Avatar billede lsskaarup Nybegynder
27. marts 2008 - 14:08 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvilket grafikkort er egentlig bedst

Jeg sidder og er ved at udstykke en ny computer, men er lidt i tvivl om hvilket grafikkort jeg skal vælge. Det er en maskine der 90% af tiden skal bruges til Autocad tegninger.

Jeg er lidt i tvivl om nVidia Quadro FX 1500 og nVidia Quadro FX 3500.

De enkelte kort er som følger

FX 3500
256MB - Memory
256-bit - Memory Interface
42.2GB/sec. - Graphics Memory Bandwidth
PCI Express - Graphics Bus

FX 1700
512MB - Memory
128-bit - Memory Interface
12.8GB/sec. - Graphics Memory Bandwidth
PCI Express x16 - Graphics Bus

Det der undre jeg er at den "lille" model FX 1700'eren har dobbelt så mange RAM som FX 3500, der tilgengæld er bedre i interfacet og båndbredden. At der ikke står PCI-Ex16 ved FX3500 tolker jeg som en fejl, men ret mig hvis jeg tager fejl.

Men hvad er egentlig vigtigst flest RAM eller bedre interface og båndbredde?
Avatar billede jlor Nybegynder
27. marts 2008 - 19:55 #1
Hvis du kun tegner i 2D, er grafikkortet nærmest fløjtende ligegyldigt så længe det ikke er chipsæt-integreret. Til 2D er et almindeligt GeForce alt rigeligt.
Men i øvrigt er FX3500 (High-end, også x16, se et aktuelt korts specs) kraftigere end 1700 (Mid-range), og grafikbåndbredde er vigtigst for de fleste med meget store 3D-modeller.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
27. marts 2008 - 21:08 #2
Mente nu også selv at FX3500 skulle være bedst, men jeg undrede mig bare noget over at den har færre ram end lillebroren...

Med hensyn til 2D og 3D, så tegnes der i begge dele, dog med en lille overvægt til 2D, endnu for det vender på et tidspunkt.

Selve tegninger er af forskellig type. Nogle tegner til produktion, altså tegninger over f.eks. detalje-samlinger i en bygningskonstruktion. Andre tegner entreprise tegninger, altså fulde bygninger også gerne med overfladestruktur, hvilket normalt dog ikke sker i AutoCad, men andre programmer.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
14. april 2008 - 15:48 #3
Vi har bestilt FX3700, da vores cadcenter ikke anbefalede FX3500 længere. Jlor, smid et svar.
Avatar billede jlor Nybegynder
17. april 2008 - 07:47 #4
Svar :-)