Avatar billede crank29dk Nybegynder
23. april 2008 - 10:26 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Hvad er Lumse?

Hey,
Min Nokia N95 har sine særligheder.. Jeg prøvede at skrive Jumper i ordbogen idag, og den forslog Lumses eller Lumser. Hvad faaaan er Lumser??? Har googled det, og det findes ikke.. Hvorfor har Nokia eller hvem end der har oprettet ordbogen i telefonen, sat sådan et underligt ord ind? Nogen der har fundet andre måske?
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
23. april 2008 - 10:47 #1
Der er mange af de eksempler.

Min foreslår fx. også "usagleren" når jeg vil skrive "traileren".
Mest grotesk synes jeg nu det er at den ikke vil bruge det ord man så lærer den som første forslag næste gang.
Prøv at lære den ordet "jumper" og prøv forfra.
Den prøver stadig med med "lumser" ikke ?
Avatar billede killer_bee Nybegynder
23. april 2008 - 10:49 #2
det er jo ikke nødvendigvis et rigtigt ord bare fordi det står på din skærm. De ordbøger har ikke alle ord med .. og hvis du bruger Dansk T9 ordbog så vil den ikke vide hvad Jumper er så den sammensætter bare de bogstaver du har trykket på efter bedste evne. mens du skriver noget andet kommer der også nogle 'mellem ord' som ikke giver mening ... men det er fordi ordbogen ikke kender dem . Så Lumse er ikke et ord .. og den er ikke i ordbogen .. men noget skal den jo skrive når du trykker på knapperne.
Avatar billede crank29dk Nybegynder
23. april 2008 - 10:52 #3
Normalt siger den ellers "?" efter de sammensætninger den ikke kender. Men har lige prøvet at skrive en masse sjov. Og den sammensætter bare det der passer bedst. Smid et svar killer_bee ;)
Avatar billede killer_bee Nybegynder
23. april 2008 - 10:55 #4
her... og den er ikke lige til at sige hvornår man får '?' efter .. nogle gange fortsætter den bare ... men det er jo meget svært at 'gætte' hvis man ikke har alle ord med .. :o)
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
23. april 2008 - 11:04 #5
killer bee: Det har ikke noget at gøre med at den danske ordbog ikke kender engelske ord når Dansk T9 er valgt.
Prøv fx. at skrive "you", det går fint ikk. ?
Når den ikke har et match i ordbogen skrive den "?" og vil ikke fortsætte.
Avatar billede killer_bee Nybegynder
23. april 2008 - 11:42 #6
dunderfjert -- jo det har - når du har den danske ordbog T9 så kan den nogle af de simple ord på engelsk - som you - men når du skriver noget mere kompliceret så kan den ikke ... og hvis det var ligemeget med at vælge sprog hvorfor er der så den valgmulighed?? .. det har noget at sige .. og bare fordi man har 'you' med er ikke bevis for den kan engelsk - det er bare nok det kombination den kommer frem til når man trykker på de knapper .. og ikke fordi den kender ordet.
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. april 2008 - 13:52 #7
æææælsker bare når min Nokia skriver lovs når man mener knus ;)
Avatar billede killer_bee Nybegynder
23. april 2008 - 14:22 #8
eller når man skriver cool og det bliver til amok! ... ok = øl?? :o)
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
23. april 2008 - 16:58 #9
killer bee: Den kan ikke foreslå noget der ikke er oprettet i ordbogen. Det er netop hvad der sker når den skriver "?" og ikke vil længere for den har ingen match til det der skrives.
Når den skriver "lumser" er det fordi det findes i ordbogen.
Havde det ikke været der havde den stoppet ved "kun" og skrevet "?".

Det har intet at gøre med Dansk eller Engelsk ordbog, ligesom at når den skriver "usagleren" har det heller ikke noget at gøre med sprog versionen at den ikke skriver "traileren" .. vel?
Avatar billede killer_bee Nybegynder
23. april 2008 - 19:19 #10
det har noget med sproget at gøre ... og den skriver Lumse fordi det er en legitim kombination af bogstaver som den kender - dvs hvis der er ord som den har som er længere end det antal bogstaver du har tastet så vil den ikke skrive "?".
eks:
lad os antage at der er et ord som hedder adgjm - det er tasterne 12345 - så hvis dun nu skriver "adgj" og dette ord eksisterer ikke så vil den ikke skrive "?" da den ikke ved om du lige er ved at skrive "j" ... så derfor er Lumske et legitim kombination!,,
Og det HAR noget at sige hvilket sprog T9 du bruger eller er der jo ikke noget mening at kunne vælge sprog.
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. april 2008 - 19:48 #11
Det kan godt være det er en legitim kombination, men den burde ikke foreslå ord der ikke findes :)
Avatar billede killer_bee Nybegynder
23. april 2008 - 20:33 #12
hmmmm ... hva skulle den så??? den skal jo vise et eller andet når du nu taster...
forstår ikke helt hvirdan du vil springe direkte til det ord du vil ... uden at den skulle vise noget.
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. april 2008 - 22:33 #13
Hvis tastekombinationen ikke kan give et regulært ord skal deen  vise ?
Så er det optimalt - man skal ikke sidde og taste og ende med at skulle stave ordet - det giver ikke  mening :)
Avatar billede killer_bee Nybegynder
24. april 2008 - 08:29 #14
ja men for fanden ... som jeg skrev kl 23/04-2008 19:19:02 læs lige det eksempel jeg giver - hvis der er et ord som er længere end den du skriver og har samme bogstav kombination så skal den jo vise 'mellemordene' selvom de ikke eksisterer eller giver mening..
hvorfor er det så svært at forstå??
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
24. april 2008 - 11:06 #15
Killer bee: Jeg er nu lidt meget i tvivl om hvem der har problemer med at forstå her...
Sprog versionerne af T9 ordbogen har absolut intet med dette at gøre.
Tilfældigvis stødte OP på problemet fordi det ord han opdagede det ved TILFÆLDIGVIS også er et engelsk ord.
Problemet eksistere selvom det er rent danske ord der forsøges skrevet.
Det har ikke noget med sprogversionenn at gøre .. hvorfor er det så svært at forstå ?

Den skal ikke foreslå volapykord som så iøvrigt heller ikke er "legitime" når de ikke findes. Den skal skrive "?" som den også gør når den ikke kan finde match i ordbogen, problemet er at der er hældt vrøvleord i ordbogen sandsynligvis genereret af en computer der forsøgte at finde grammatik varianter af andre ord.

Iøvrigt passer dit eksempel ikke.
For det første ligger "a" ikke under tasten "1" men tasten "2".
For det andet kender den kombinationen "adgm" den begynder at finde som "beho".
..og "lumske"  er faktisk en legitim kombination for det findes i det danske sprog!
Avatar billede killer_bee Nybegynder
24. april 2008 - 11:40 #16
jeg er da tæt på at give op .... men prøver lige en gang til ...

Ja du har ret det er ikke taster 12345 men 23456 jeg mente ...
OG DET HAR NOGET MED SPROGET AT GØRE .!!!! hvis han havde det engelske T9 på så vil den skrive Jumper...

og ja lumsKe er et ord i dansk men det han fik vist var lumse!! UDEN K!!

og prøv lige at skrive Lumske - min tlf foreslår efter 4 taster Kuns - hvilket IKKE er et ord MEN fordi den ved at der er nogle andre ord som er LÆNGERE end 4 taster som passer skriver den IKKE '?' da så ville det være umuligt at stave noget som ikke har alle mellemordene i ordbogen.

Det er meget simpel koncept - den skriver kun '?' når der er INGEN lovlig kombinationer længere hen i ordbogen.!!
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
26. april 2008 - 16:41 #17
"Kuns" er helt OK fordi du kunne være fx. på vej til skrive "kunst" ikke også killer bee ?

Konceptet er måske simpelt men du har dog ret svært ved at forstå det.
Den burde skrive "?" når der ikke findes flere gyldige ord med den taste kombination.
Men det er jo netop det den IKKE gør ikke også. Den begynder at foreslå volapykord der ikke findes i sproget.

Nokia har samme fejl med ordet "traileren" som den foreslår kunne være "usagleren", der ligesom crank29dk eksempel ligeså grotesk et ord der ikke findes i sproget.

Det kan du måske også fordreje til være forårsaget af sprogversionen ?

Du kan måske finde et sprog hvor ordet "usagleren" findes ?
Avatar billede killer_bee Nybegynder
28. april 2008 - 08:56 #18
LOL ... du er da utrolig !! ...
du skriver ' når der ikke findes flere gyldige ord med den taste kombination' MEN det er jo lige min pointe at der må være ANDRE ord som er længere en Lumse og har den kombination. Telefonenen kan jo ikke vide hvornår du holder op med at tasete. Så hvis Lumse er en lovlig kombination for et ord som er længere så skriver den ikke '?'... samme gælder "usagleren" - men det fatter du vist ikke ..
og lige det samme gælder kuns - ja jeg kunne være igang med at skrive kunst men ifølge din logik så burde den skrive '?' da kuns ikke er et ord ..

Jeg ved ikke hvor meget mere klart jeg kan gøre det .. og derfor vælger at stoppe her da du nægter at læse hvad jeg skriver og prøve at forstå det... så sidste post fra mig ... hyg dig med din 'forståelse' af simpel teknologi.
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. april 2008 - 15:15 #19
"MEN det er jo lige min pointe at der må være ANDRE ord som er længere en Lumse og har den kombination"

Problemet er netpop at det er der ikke....
Avatar billede killer_bee Nybegynder
28. april 2008 - 15:49 #20
Ahh John .. se nu ... jeg ville ikke svare igen .. men du skulle lige hive migtilbage :D..

ok 2 ting:

1 - jeg tror ikke at du eller jeg kan lige gennemskue om der findes ord i hele danske sprog som har lige de bogstav kombinationer - husk på at der er 3(4) pr tas PLUS en vilkårlig antal bogstav kombinationer efter de 5.

2 - På mine 2 mobiler siger den også '?' efter den 5e task på ordet 'kuns' MEN det er nemlig derfor at der må være noget andet som crank29dk har stavet OG blevet gemt i ordbopgen som ER længere end 'Lumse'. Eksempelvis hvis han har tidligere har stavet 'jumperS' så vil den nemlig godtage 'lumse' kombinationen. det kommer an på telefon/ordbog/sprog hvad den skriver som 'mellemord'...

Og nu håber jeg at det var forklaring nok da jeg snart ikke ved hvordan jeg skal sige det samme på 10-ende måde.
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. april 2008 - 20:15 #21
Mit sidste indlæg:

Man kan ikke gøre det ulogiske logisk.

Så er problemet opsummeret.
Avatar billede killer_bee Nybegynder
28. april 2008 - 21:29 #22
Mit sidste indlæg:

Nemlig, folk med ulogisk tankegang kan ikke forstå logiske forklaringer.
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. april 2008 - 23:33 #23
Nu skal du ikke lave det til et personangreb, når det er telefonens ordbog der foreslår ord der ikke findes.

Det er det er ulogisk...