Avatar billede mikker1448 Nybegynder
12. april 2008 - 15:39 Der er 34 kommentarer

Kan ikke få liv i min eksterne HDD

Hej...

Jeg har et lille problem som jeg håber i kan hjælpe mig med...

Her i dag da jeg ville starte min eksterne HDD efter at jeg havde fået min nye comp, så ville den bare ikk starte...

Den starter fint og den grønne diode lyser, men når den skal til at gennemlæse filerne så sker der intet, hvis jeg prøver at åbne "computer" i vista så fryser den indtil jeg slukker ofr den eksterne HDD...

Håber at der er nogle der kan hjælpe mig, da hele min backup ligger på den disk...

Cheers Mikker
Avatar billede off-line Nybegynder
13. april 2008 - 01:27 #1
Prøv i diskhåndtering, at give din eksterne HD et andet drevbogstav.
Højreklik på partitionen og tryk på "Skift drevbogstav og sti"
Ellers slet alt hvad der hedder noget med USB i enhedshåndtering, og genstart.
Så finder windows dem selv igen, og retter eventuelle fejl.
Avatar billede mikker1448 Nybegynder
13. april 2008 - 07:46 #2
Den får fint tildelt et drevbogstav... Jeg kan heller ikk åbne diskhåndtering...

Prøvede disken på min bærbare og der var ingen problemer...

Jeg prøver det med at slette USB i enhedshåndtering...
Avatar billede mikker1448 Nybegynder
13. april 2008 - 07:55 #3
Så prøvede jeg at slette USB i enhedshåndtering... Men den bliver geninstalleret lige så hurtigt som jeg får slettet dem...
Avatar billede off-line Nybegynder
13. april 2008 - 12:29 #4
Der er noget galt med din windows. Prøv at gå ind på dette link, og følg
vejledningen. http://www.helgec.dk/chkdsk.html
Avatar billede mikker1448 Nybegynder
13. april 2008 - 18:11 #5
Det hjalp nogenlunde.

Den fandt ingen fejl. Nu kan den finde disken, men den mener at den er tom og jeg skal formatere før den kan bruges.
Forsvinder alt hvis jeg formaterer den??
Avatar billede off-line Nybegynder
13. april 2008 - 18:17 #6
Ja hvis du formaterer, mister du dine data. Men prøv at se i diskhåndtering.
Står din HD som RAW, har den bare mistet partitionstabellen. Den kan repareres.
Avatar billede mikker1448 Nybegynder
13. april 2008 - 18:29 #7
den står som RAW...

Hva skal jeg så gøre??
Avatar billede off-line Nybegynder
13. april 2008 - 19:19 #8
Gå ind her, og download "Testdisk" det program kan klare det.
http://www.helgec.dk/lost%20partition.html
Avatar billede mikker1448 Nybegynder
13. april 2008 - 19:44 #9
Det program ken jeg ikk få til at funke på min maskine... er det fordi jeg bruger vista 64bit??
Det starter lige op og lukker med det samme... så kommer der en tekstfil hvor der står at jeg skal ha administratorrettigheder... SÅ prøver jeg at højreklikke og vælge kør som administrator, men med samme resultat...
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2008 - 20:16 #10
Så kan du bruge www.helgec.dk/insert.iso
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2008 - 20:18 #11
Du finder guiden på http://www.helgec.dk/insert-filtabel.html - husk at brænde ISO filen som et bootimage, se hvordan på www.helgec.dk/livecd.html
Avatar billede mikker1448 Nybegynder
13. april 2008 - 20:23 #12
hva skal jeg gøre med den fil??
Avatar billede mikker1448 Nybegynder
13. april 2008 - 20:24 #13
sorry... så ikk din kommentar...
Avatar billede mikker1448 Nybegynder
13. april 2008 - 20:40 #14
hmm... det kan jeg få til at virke... den kan ikk starte op... den søger efter USB enheder og så skirver den at den ikke kan finde INSERT filesystem...
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2008 - 20:56 #15
???? Det burde ikke være så vanskeligt, er du sikker på at den er brændt korrekt
Avatar billede mikker1448 Nybegynder
13. april 2008 - 20:57 #16
jeg har bare brændt den ud på en dvd med nero...
Avatar billede mikker1448 Nybegynder
13. april 2008 - 21:01 #17
jeg prøvede at brænde en ny udgave, men stadig med samme resultat... den søger efter USB enheder, så søger den efter USB/firewire enheder, så skriver den med rødt at den ikk akn finde INSERT filesystem og så skriver den, dropping to a (very limited) shell...
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2008 - 21:05 #18
Mit umildbare gæt er at du brænder med for hastighed men jeg ved det ikke, måske kan du køre  TESDISK fra den "(very limited) shell" prøv at skrive, testdisk -> enter
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2008 - 21:06 #19
Har du ikke mulighed for at prøve den cd af i en anden computer?
Avatar billede mikker1448 Nybegynder
13. april 2008 - 21:19 #20
her da jeg prøvede at boote fra cd'en skete der noget den havde gjort før.

Den søgte på cd-rom DEV SDA

så kom den med fejlmeddelelser omkring noget USB.
USB 1-3: device descriptor read /64, error 71. det skrev den fire gange,
så skrev den:

USB 1-3: device not accepting address 5, error 71
USB 1-3: device not accepting address 6, error 71

Denne gang kom der ingen very limited shell frem.
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2008 - 21:25 #21
Jeg fatter mig lidt af det du skriver, der er li`som ikke rigtig sammenhæng i det så prøv nu bare at svare på det jeg spørger om
HAR DU BOOTET OP PÅ INSERT OG ER DU PÅ SKRIVEBORDET NU
Avatar billede mikker1448 Nybegynder
13. april 2008 - 21:31 #22
jeg kan ikk boote op på INSERT...

den kommer ikk videre end til very limited shell eller også skriver den fejlmeddelser vedr usb...
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2008 - 21:35 #23
Har du kun en computer? prøv at ta` din disk fra og se så om du kan boote - har du Skype
Avatar billede off-line Nybegynder
13. april 2008 - 21:36 #24
"jeg har bare brændt den ud på en dvd med nero..." Helt konkret, har du brændt
den som en bootdisk med Nero Express, altså en disk, som du må genstarte, for at boote op på? Eller har du bare lagt Isofilen ind på en disk og brændt den?
Eller sagt på en helt anden måde: hvis du starter disken, når windows kører,
har du gjort det forkert.
Avatar billede mikker1448 Nybegynder
13. april 2008 - 21:54 #25
Jeg har brændt den som jeg normalt brænder iso filer. Kan sagtens boote fra den, taster F2 og vælger dansk tastatur og så når den har søgt efter USB og firewire så er det at den ikk kan finde INSERT filsystemet. Kan det skyldes at mit cd drev er et SATA drev?

jeg tror jeg prøver at brænde den på en cd når jeg får købt nogle i morgen...

Har prøvet at boote dvd'en i min bærbare men det vil den slet ikk...

Jeg har desværre ikk skype på nogle af mine maskiner...

Jeg tror jeg vil sige tak for hjælpen indtil videre, må prøve igen i morgen.
Avatar billede off-line Nybegynder
13. april 2008 - 23:54 #26
Hvis du har Xp 32 bit på en tilgængelig computer, så tror jeg du skal prøve
Testdisk på den, med din eksterne HD på USB. Der skal det kunne lade sig gøre.
Jeg har selv, som forsøg, prøvet at slette en partition på en USB disk.
Hverken Paragon eller Acronis kunne finde den slettede partition, men Testdisk
kunne klare det. Jeg foreslår windows 32 bit, fordi jeg har erfaring med det,
men ingen anelse om, hvorvidt det kan køre på en 64 bit.
Avatar billede mikker1448 Nybegynder
14. april 2008 - 08:30 #27
Jeg prøvede så at sætte disken til min bærbare der kører med 32 bit XP, og der fungerede disken fint. Det lyder godt nok mærkeligt.

Jeg tror måske at det bliver nødvendigt at geninstallere vista på min maskine. Eller har i andre forslag til mig?
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2008 - 10:29 #28
Nu aner jeg ikke hvordan INSERT vil reagere på en 64 bit maskine, men du er den første der har meldt tilbage med problemer. Under alle omstændigheder er den fejlmelding du oplyste relateret til USB, det kunne naturligvis være disken men det kan vel også tænkes at være USB generelt, altså en fysisk defekt
Avatar billede mikker1448 Nybegynder
14. april 2008 - 11:12 #29
Nu har jeg prøvet at geninstallere og det hjalp ikk.

Hvis det var USB generelt så ville jeg vel ikk kunne benytte USB flash drev og min eksterne HDD i 2.5" format fungerer også fint.

Tror at jeg prøver at låne et andet case til disken og ser hvad der sker.
Ellers må jeg prøve at kontakte forhandleren hvor jeg har købt mit bundkort.
Avatar billede mikker1448 Nybegynder
14. april 2008 - 11:26 #30
Nu her jeg prøvet at køre INSERT med USB'en slukket BIOS, men stadig med samme resultat.
Avatar billede off-line Nybegynder
14. april 2008 - 12:30 #31
Når nu din computer er ny, er det en god ide, at kontakte forhandleren.
Og hvis du ikke allerede har gjort det, er det også en god ide, at sætte disken
til din bærbare, og brænde din bachup ud på en CD/DVD, for en sikkerheds skyld.
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2008 - 20:12 #32
Hvis du har en rimelig hurtig forbindelse kunne du jo overveje at teste med KNOPPIX 5.1.1 http://ftp.uni-kl.de/pub/linux/knoppix/ den ved jeg med sikkerhed kan køre 64 bit
Avatar billede mikker1448 Nybegynder
15. april 2008 - 06:43 #33
Det vil jeg prøve... Men hvilke filer skal jeg hente???
Skal det være dvd-udgaven??
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2008 - 17:03 #34
Jeg kan ikke se nogen DVD udgave du bør nok vælge UK versionen