Avatar billede erlandsen Seniormester
30. marts 2008 - 01:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Indsættelse af billeder og tabeller i word

Efter først at have skrevet en del sider i et word dokument, hvor der bla. blev sat en del figurer, formler og tabeller ind, så valgte jeg at lave om på typografien for bla. "Normal".

Dette medførte at en del af disse figurer, formler og tabeller, nu ikke ser ud som oprindeligt.

Er der en måde, hvormed jeg kan sikre, at jeg ikke ændrer typografien for figurer, formler og tabeller ved ændring af "Normal" -typografien?
Avatar billede word-hajen Nybegynder
30. marts 2008 - 09:29 #1
Du skal sørge for, at dine figur/formel/tabeltypografier ikke er baseret på Normal-typografien. Basér dem evt. på "ingen typografi", så er du sikker på, at de ikke ændrer sig, førend du selv ændrer dem.
Avatar billede erlandsen Seniormester
30. marts 2008 - 10:35 #2
Hvor henne/hvordan?
Hvis jeg f.eks. klipper noget fra Excel - hvor kan jeg da se, hvilken typografi tabellen er baseret på?

Når jeg f.eks. har lavet en figur i word, og efterfølgende ændret normal typografien, hvor skal/kan jeg ændre, og til hvad?
Avatar billede jkrons Professor
30. marts 2008 - 11:18 #3
Inden du ændrer i nornmaltypografien, skal du ændre alle andre typografier, så de baseres på en anden end Normal. Hvis du kigger på en standardtypografi, vil du se, at den er baseret på normal, med diverse tilføjelser. Det er denen tilkbnytning til Normal, du skal af med.

Når du klipper noget fra Excel, kan du først se, når det er indsat, hvilen typografi, der er anvendt. Så det er muligt, at du skal indsætte den som normalt, finde ud af, hvilken typografi, der er brugt. Slette det indsatte igen, ændre typografien så normal ikek er med, og så sætte ind én gang til - og så i øvrigt krudse fingre for, at typografiinformtionen kommer fra Worsd og ikke følger med over fra Excel :-)

Min personlige anbefaling at at du ikke skal ændre i normaltypografien. Lav i stedet din egen typografi til statdardtekst, med præcis det udseende, du ønsker, og brug så den i stedet for Normal.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
30. marts 2008 - 15:11 #4
Du bruger - så vidt jeg ved - 2007. Det betyder, at hvis du har formateret et område i Excel som en tabel, kopierer det og sætter det ind i Word, så beholder din tabel den oprindelige Excel-formatering (medmindre du har ændret standard-indstillingerne i Word).

Hvis du vil have, at tabellerne fra Excel får standard-udseendet for tabeller i dit Word-dokument, kan du enten vælge at klikke på den lille "indsæt indstillinger", der dukker op, når du sætter Excel-tabellen ind, og der vælge, at tabellen skal formateres med standard-udseendet for tabeller i dit dokument, eller du kan ændre dine indstillinger i Word, så det sker automatisk.

Jeg er i øvrigt ikke enig med jkrons omkring brugen af en anden typografi end normal til at skrive din tekst. Jeg mener, at det er bedre at have styr på sine typografier. Personlig erfaring og holdning.

Mht. figurer - har du brugt normal-typografien i figurer, hvorefter du ændrer typografien, ja, så ændrer teksten sig også i figurerne. Det er egentlig fordelen med at bruge typografier, men det kræver igen, at man har styr på, hvordan man bruger dem.
Avatar billede jkrons Professor
30. marts 2008 - 16:27 #5
word-haj-> Der bliver vi så ikke enig :-).
Jeg mener at det er nemmere at udvikle sit eget typografisæt, fremfor at skulle ændre i de bestående typografier, når du skal lave noget om.

Jeg bruger fx forskellige typer overskrifter. fodnoter mm. i forskellige dokumenttyper, og i stedet for ideligt at skulle ændre frem og tilbage, synes jeg det er nemmere, at lave typografierne én gang for alle.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
30. marts 2008 - 17:30 #6
jkrons -> Det var ikke for at starte en diskussion. Jeg har bare et andet synspunkt end dig. En af fordelene ved at bruge standard-typografisættet er, at hvis man på et tidspunkt skal bruge noget af teksten i et andet dokument (som bruger andre typografier), skal man ikke sidde og omformatere for at få det til at ligne resten af teksten i det nye dokument.

Jeg sætter i øvrigt også typografierne op fra start af - men jeg ved, hvor jeg skal være opmærksom, så jeg får bygget mit typografisæt rigtigt op, specielt mht. hvad typografien er baseret på.