Avatar billede feller Nybegynder
01. maj 2008 - 15:14 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Efter formatering - hvilken rækkefølge

Hej
Jeg skal til at formatere. Jeg har gemt alle de filer jeg vil behole på en anden harddisk osv. så alt det er på plads. Sidste gang jeg havde formateret min maskine og smidt windows xp på den igen, så havde jeg mange problemer med mine spil. De kørte ekstremt dårligt. Jeg har på fornemmelse at jeg ikke fik installeret alle drivers osv. korrekt. Jeg har derfor lavet en liste over hvad jeg skal gøre lige efter windows er blevet installeret:
- Chipset driver
- Genstart
- Koble computeren til internettet og lade windows opdatere (først windows installer 3.x)
- Genstarte indtil den er opdateret helt
- .NET Frameswork
- Genstarte
- ATI driver
- Genstart
- Lan driver
- Lyd driver
- Genstart
- DirectX
Jeg skal lige sige at jeg selv har smidt SP2 på min windows cd, så det er ikke noget problem. Er der ellers nogle problemer i den rækkefølge? (Sidst fik jeg problemer da jeg ville installere net frameswork fordi computeren ikke havde windows installer osv. så den installerede kun netframeswork "halvt" og kom så med en fejl..

På forhånd tak
Avatar billede feller Nybegynder
01. maj 2008 - 15:16 #1
Rækkefølgen er selvfølgelig ikke sådan, men sådan her:

- Chipset driver
- Genstart
- Lan driver
- Koble computeren til internettet og lade windows opdatere (først windows installer 3.x)
- Genstarte indtil den er opdateret helt
- .NET Frameswork
- Genstarte
- ATI driver
- Genstart
- Lyd driver
- Genstart
- DirectX
Avatar billede peet-49 Novice
01. maj 2008 - 15:22 #2
Husk lige noget antivirus software inden opkobling til nettet.
Avatar billede frand Nybegynder
01. maj 2008 - 15:24 #3
Hvis SP2 er lagt på, så er firewallen som standard aktiveret, og så er det sikkert at koble op på windowsupdate (men ikke alle mulige andre sider).
Avatar billede feller Nybegynder
01. maj 2008 - 15:28 #4
Jeg har styr på det med sikkerheden osv. Problemet er dog at Windows update giver mig en hel masse lort med i pakken, jeg vil hellere bruge automatisk opdatering i windows og ikke den hvor man bruger IE til at hente det med.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. maj 2008 - 15:29 #5
- Hent antivirus eventuel firewall og gem på CD/USB stick
- Fjern netværket (sluk router eller fjer stik)
- Installer XP (LAN burde virke efter install)
- Installer Antivirus og eventuelt firewall (aktiver XP firewall)
- Gå på microsoft update og hent opdateringer
- Hent Drivere der ikke er installeret korrekt
- Hent og installer alt det andet gejl
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. maj 2008 - 15:31 #6
Automatisk update og windows update giver dig de samme pakker. Du skl i windows update bare kun vælge dem den selv foreslår!
Avatar billede frand Nybegynder
01. maj 2008 - 15:33 #7
"og eventuelt firewall" - det er faktisk firewallen, som er altafgørende i første omgang, da den sikrer at udefrakommende ikke kan tilgå maskinen.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. maj 2008 - 15:34 #8
frand>> ja men der er ingen grund til at installere en, hvis man bruger den der er i XP. Jeg skulle have skrevet dette bedre da jeg ved at det er afhængigt af XP version.
Avatar billede frand Nybegynder
01. maj 2008 - 15:36 #9
Jeg antog bare, at du også mente det var "valgfrit" om man aktiverede den i xp. Alle xp versioner har forresten en indbygget firewall
Avatar billede feller Nybegynder
01. maj 2008 - 15:36 #10
Frand: Jeg har en router, som beskytter mig mere end rigeligt. Når jeg har fået installeret alle de andre drivers osv. så installerer jeg min elskede Sygate Firewall og AVG antivirus.

Jeg har nu hentet .net frameworks 2.0 samt Windows Installer (WindowsInstaller-KB893803-v2-x86.exe) og den nyeste driver fra ATI. Nu prøver jeg at formatere igen og ser hvad der sker.
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2008 - 19:31 #11
Jeg vil mene at antivirus programmet er det første der skal installeres og opdateres Jeg gør altid det efter formateríng, slukker for strømmen til Routeren som beskytter vores trådløse netværk og har indbygget Firewall, installerer antivirus programmet, opdaterer det og derefter kører jeg windows update, installerer drivere, og så programmer, er der nogle der mener det samme?
Avatar billede feller Nybegynder
01. maj 2008 - 19:33 #12
snif12:
Det afhænger jo af ens "opførsel" på internettet og hvordan man forholder sig kritisk til de hjemmesider man besøger.
Avatar billede frand Nybegynder
01. maj 2008 - 19:37 #13
Hvis pcen er koblet direkte på internettet, eller man sidder på et netværk med inficerede pcere, så er firewallen vigtigere, da den forhindrer fremmede i at sende skadelige pakker til pcen.

Hvis fremmede magter har overtaget windowsupdate, så hjælper et antivirus program nok ikke så meget alligevel
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2008 - 19:51 #14
Ja,  men vores router lukker jo af for adgangen til netværket når der tændes for strømmen, se mit første svar, og til feller , jeg hører til typen med livrem og seler
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. maj 2008 - 20:27 #15
Rækkefølgen jeg bruger:
Windows installering
Opdatere drivere
Opdatere på Microsoft Update (Windows)
Antivirus
Installere Office
Opdatere på Microsoft Update (Office)

Der er absolut ingen grund til at køre med livrem og seler hvis man ikke har planer om at surfe eller hente mails før windows er up to date.
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. maj 2008 - 15:40 #16
Lukketid?

(skal du have svar?)
Avatar billede feller Nybegynder
12. maj 2008 - 16:18 #17
Jeg installerede en meget ældre version af ATI driveren og nu virker det fint.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
12. maj 2008 - 16:30 #18
he he tror at john spurgte hvem du ville give points, så vedkommende kunne smide et svar.

Men det har du jo så også svaret på nu!
Avatar billede feller Nybegynder
12. maj 2008 - 19:17 #19
james: Ingen af de svar jeg fik her på siden hjalp mig med at løse mit problem. Jeg har tidligere prøvet at give point til den første som svarede og blev stemplet som idiot fordi jeg ikke gav de point til mig selv da jeg selv løste problemet. Nu følger jeg bare reglerne.
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. maj 2008 - 20:17 #20
Sikkert, men du nævner ikke noget om dit eget svar på problemet i dit spørgsmål :D
Kun at dine spil kørte dårligt...

Husk det næste gang.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
12. maj 2008 - 20:35 #21
Nemlig, selv om at du selv løser problemet og derfor tager points tilbage, bør du altid beskrive problemet ordentligt og ikke mindst løsningen!
Avatar billede feller Nybegynder
12. maj 2008 - 21:27 #22
James: Det har du helt ret i.

Jeg fik anbefalet programmet Driver Cleaner Pro (http://downloads.guru3d.com/download.php?det=745). Dette brugte jeg til at slette ATI driveren og alt der havde med ATI at gøre. Så hentede jeg en gammel version af ATI driveren (Catalyst 7.10) http://ati.amd.com/support/drivers/xp/radeonxprevious-xp.html fra denne side.
Nu virker det fint.