Avatar billede compac Seniormester
23. april 2008 - 14:53 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Karaktersæt

Karaktersæt er tilsyneladende et jævnligt forekommende spørgsmål.
Jeg kan se når jeg stiller forespørgslen mysql\s , at min database Mysql5 , kører latin1.
Er det ikke at foretrække at den kører UTF_8_danish_ci  - eller bør man lade det være?
Avatar billede w13 Novice
23. april 2008 - 15:11 #1
UTF-8 vil vist også kræve, at din side kører UTF-8.
Men det er der nu også mange der anbefaler, at man gør.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. april 2008 - 04:26 #2
Hvis du skal understøtte både vesteuropæiske og mere eksotiske sprog i databasen, så
er UTF-8 bedre end IsoLatin1.

Hvis du kun skal understøtte dansk og/eller engelsk, så er det ligegyldigt.

Og som w13 siger, så er det kritisk at hele systemet både database og applikation
er konsistent med hensyn til tegnsæt.
Avatar billede compac Seniormester
01. maj 2008 - 17:49 #3
Man skal åbenbart være meget opmærksom på de linier, som de forskellige editorer selv sætter ind. F.eks Kompozer sætter charset=ISO-8859-1  -selvom man har valgt blankt dokument.

Læg nogle svar (jeg ved ikke hvdan man fordeler points).
Avatar billede arne_v Ekspert
02. maj 2008 - 02:11 #4
svar

du markerer begge navne (så de begge er blå) inden du klikker accepter, så deles point - der er også en avanceret funktion hvis man vil dele dem anderledes end 50-50
Avatar billede w13 Novice
02. maj 2008 - 09:37 #5
:)