Avatar billede jdybro Nybegynder
15. april 2008 - 18:12 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Defender og den indbyggede firewall i XP

Hej eksperter

Hvis man installerer Defender og bruger den indbyggede firewall i XP(ved den kun stopper "indgående") + Avast og Threatfire, er man så lige så godt beskyttet som hvis man kører med eks. Comodo (eller Sunbelt etc.), Avast og Threatfire?

Årsagen til mit spørgsmål er, at jeg er en smule skeptisk over for Sunbelt, Comodo og nu også Amor som gratis-firewall. Synes ikke de er så gode til børnenes og svigers pc da de ikke rigtig ved hvornår de skal trykke "ok" og "deney" når den kommer og spørger. Ved ikke om de betalingsbare er mere brugervenlige end freeware... (brugervenlige = børn, mor + sviger mm:-)

vh
jdybro
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
15. april 2008 - 18:47 #1
Windows firewall`s indgående beskyttelse, er helt på højde med andre softwarefirewalls.

En tovejs firewall er ikke et must, hvis du er sikret med Avast og ThreatFire. Det primære er, at evt malware bliver blokeret INDEN den kan gøre skade, dvs "ringe ud" af maskinen, og i den henseende vil Avast og ThreatFire gøre et godt job. Helt på højde med software du ellers skal betale for.

Købte firewalls vil generelt ikke være mere brugervenlige, men den betalte Online Armor har dog en "install mode", det vil give færre advarsler ved installation af programmer.

Jeg syntes ellers, at Online Armor er en af de mindst "popuppende" og brugervenlige firewalls, hvis du ellers har tilladt alle de legitime programmer ved installationen
Avatar billede justrace Novice
15. april 2008 - 20:34 #2
Skift routeren ud med en rigtig firewall. Det er langt nemmere og meget mere sikkert.
Avatar billede jdybro Nybegynder
15. april 2008 - 20:39 #3
>forevernewbie - jeg er sådan set enig mht. Amor, men jeg har kun brugt den i nogle dage - i dag kom jeg så ved en fejl til at nægte en ny applikation at starte op og kan simpelthen ikke finde ud af at slå blokeringen fra igen (men det er jo et andet spørgsmål) Det har jeg ikke været ude for med hverken Sunbelt eller Comodo - måtte simpelt deaktivereAmor før jeg kunne køre applikationen (som kun skulle køre denne ene gang)
>justrace - jeg har en Linksys Wrtg54 (eller noget i den stil) Dér står der er en slags firewall indbygget - er det en sådan du mener, eller skal der noget mere "hardcore" til?
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
15. april 2008 - 21:38 #4
Der skulle du så have været inde i Online Armor "Programs" og/eller "Startup Items", og markere programmet, og så klikke "allow" nederst. Der er også en højrekliksmenu, med flere muligheder, hvor du bla andet kan genstarte et program, hvis du ved et uheld får det blokeret. Online Armor hjælp her (som desværre ikke er helt komplet endnu) http://www.tallemu.com/webhelp/

Iøvrigt kan det være en fordel, at sætte OA i Learning Mode, og så lige starte alle programmerne en enkelt gang. Så burde der stort set ikke komme advarsler, på nær hvis der er fare på færde
Avatar billede justrace Novice
15. april 2008 - 23:01 #5
Linksys'en er en router med indbygget firewall, der skal bare byttes rundt på det. Altså en firewall med indbygget router. Kig evt. på edbpriser.dk og klik dig frem til Firewalls. Cisco er et af de bedre valg, men de ligger også i den tungere ende af prisskalaen. Netgear og Zyxel laver nogle af de bedre, men i en prisklasse der er til at overkomme. Hvis du selv kigger på nogle, kan jeg godt hjælpe med udvælgelsen.
Avatar billede jdybro Nybegynder
16. april 2008 - 21:27 #6
>justrace - Det vil jeg overveje næste gang der skal kigges efter ny router...undskyld; firewall... (:

- jeg troede godt nok emnet var større end det har vist sig - men måske i begge har ret...?! Ingen andre der har kommentarer? Hvis tråden skal lukkes her, vil det så ikke være OK hvis i deler point?
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
16. april 2008 - 21:44 #7
Jeg er skam også stor tilhænger af, også at bruge en routerfirewall. Jeg kan bare ikke se fordelen ved at købe de dyre. Linksy`en vil gøre det godt nok til hjemmebrug, vil jeg mene. Selvfølgelig ok at dele point
Avatar billede jdybro Nybegynder
16. april 2008 - 22:00 #8
Linksys er jo også "part af Cisco" og dermed en garant for en vis kvalitet må man formode
Smid et svar justrace... Og tak til jer begge
Avatar billede justrace Novice
16. april 2008 - 22:23 #9
Ikke point til mig. :)

En rigtig firewall er nu ikke ret meget dyrere end en god router.
Avatar billede jdybro Nybegynder
16. april 2008 - 22:30 #10
Oki... (:
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
16. april 2008 - 22:38 #11
Takker for point