Avatar billede klavil Seniormester
02. maj 2008 - 11:48 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Billig Netværk lager til 4 PCér

Hej
Jeg søger et billigt lager til backup af programmer, billeder, diverse film, musik osv, som kan bruges af flere PCér på vores netværk.
Det skal være nemt at sætte op og at bruge.
Det må gerne være et kabinet hvor man så køber HDén ved siden af.
Avatar billede thov Forsker
02. maj 2008 - 15:46 #1
Her er den billigste (har den selv): http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?productGuid=133-37

Den mere avancerede: http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=104007
Plads til 2 drev.
Tilslutning af printer.
Kan streame multimedia (med Slimserver f.eks.).
Avatar billede klavil Seniormester
02. maj 2008 - 16:01 #2
Er den svær at sætte op. Er hastigheden Ok med kun ATA og hvor stor harddsik kan man sætte til.
Det med at streame multimedia er lidt ligemeget. Jeg har et mediacenter i stuen og vil bare gerne have således at jeg kan hente diverse til den istedet for hver gang at gå frem og tilbage med en usb harddisk.
Avatar billede thov Forsker
02. maj 2008 - 16:45 #3
Opsætningen af Sandberg'en er ikke så svær - det er kun hvis den skal tilgås udefra (den har FTP), der skal pusles lidt.
Den kan også bruges som USB extern disk.
Hvis noget negativt skal nævnes, så må det være FAT32, for den kan nemlig ikke formatteres med NTFS, of dermed lagre filer over 4Gb.
Avatar billede klavil Seniormester
02. maj 2008 - 16:48 #4
Burde det ikke bare være et spørgsmål om harddisken bliver formateret til NTFS?
Hvad mener du med:det er kun hvis den skal tilgås udefra
Mener du dem på netværket eller?
Du må gerne smide et svar som tak for hjælpen
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. maj 2008 - 17:02 #5
Selvfølgelig kan du vælge at formattere disken i NTFS :)
Avatar billede thov Forsker
02. maj 2008 - 17:34 #6
Adgang udefra, også kaldet P2P, f.eks. dine uvurderlige feriebilleder som familie og venner kan hente, bare ved at klikke på et link.

Computerne på det lokale netværk, ser bare NAS'en som et lokalt drev under 'Denne computer'.

Harddisken formatteres efter monteringen i kabinettet, og det kan kun gøres i FAT32 - der er simpelthen ikke noget andet valg :-(
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. maj 2008 - 17:51 #7
Så køber man det forkerte.
Avatar billede thov Forsker
02. maj 2008 - 18:05 #8
Ja, som lager for videofilm, duer den ikke, og som lager for Squeezebox eller Sonos, heller ikke.

Men flytter man rundt på småfiler og dokumenter mellem lokale computere, er den helt fin.
Avatar billede klavil Seniormester
02. maj 2008 - 18:37 #9
thov: Som jeg kan forstå nu. så fungerer den du linker til ikke med andet end småfiler og dukomenter.
Mit krav var jo:jeg søger et billigt lager til backup af programmer, billeder, diverse film, musik osv, som kan bruges af flere PCér på vores netværk.
John: har du nogle ideer istedet eller andre.
Avatar billede thov Forsker
02. maj 2008 - 18:52 #10
'Småfiler' - op til 4Gb :-) Alternativer må så være den Synology (linket til tidligere), eller F.eks Qnap http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=382218
Avatar billede thov Forsker
02. maj 2008 - 18:58 #11
Du kunne også udskifte din router - der findes modeller med USB tilslutning, som accepterer externe USB harddiske, f.eks. denne Linksys: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=386305
Avatar billede klavil Seniormester
02. maj 2008 - 19:03 #12
Der må vil være noget som er billigere. Du har jo fundet en boks, der dog ikke fungerer ordentligt pga max 4 GB. Det er surt at skulle overføre mapperne, som jeg i forvejen har, i mindre bider, da de fleste er større end 4 gb.
Avatar billede thov Forsker
03. maj 2008 - 02:56 #13
Mapperne kan da sagtens være over 4Gb :-) Det er størrelsen af de enkelte filer, som er begrænset.
Ellers er der et bredt udvalg her: http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?Sort=Price&Gallery=false&Page=1&ID=305&Parent=1&Lastdays=&Soegeord=&Producent=0&Line=&Model=&Accessory=&AccessoryTo=&Review=&Max=1500&Rating=0&Type=&Value=&Bundle=&chkSoegSaetning=&CompareList=&Direction343=2&Equal195=&Equal91=&Sorted343=&x=43&y=10

De billigste duer ikke - det er firewire kabinetter, og nogle af de tilsyneladende brugbare, er FAT32.
Avatar billede klavil Seniormester
03. maj 2008 - 10:27 #14
ja de kan godt være større end 4 Gb, men ikke hvis det er en fil.
Nå men smid et svar så lukker jeg.
Avatar billede thov Forsker
03. maj 2008 - 14:13 #15
Netop :-)
Den billigste på listen, som enten ikke er udgået af produktion eller kører FAT32, er denne D-Link http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=399730
(Specifikationerne udelukker ihvertfald ikke NTFS).
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. maj 2008 - 15:20 #16
Kommentar: john_stigers
02/05-2008 17:51:26 Så køber man det forkerte.

(Var møntet på at skulle man bruge den til filer over 4 Gb, så er det NTFS man skal gå efter NAS skal understøtte ;))
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. maj 2008 - 15:20 #17
Så køber man en der kun understøtter FAT32, så køber man det forkerte :D
Avatar billede klavil Seniormester
03. maj 2008 - 17:15 #18
Jeg har istedet købt denne her: WD Netcenter 250GB
Jeg håber den dækker mine behov. Den var ihvertfald billig :o)
Avatar billede klavil Seniormester
09. maj 2008 - 01:38 #19
Lukker her. takker for inputs.