GTX, GT eller andre. Jeg er ikke så bekent med geforce men jeg ved ummidelbart at GT er standard serien, GS er den forringede version, og GTX er den stærkeste model. Altså top modellen i serien.

a) Er der nogle der kan svare mig på, om det kan betale sig at opgradere til den store: 7950 GTX model for 1500kr?

b) Hvor meget ydelse er der i grafikkortet som følger med som standard? jeg kan ikke finde nogle benchmarks af det.

2) Ram, der følger 2 gigabyte med som standard, er det værd at opgradere? får man som bruger nogensinde brug for mere end 2 gigabyte? jeg ved at et spil som age of conan kræver en pæn sjat ram, så jeg har da overvejet at smide et ekstra kilo i for at få de to gigabyte extra ram. Mærkes det? er det spild?
Avatar billede haverslev Novice
04. maj 2008 - 21:22 #11
Som tidligere skrevet, gå IKKE under et Gforce 8600 kort.
De grafikkort der hedder GO er rene strømslugere og er tillige meget ringere end 8600, 8700, 8800 kortne
http://www.laptopworld.dk/Hardware/Grafikkort.html

http://www.laptopworld.dk/Koeberguide.html
Avatar billede mash Mester
05. maj 2008 - 18:02 #12
altså jeg køre bf2 med et go 7600, køre ok men ved medium gfx. ellers hakker det, det med strømsluger slipper man jo ikke for når man spille så betyder ikke noget da man skal have sat strøm til anyway.
Avatar billede haverslev Novice
05. maj 2008 - 19:10 #13
Det er andet end ved blot spil at de er mere strømkrævende og her er det at GO kortne brugere mere strøm generelt end f. eks 8600 kortet.
Hvis man sidder og laver et eller andet på pc i f.eks bussen hjem, så vil den måske holde sig kørende, på batteri mode i f.eks 1½ time med GO kortet, men måske op til 30-45 minuttter mere med et 8600 kort
Avatar billede kolla Nybegynder
05. maj 2008 - 19:29 #14
Tilgengæld er ydelsen også derefter. Kortet som jeg havde i tankerne (Geforce go 7950 gtx - 512 mb ram) ligger på top-5 over bedste grafikkort, hvor top 3 er domineret af bl.a. det ovenstående kort i SLI mode. Et geforce 8600m kort har en forfærdelig ydelse i forhold til pengene, måske er det mere besparende, men ydelsen er også derefter. Det er derfor jeg er lidt tøvende med at købe en zepto fordi jeg er bange for, trods min computers hardware ellers, vil grafikkortet trække den meget ned.
Avatar billede haverslev Novice
05. maj 2008 - 19:54 #15
Selvom et 7950 kort har lidt højere hastighed i core speed osv, så er det stadig kun et directx9 og shader 3.0 kort, dog henter den sin ydelse via 256Bit bus - 8600M er et directx10 og shader4.0 kort og 128Bit bus
Et grafikkort bedømmes ikke blot efter MhZ og ram mængde, så var det rimelig nemt at vælge :-).

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-8600M-GT.3986.0.html

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-8700M-GT.3987.0.html

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-Go-7900-GTX.2131.0.html

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-Go-7950-GTX.2121.0.html
Avatar billede haverslev Novice
05. maj 2008 - 19:56 #16
Avatar billede kolla Nybegynder
05. maj 2008 - 19:57 #17
Nej det bedømmes efter antal point i benchmark hvor 7950 GTX klarer sig dobbelt så godt :P
Avatar billede kolla Nybegynder
05. maj 2008 - 20:01 #18
Desværre findes 8700m GT kortet kun i computere hvis hardware generelt ikke virker særlig godt =/ hvilket er en skam da det er et kort met større potentiale end 7950 gtx go
Avatar billede haverslev Novice
05. maj 2008 - 20:02 #19
PS. prøv at skrive til laptopworld.dk og bed dem forklare forskelle for/imod de forskellige modeller af grafikkort.
De har/haft div. maskiner til test og kan sige dig med 100% sikkerhed hvilket der er bedst til f.eks spil, 3D programmer osv.
Så kan du vælge den helt rigtige maskine efterfølgende, så ved du hvilket grafikkort den skal være bestykket med :-)
Avatar billede kolla Nybegynder
05. maj 2008 - 20:06 #20
tak skal du have =) du er en guttermand :) det vil jeg gøre omgående.
Avatar billede kolla Nybegynder
15. maj 2008 - 19:39 #22
Nej, jeg har ikke købt en bærbar endnu da jeg har fundet frem til det idelle ville være at vente med et evt. indkøb til næste måned hvor intel udgiver sprit nye processere som skulle være en bedre model af santa rosa modellen. Samtidig opgraderer zepto deres grafikkort snarest, også i næste måned tror jeg, så jeg tror at økonomien ville have bedst af at vente et måned mere!

mange tak for hjælpen.