Avatar billede dj.iceman Nybegynder
07. april 2008 - 13:21 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til opbygning

Hej,

Jeg er rimelig ny indenfor PHP/MySQL, så ville høre hvordan I ville bygge dette op:

Jeg vil lave en database over forskellige personers karakterer.

Eksempelvis:
Anders; SDU; Fysik
Bent; SDU; Matematik
Daniel; KU; Fysik
Mogens; KU; Matematik

Idéen er at personerne løbende får tilføjet en karakter som der skal kunne udregnes til gennemsnit af. Disse karakterer skal kunne indtastes via et 'spørgeskema' i PHP.

Ydermere skal jeg kunne udskrive en top 10 indenfor f.eks. Fysik såvel som f.eks. KU

Hvordan bygger man nemmest det op med hensyn til database/tabeller osv.

Kunne samtidig godt bruge en 'mentor' som jeg kunne søge hjælp hos. Betaler gerne 'lidt' for indsatsen.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. april 2008 - 01:41 #1
noget a la

person
------
personid,integer,pk
personnavnnavn,varchar
studieid,integer,fk

fag
---
fagid,integer,pk
fagnavn,varchar
studieid,integer,fk

studie
------
studieid,integer,pk
studienavn,varchar

eksamen
-------
personid,integer,pk,fk
fagid,integer,pk,fk
karakter,integer

gennemsnit o.s.v. udregnes - gemmes ikke
Avatar billede dj.iceman Nybegynder
08. april 2008 - 11:03 #2
Ja, det kunne da godt se sådan ud ..

Jeg bruger Navicat og når jeg vil gemme mine foreign keys nulstiller Navicat mine felter. Hvordan får jeg gemt dem ordentlig?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. april 2008 - 13:44 #3
InnoDB eller MyISAM tabeller ? (MyISAM understoetter ikke foreign key constraints)
Avatar billede dj.iceman Nybegynder
23. juni 2008 - 19:23 #4
Vil du lægge et svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. juni 2008 - 19:36 #5
kommer her