Avatar billede bruno1 Novice
24. april 2008 - 14:44 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvilken netværksharddisk?

Hej

jeg har brug for en netværksharddisk (gerne 1t) som kan fungerer som  printer server ved siden af og ellers skal den bruges til lagring af film, billeder osv. så hvis den er lidt langsom er det også ok. Den skal være let at sætte op og kunne klare at mit styresystem er xp x64. desuden vil jeg også gerne høre jeres mening om at have den stående tændt hele tiden, kan det lade sig gøre og hvad koster sådanne noget ca. ?

Derudover har jeg et par bærbare der er forbundet via en apple airport til en switch. Kan de også få forbindelse til netværksharddisken hvis den er forbundet til switchen også?

Mvh

Bruno Poulsen
Avatar billede mash Mester
24. april 2008 - 14:51 #1
er nok en "nas" server du har brug for, kan fås fra 1000 kr. og op.

hvis du har en gammel pc ståene kan du hente en livecd nas server som kan det samme som de færdige nas server, men med flere muligheder bla. software raid disk(hvis fil sikkerhed er et must)
Avatar billede bruno1 Novice
24. april 2008 - 15:34 #2
jeg har en semi-gammel computer jeg har lavet til et mediecenter og så har jeg min nye computer jeg bruger til alt det andet + et par bærbare. jeg er intereseret i at have et netværk mellem dem og en let filoverførsel. kan den cd klare det?
Avatar billede mash Mester
24. april 2008 - 16:08 #3
øhh jeg har selv lige fundet den, så har ikke prøvet så meget men hvis det bare er filoverførelse så skal netværket bare sættets rigtigt op(alle maskiner i samme arbejdegruppe, og del så de drev/mappen som skal være tilgænglige på netværket).

ellers prøv at kig her:
http://www.freenas.org/index.php?option=com_versions&Itemid=51
Avatar billede bruno1 Novice
24. april 2008 - 16:13 #4
er det man deler på et sådanne netvær lige så sikkert som det man har på sin computer når man går online eller?

ud over det så kan jeg godt lide printer-sharing funktionen og det at man ikke behøver at have både sender og modtager computer tændt når man skal overføre data.
kan disse NAS harddiske tåle at være tændt 24/7?
Avatar billede snabeljan Nybegynder
24. april 2008 - 16:39 #5
Bruno1 - altså hvis du køber en dedikeret NAS boks, som f.eks. Synology CS-407 (med 4 harddiske) eller en QNAP - så kommer det mere an på de harddiske du smider i - om de kan klare 24X7 drift - men det tror jeg de fleste kan ... Hvis du bruger en gammel pc, er det også diskene der skal være af en ordentlig kvalitet, men her også strømforsyning o.a.

Go' held med at finde en løsning :)

/snabeljan
Avatar billede snabeljan Nybegynder
24. april 2008 - 16:40 #6
Og efter hvad jeg hører - så er Synology og QNAP nogen af de bedste SOHO NAS bokse på markedet (har selv en Synology CS-407 og den er ret genial - også m. ftp, photo-server, UPNP (godt supplement til mediecenteret) osv osv osv...)
Avatar billede bruno1 Novice
25. april 2008 - 13:42 #7
stemmer det at der ikke er harddiske i den når man køber den?

hvad er forskellen på 407 og 407e - jeg får ikke brug for hjemmeside server funktioner osv. mon ikke så at 407e er tilstrækkelig til mine behov?

hvor meget larmer den?

ellers ser den rigtig god ud !

Bruno1
Avatar billede snabeljan Nybegynder
25. april 2008 - 17:14 #8
Hej Bruno1!

Korrekt - der er ikke harddiske i den - og du kan sagtens nøjes med 407e... Den larmer ikke særlig meget, der kan selvf være 4 diske i og de larmer jo alligevel lidt (jeg har brugt Samsung, da de er de mest lydløse på markedet - men der er også gået en disk, som jeg har fået skiftet på garantien - men da jeg i NAS'en kørte raid-5 mistede jeg ikke data - og DET er jo nice)

Go Weekend

/snabeljan
Avatar billede bruno1 Novice
25. april 2008 - 18:10 #9
Halløj

det lyder efterhånden som det er den jeg skal have :-)

lige en ting mere - under deres supportede printere
http://www.synology.com/enu/support/help-page.php?q_id=116
står der at de understøtter brother DCP-110C - jeg har selv en DCP-330C. hvordan sikre jeg mig at min er understøttet?

Er det let at sætte printernetværk op i NAS softwaren ?

God weekend

Bruno1
Avatar billede snabeljan Nybegynder
26. april 2008 - 19:52 #10
Hej Bruno!

Jeg ville spørge Brother. Jeg har rigtig god erfaring med at ringe til deres supportlinie! De ved hvad de snakker om, og hvis du ikke lige kommer igennem med det samme, så ringer de tilbage...

Go' vind med det :)

/snabeljan
Avatar billede der_kommandant Praktikant
13. maj 2008 - 15:24 #11
->Bruno1
Jeg tilslutter mig anbefalingen af Synology, dog mener jeg at 407'eren er lidt overkill i forhold til de behov du har skitseret. Jeg har selv en DS-207 med 2 x 500 GB Samsung diske der er sat til at kører i raid. Den har rigeligt med features til at dække behovet for den alm. bruger. Den står ude i vores garage/teknikrum, så vi hverken ser eller hører den, men du kan sagtens have den på kontoret uden at du bemærker den. Den bruger gennemsnitlig 20 watt i timen, så det er ikke meget.

Jeg vil absolut ikke bruge den løsning som skitseret ovenfor med at lave en gammel PC om til en server. Den bruger alt for meget strøm - i gennemsnit bruger den vel 300 watt i timen.

Jeg bruger den til opbevaring af dokumenter, billeder, musik osv. Den kan streame video og musik i netværket. I den nyeste udgave af softwaren er der indbygget en funktion til IP-kamera, således at den kan fungere som en overvågningserver derhjemme. Opsætningen af netværksprinteren er uhyre simpel og fungerer godt.
Den understøtter "Apple Talk", så ingen problem med med din Apple switch.

Vi får snart indlagt Dansk Fibernet med 25 mbit upload - herefter skal den også køre vores hjemmeside/blog.

Du vil ikke fortryde at vælge en Synology.... ;-)
Avatar billede der_kommandant Praktikant
15. oktober 2008 - 09:16 #12
Kan vi ikke lukke og uddele points ???? ;-)
Avatar billede bruno1 Novice
23. marts 2009 - 22:19 #13
jo kom med et svar så giver jeg points :-)
Avatar billede snabeljan Nybegynder
24. marts 2009 - 14:17 #14
Svar :)