Avatar billede cassiopeia76 Nybegynder
24. april 2008 - 09:58 Der er 3 kommentarer

Noget at hente ved at skifte processor?

Hej,

Jeg har en 4 årig Dell Dimension (2x)Pentium (R) 4 cpu 2,80Ghz processor / 3.00gb ram, jeg benytter den meget til tunge musik programmer, selv krearer da det er min hobby. Men syntes efterhånden den er lidt tung efter jeg er begyndt at bruge de såkaldte VSTi plugins, som er et lille program som arbejder med selve basis programmet. Problemet ligger i at lyden ikke rigtig følger med, den hakker, selvom jeg har installeret top art/dyrt lydkort m.m tilhørende. Asio er sat ordentlig ind også.

Kan man få maskinen til at køre mere stabilt ved at evt. skifte processoren, eller har i et evt. bud på en mere stabil arbejdshest?

På forhånd rigtig mange tak!
Avatar billede mrrius Nybegynder
24. april 2008 - 10:58 #1
du skal bruge ram, masse ram...
Hvis du har en god grafikkort, så findes programmer, som kan bruge grafik cpu'en til lyd cpu ( grafikkort cpu'erne, er betydelig kraftigere end alm cpu). på den måde får du den kraftigste lyd maskine. ( der er nok nogle som kender link til program )
men dit problem, kunne "lyde" hehe , som om du har for langsom overførsel af data's.
Sørg for at harddisken ikke er fyldt for meget op, for det første. jeg tror en harddisk kører hurtigst sålænge den ikke er fyldt mere end halvt op.
Windows, og lyd programmerne laver swap filer. det skal du have mindst 5 gb ledig harddisk plads til. og ellers skal du fylde bundkortet op med ram.

Jeg vil tro du vil få stor glæde af nyt bundkort + cpu + ram, og evt også en hurtigere harddisk. core duo 2/quatro vil nok være et rigtigt valg til dig. det findes nogle enkelte bundkort, som har gjort lidt extra ud af at afskærme nogle componenter for støj, ( til f.eks lyd folkene )
Avatar billede cassiopeia76 Nybegynder
24. april 2008 - 11:32 #2
Tak for dit svar. Mine Ram-slots er fyldt op med ram. Min harddisk er altid veltrimmet for ubrugelige programmer samt diverse, har en kapacitet på over 600gb hvori jeg kun benytter de små 50gb. Mit grafik kort er nok lidt ringe, da det fulgte med maskinen da den blev købt: Radeon X300. Bundkort er også standard. Men ville det så ikke være nemmere at udskifte min gamle model med en nyere for at få de nævnte ting, da det ville være ligeså dyrt at opgradere.

På forhånd mange tak.
Avatar billede mrrius Nybegynder
24. april 2008 - 13:55 #3
jo, helt klart ! sælg din gamle computer.. gem evt din 600bg harddisk, og prop en anden mindre harddisk i den gamle, når den skal sælges.
hvis din lydkort, evt er en af de helt gode, så vil jeg nok også beholde den.

Jeg har ikke fuldt sat mig ind i hvad udstyr, som vil være ønskeligt for dig.
Men hurtige ram, og en core 2 duo er nok et udemærket valg. sørg for cpu + bundkort + ram snakker med samme hastighed ( fsb) for ikke at få flaskehalse der!
og køb evt en geforce 8600gt ( ikke verdens hurtigste, men strøm effectiv, og har sin egen gpu så du ikke belaster cpu. men lader lige en musik mand, komme med bedre rår til dig.