Avatar billede darthwaders Nybegynder
29. april 2008 - 14:00 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

RGB vs. CMYK encoding

Hej eksperter

jeg havde problemer med at uploade et jpg billede og fik at vide at det måske skyldes at billedet indholder CMYK data og ikke RGB.
er det rigtigt? kan det løses?

DW
Avatar billede Himbear Nybegynder
29. april 2008 - 16:35 #1
Hvis billedet skal vises på skærmen, skal det være i RGB. Jeg mener ikke at Internet Explorer kan vise billeder i CMYK.

Hvis du har et billedbehandlingsprogram kan du rette det deri. Har du det?
Avatar billede darthwaders Nybegynder
29. april 2008 - 23:10 #2
Det har jeg. er det en IE bug så? eller er det generelt for de fleste browsere?
Avatar billede Himbear Nybegynder
29. april 2008 - 23:27 #3
Nej, det er ikke en bug. Men det er bare ikke meningen at bruge CMYK-farverummet til skærmen.

Konverter det til RGB, så burde det virke. Kan du finde funktionen?
Avatar billede falster Ekspert
29. april 2008 - 23:28 #4
Jpg, tiff's o.l. med CMYK farver kan ikke ses i (f.eks.) IE. Det er en farvesætning til tryk. RGB er til elektroniske displays.
Avatar billede darthwaders Nybegynder
30. april 2008 - 08:51 #5
tino_bh: ja, jeg fandt funktionen.
dvs. at man kun kan se om et billede har CMYK eller RGB data, ved hjælp af et billedbehandlingsprogram?
Avatar billede Himbear Nybegynder
30. april 2008 - 17:43 #6
Jo, det er nok nødvendigt. Jeg kan ikke helt forestille mig hvad det er du er ved, så hvis vi skal hjælpe dig kan du måske udddybe det ...
Avatar billede darthwaders Nybegynder
30. april 2008 - 22:01 #7
Jeg har kendskab til Photoshop og ved også hvordan jeg ændrer RGB til CMYK.
Men jeg var ikke klar over at en jgp med CMYK data ikke kunne vises i browsere.
Avatar billede darthwaders Nybegynder
13. maj 2008 - 21:33 #8
tak for svarene begge to. så blev jeg lidt klogere. smid nogle svar, så jeg kan dele point.
Avatar billede Himbear Nybegynder
13. maj 2008 - 22:49 #9
ok, tak.