Avatar billede saphira Nybegynder
07. april 2008 - 11:29 Der er 5 kommentarer

Indtastning af værdier i underformular

Jeg har problemer med at få lov til at indtaste data i en underformular. Underformularen er lavet, så den via en liste indtaster værdier hentet fra en anden database.
Følgende er, hvad jeg gerne skulle kunne i underformularen:
indtastning af råvarenummer via liste (der henter oplysninger fra relateret tabel) og samtidig hentes råvarebeskrivelse og lagerstatus samtidigt.
Problemet er imidlertid, at jeg får meddelelsen:
Du har forsøgt at tildele Null-værdien til en variabel, der ikke er af datatypen variant!

Hvordan kan jeg løse dette problem?
Databasen skal være kombatibel med Access 2003

Med venlig hilsen

Saphira
Avatar billede mugs Novice
07. april 2008 - 11:33 #1
"Du har forsøgt at tildele Null-værdien til en variabel, der ikke er af datatypen variant!"

Null-værdi betyder, at du har et tomt felt. Er du sikker på, at db accepterer en tom streng? Kontroller f.eks. i tabellen om data er obligatorisk for feltet.
Avatar billede saphira Nybegynder
07. april 2008 - 11:46 #2
I alle relaterede tabeller står der nej til obligatorisk og ja til tillad Nulllændge!
Avatar billede mugs Novice
07. april 2008 - 11:50 #3
Når du opretter en ny post i subform, er der så en sammenkædning til mainform, der forhindrer, at du opretter en ny post?
Avatar billede saphira Nybegynder
07. april 2008 - 12:04 #4
Jeg har en 1-mange relation mellem primær feltet i dataen, der ligger til grund for underformularen og mainform, således at jeg via en liste kan hente værdier og dermed automatisk får udfyldt de resterende 2 felter. Som sådan virker det, jeg kan bare ikke få lov til at gemme på grund af null-værdien! Så jeg er ikke klar over, om jeg har en sammenkædning mellem subform og mainform, der forhindrer, nyindtastning.
Avatar billede mugs Novice
07. april 2008 - 13:12 #5
Se i underformularens egenskaber under fanen data, om der er en sammenkædning der forhindrer nye poster.