Avatar billede uvoller Novice
12. april 2008 - 09:43 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Hvilken type cpu og grafikkort

Hej eksperter

Jeg er ved at sætte en pc sammen som skal fungere som multimedia center. Til denne skal jeg have en cpu og et grafikkort, hvilke typer vil i anbfale.

Den skal køre vista med multi media center, lidt spil, office programmer, og sikkert lidt som jeg har glemt her.

Håber i kan hjælpe mig

MVH UVoller
Avatar billede peet-49 Novice
12. april 2008 - 09:45 #1
cpu og grafikkort skal passe til bundkortet.
Avatar billede uvoller Novice
12. april 2008 - 09:47 #2
Hejsa Peet

Det er jeg klar over, men jeg har pt kun valgt kabinet og dvd drev, så jeg bestemte at lade cpu og grafikkort bestemme bundkort. Men selvfølgelig hvis der er nogle som har et godt forslag med det hele er jeg åben over for dette.
Avatar billede uvoller Novice
12. april 2008 - 09:53 #3
Skal måske fortælle at det helst skal være et atx eller MicroAtx bundkort der skal i, da det er denne type som kabinettet understøtter.

MVH UVoller
Avatar billede jeppe999 Nybegynder
12. april 2008 - 09:56 #4
Jeg ville nok vente lidt endnu med at sætte en pc sammen. Vent til ddr3 ram bliver billiger og det samme gælder bundkort med pci-e 2.0 og så invester i en quad core processer + et dobbelt kerne grafikkort som 9600gt. Så er du godt kørene!
Avatar billede peet-49 Novice
12. april 2008 - 09:57 #5
Du skal også tage hensyn til størrelse af strømforsyning, det bestemmer størrelse af cpu og grafik.
Avatar billede uvoller Novice
12. april 2008 - 10:00 #6
Det med at vente er jeg ikke så frisk på. Når det nye er kommet fren, hører vi om det næste og så er det bedre at vente på det osv. Det skulle da lige være hvis det kommer i løbet af de næste par dage.
Til Peet, jeg har valgt et kabinet uden strømforsyning, af samme grund, så det burde der været taget højde for. Jeg kan godt lide denne:

http://www.sundialmicro.com/silverstone_desktop_htpc_case_sstlc16bmr_1699_1253.html

da den vil passe ind sammen med resten af HiFI udstyret.

Kan være at det så bliver nemmere at komme med forslag til indmaden.
Avatar billede peet-49 Novice
12. april 2008 - 10:11 #7
Den skal køre vista med multi media center, lidt spil, office programmer, og sikkert lidt som jeg har glemt her.

Til det brug behøver du ikke noget særligt, så køb efter følelse og pengepung. En dualcore cpu, samt GF7 eller 8 grafikkort med 256/512Mb, så er du rimelig kørende, brug pci-e til grafikken.
Avatar billede jeppe999 Nybegynder
12. april 2008 - 10:14 #8
Så kan jeg ikke sige andet end 2stk. 8800gtx/ultra i sli + 600W psu + quad core + 4gb ram + bundkort med 2x pci-e og 64bit + en dansk windows vista sp1 64bit. Det er en drømme opsætning. Husk at det er sjovest hvis du har en router med 1gb ethernet + et netværkskort der passer til + min. 10 mbit forbindelse. Ikke nogen billig opsætning, men absolute perfekt!!!
Avatar billede jeppe999 Nybegynder
12. april 2008 - 10:19 #9
Men sådan et "monster" er du nok ikke intaseret i, så en billig multimedie løsning ville være: ATI radeon 3850, støjsvag 500W PSU, dual core CPU og bundkort der passer til.
Avatar billede peet-49 Novice
12. april 2008 - 10:23 #10
Jah-man kan også købe en Ferrari for, at køre til købmanden, jeg ville dog nøjes med en bette golf eller lign.
Avatar billede uvoller Novice
12. april 2008 - 10:31 #11
Tak for rådene. ER ved at have stykket noget sammen ud fra jeres anbefalinger. Smider lige en liste om 10 min, hvis i så vil komme med evt inputs.
Avatar billede uvoller Novice
12. april 2008 - 10:40 #13
Prisen lander på 6100,- hvilket jeg syntes er acceptabelt.
Avatar billede jeppe999 Nybegynder
12. april 2008 - 12:07 #14
Jaa, men strømforsyningen kan ikke trække grafikkortet, det kræver min. 450W og når du køber et nvidia grafikkort så ville det være dumt at købe et bundkort der kun understøtter crossfire så kan du jo ikke udvide med et ekstra kort når du pludselig vil have mere grafikkraft så køb heller et ati radeon 2400xt/2600xt eller et bundkort der understøtter sli.
Avatar billede uvoller Novice
12. april 2008 - 12:24 #15
Det var ikke fordi jeg ville have mere grafik kraft, men syntes prisen var ok. Men jeg lytter efter dem som ved mere end mig, eller var der jo ingen grun til at spørge ;+)

Jeg har skiftet PSU og grafikkort ud med følgende:
PSU http://www.prcdata.dk/produkt/silverstone-psu-st50f-500w-low-noise/79772226/
Graffikkort http://www.prcdata.dk/produkt/sapphire-radeon-hd-2400xt/83401949/

PRC sælger ikke ATI, så jeg fandt andet mærke men med samme chip
Avatar billede jeppe999 Nybegynder
12. april 2008 - 12:36 #16
Nu ser det straks bedre ud ;-), men så mangler du jo bare ram og hd:
http://www.prcdata.dk/produkt/2048mb-performance-memory-a-data-ddr-ii-667-ram/66563789/

http://www.prcdata.dk/produkt/samsung-spinpoint-m5s-hm160hi/74768007/http://www.prcdata.dk/produkt/samsung-spinpoint-m5s-hm160hi/74768007/ Det er den mest lydløse jeg kender!

PS: ATI er dem der laver chippen, ikke dem der sælger den!

TIP: Søg på http://www.edbpriser.dk der kan du finde tingene meget billigere!
Avatar billede uvoller Novice
12. april 2008 - 12:41 #17
Super vil jeg gøre. Tak for hjælpen hvis i smider et svar kan i få nogle point.

Lækkertt at de kom så hurtigt.
Avatar billede jeppe999 Nybegynder
12. april 2008 - 12:43 #18
Det var så lidt.
Tak for point:-}
Avatar billede jeppe999 Nybegynder
12. april 2008 - 12:43 #19
Hov glemte lige at det skulle være et svar...
Avatar billede jeppe999 Nybegynder
12. april 2008 - 12:54 #20
Endnu engang tak for point´s og forresten hvis du vil have den helt lydløs så overvej en SSD harddisk der er baseret på flash hukommelse der foruden at gøre pcén lydløs også gør den ekstremt hurtig.

SSD:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?Sort=Price&Gallery=false&Page=1&ID=16&Parent=2&Lastdays=&Soegeord=%22ssd%22&Producent=&Line=&Model=&Accessory=&AccessoryTo=&Review=&Max=&Rating=&Type=&Value=&Bundle=&chkSoegSaetning=on&CompareList=&x=31&y=16