Avatar billede boxer Nybegynder
22. april 2008 - 07:39 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

SEO Skjul eksterne links for google.

Hejsa

Jeg har en side med et bestemt tema.
En del af det går ud på at linke til forhandlere så brugerne har nem adgang til relevante indkøbssteder.

Dette betyder at min side ses som en linkfarm.
Faktisk har konsekvensen været at jeg er faldet fra PR 4 til PR 2.

Spørgsmålet er hvordan jeg undgår at Google oa søgemaskiner finder disse links?

Jeg har overvejet at putte den i en iframe og placere iframens indhold i en mappe hvor botterne nægtes adgang via robots.txt
Vil det virke?
Avatar billede w13 Novice
22. april 2008 - 07:59 #1
Det tror jeg, kunne virke.

Alternativt kan du vel skrive dem med JavaScript, som google jo ikke kan læse.
Avatar billede goose Nybegynder
22. april 2008 - 08:15 #2
Nu har PR altså ikke den store betydning - slet ikke den PR du f.eks. kan aflæse i Google toolbar.

Det der er spørgsmålet er, om du kan se fald i dine besøgende, altså om du er blevet derangeret i SERPs?

Hvis du ellers har noget fornuftigt indhold på dit site, så skader udgående links ikke, tværtimod kan de være med til at styrke dig, hvis du vel og mærke linker til relevante sider, som du jo højest sandsynligt gør, når det er forhandlere du linker til.

Altrnativt kan du jo sætte en nofollow på dine links.

/Goose
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. april 2008 - 09:13 #3
Du kan jo prøve med http://www.robotstxt.org/meta.html - hvis det altså skulle gøre en forskel.
Avatar billede madx Nybegynder
22. april 2008 - 09:24 #4
Det er ikke svært at skjule links.

Læg dem ud i et js, split dem op i stykker og skriv det ud i html-dokumentet som en samlet enhed.

Kan du selv skrive et js, der kan det eller finde det?

Men bortset fra det, er jeg enig med goose mht. at udgående links er vigtige. Men det skal ikke være til hvem som helst og ikke "run-of-site".
Avatar billede Chewie Novice
22. april 2008 - 10:34 #5
sæt rel="nofollow" på linksne - det neutralisere dine links total over for Google
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
22. april 2008 - 10:45 #6
Google's eget svar på dit spørgsmål:
Sammen med Yahoo! og MSN har Google for et par år siden indført "nofollow" HTML-mikroformatet, og det er blevet positivt modtaget. Alle link med attributtet rel="nofollow" vil ikke indgå i beregningen til PageRank eller bestemme relevansen af dine sider ved en brugers forespørgsel. Alle link med attributtet rel="nofollow" vil ikke indgå i beregningen til PageRank eller bestemme relevansen af dine sider ved en brugers forespørgsel.

Kilde: http://www.google.dk/support/webmasters/bin/answer.py?answer=81749&useful=1&show_useful=1&comment=
Avatar billede madx Nybegynder
22. april 2008 - 13:20 #7
Goose m.fl.

Et er hvad Google og de andre SE skriver... er det også jeres praktiske erfaring, at de ikke følger links med nofollow?

(man skal vel ikke altid gøre netop det de skriver?)
Avatar billede goose Nybegynder
22. april 2008 - 13:36 #8
De vil helt sikkert følge dine links selvom der er nofollow-tag på, men det der er væsentligt er, at de ikke vil tilføre dine links noget værdi fra dit site hvis dette tag er tilstede.

/Goose
Avatar billede boxer Nybegynder
22. april 2008 - 21:19 #9
Tak for hjælpen. Jeg sætter et nofollow på mine links.
Et svar fra goose, så deler i point.
Avatar billede goose Nybegynder
23. april 2008 - 09:45 #10
svar :o)

/Goose