Avatar billede ruhigkeit Nybegynder
02. maj 2008 - 22:41 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

hardware problem på bærbar?

Hej Eksperter.

Kærestens bærbare er gået lidt bananas og selvfølgelig her op til at hun skal skrive eksamensopgaver... Har kæmpet med den hele dagen, prøvet lidt af hvert. Her er hvad der er sket so far:

Kæresten kalder på "nørden", da den bærbare ikke vil. Tastaturet virker ikke og den vil ikke lukke ned, medmindre man tager batteriet ud. Det hjælper heller ikke at holde slukknappen nede.
Jeg starter den i fejlsikret og her virker det hele fint. Kører avast antivirus ved boot - den finder intet. Den genstartes og kører fint en aftens tid.
Så starter den igen. Samme princip. Jeg kører defragmentering i fejlsikret tilstand - uden virkning. Skiller den ad og blæser al støv ud af den - det var ikke meget der var - igen uden virkning. Jeg har forsøgt at slette unødvendige programmer - et af dem kan tilsyneladende ikke blive slettet: verisign I-nav (det der gør at man kan skrive æ-ø-å i browseren). Den kommer ligeledes med en fejlmeddelelse om dette program når den starter op almindeligt.
Jeg har pillet ram blokkene ud en for en - uden resultat.
Når den starter op almindeligt som det er nu, skriver Avast følgende fejlmeddelelse (der er et advarselsskilt på avast ikonet i højre hjørne og fejlmeddelelsen kommer frem når man klikker på den): "Avast!: The AAVM subsystem detected a RPC error."
Tastaturet virker stadig ikke, musen fungerer fint, jeg kan godt gå på nettet. Men ikke skrive noget i browseren og heller ikke lukke computeren normalt. Batteriet skal stadig ud.
Alt virker fint i fejlsikret tilstand ser det ud til. Når jeg står i enhedshåndtering i fejlsikret er der ingen gule spørgsmålstegn eller lign. Når den er startet almindeligt, kan jeg ikke komme ind i enhedshåndtering og tjekke...

Den bærbare er en Acer Aspire 3002LC
Mobile AMD Sempron processor 2800+
512 MB ram
Skærmkort Sis M760GX

Garantien er naturligvis udløbet og hun skal bruge den imorgen.
Kan jeg på en måde teste hvad der er galt med et hardware-tjek-program eller sådan noget?

Ellers - hvad gør jeg?

Mvh. Jens
Avatar billede ruhigkeit Nybegynder
02. maj 2008 - 22:50 #1
Tilføjelse: Nu fik jeg lov - efter lang tids venten - at komme ind i enhedshåndtering. Her er ingen gule skilte eller andet stads der indikerer at noget skulle være galt. Men tastaturet funker stadig ikke
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2008 - 23:06 #2
Jeg går ud fra at du har noget recovery på disken så jeg ville gøre følgende
chkdsk /f /r -> det hjælper næppe men det er en forudsætning for næste trin -> download og brænd www.helgec.dk/insert.iso (skal brændes som bootimage, se hvordan på www.helgec.dk/livecd.html ) med "gparted" www.helgec.dk/gparted.html krymper du nu partitionen med styresystemet og placerer den til højre -> stadig med "gparted" opretter du ny partition på det ikke allokerede område og derefter laver du en ny installation med Alt + F10 -> nu har kæresten en ny installation og adgang til alle sine data
Avatar billede ruhigkeit Nybegynder
02. maj 2008 - 23:41 #3
helgec>> hvad mener du helt nøjagtigt med recovery?
Hvis jeg skal lave en ny installation som du nævner, kræver det så at jeg har en windows cd? (det har jeg nemlig ikke, den bærbare er købt med det installeret)
Avatar billede mash Mester
03. maj 2008 - 03:13 #4
hvis der ikke er en install cd, så er der et program til at lave den med(skal mangøre som det første når man pakker den ud), men hjælper ikke når fejlen er sket.

kan osse være at den har en for for recovere partition som kan startes via boot skærm.
Avatar billede ruhigkeit Nybegynder
03. maj 2008 - 07:20 #5
tgkdk>> der er ikke lavet en sådan cd - hvordan finder jeg ud af om den har sådan en partition som du beskriver?
Avatar billede ruhigkeit Nybegynder
03. maj 2008 - 08:33 #6
Helgec>> efter en god nats søvn har jeg nu læst dine glimrende artikler igennem, men jeg kan ikke se at det skulle være nødvendigt at gå igennem alt dette. Så kan jeg ligeså godt tage backup, få fat i en windows skive, formattere og installere forfra. Jeg er ikke engang sikker på om det er harddisken der er noget i vejen med, så egentlig ville jeg hellere prøve at finde ud af hvor problemet stammer fra - er der ikke nogen muligheder for at finde ud af det?
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2008 - 09:36 #7
"nødvendigt at gå igennem alt dette" Ja det er din vurdering, men det er nu ganske overskueligt -> Hvis vi tager dette først -> -> download og brænd www.helgec.dk/insert.iso (skal brændes som bootimage, se hvordan på www.helgec.dk/livecd.html ) med "gparted" www.helgec.dk/gparted.html kan du nu se om du har den recovery partition som du bør have -> prøv nu det og meld så tilbage
Avatar billede ruhigkeit Nybegynder
03. maj 2008 - 13:43 #8
helgec>> Jeg mener blot at der ikke er grund til at bruge noget af harddisken på at krympe det eksisterende, hvis jeg alligevel skal starte forfra med at hente oplysninger ind igen. I mellemtiden er kæresten i tidsnød, så hun arbejder på den i fejlsikret tilstand, vi sørger for at tage backup løbende på en usb-stick - og jeg vender tilbage for at prøve dit forslag senere.
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2008 - 14:30 #9
Min kære unge ven det er som om du bare vil misforstå mig, naturligvis er det helt op til dig hvordan du griber situationen an, men læs nu lige her.
Ved at downloade og brænde INSERT kan du bl.a. med en enkelt kommando se om du har tidligere omtalte recovery partition det må da siges at være nok så væsentlig når du med tiden skal geninstallerer. Hvis du har netværk kan du ligeledes med samme INSERT og en enkelt kommando vælge
1) hive alle de nødvendige data (også kærestens opgaver) over på en virkende PC
2) lade kæresten arbejde på den defekte computer vi netværk
og meget, meget mere. Det var derfor jeg anbefalede den
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2008 - 16:37 #10
Hvad med lidt repons??
Avatar billede ruhigkeit Nybegynder
30. maj 2008 - 21:48 #11
Beklager den lange svartid. Jeg har haft den bærbare hos en der er endnu mere nørd end jeg selv.

Min tur gik først gennem helgec's forslag, hvor jeg fik minimeret en af partitionerne på harddisken, men ikke den anden - der opstod en fejl på halvvejen - jeg forsøgte 2 gange uden held. Derfor valgte jeg at lave backup af kærestens filer - gennem fejlsikret - og fik på den måde reddet filerne. Jeg gik derefter den langsomme (og for mit vedkommende mere velkendte) vej og formatterede harddisken og installerede windows igen. Midt i denne installation stoppede tastaturet dog igen med at virke... Jeg prøvede flere gange, med forskellig succes. Til sidst var jeg heldig at få det installeret fuldt, men efter kort tid var den der sq igen... Efter tre forsøg, med samme resultat gav jeg op og gav den videre til "supernørden".
Han lavede samme trick som jeg, fik samme resultat et par gange og troede på et tidspunkt at det var noget med driverne.
Efter en længere søgen blandt diverse verdensomspændende fora, fandt han så ud af at problemet faktisk lå i at batteriet var gammelt og ikke særlig god til at holde på strømmen. Dette bevirkede at der opstod en konflikt med driveren til touchpad'en, hvilket så igen på en eller anden måde indvirkede på tastaturet. Spørg mig ikke hvordan, men hvis andre oplever samme problem med en ældre acer, så kan det være løsningen. Nu kører den helt uden problemer, uden batteri i - og sådan får den lov at fortsætte. Vi nåede nemlig i mellemtiden at købe en ny.
Helgec>> tak for kampen, men det var en helt anden løsning der skulle til.