Avatar billede mach3 Nybegynder
22. marts 2008 - 08:58 Der er 4 kommentarer

Muligt at sniffe gsm trafik?

Hej,

Jeg har erfaringe med ethereal og lignende programmer til at sniffe http trafik fra pc'er.

Men hvordan forholder det sig med mulighederne for at sniffe trafik fra mobiltelefoner? Jeg tænker specifikt på når man browser med wap og skal logge ind et sted - der er mange sider som ikke anvender (eller accepterer) nogen form for sikkerhed.

Så brugernavn/password sende total ubeskyttet gennem luften, formoder jeg (medmindre der ligger noget indbygget i gsm/wap?).

Nogen som kender til programmer som kan sniffe trafik fra gsm? Kunne godt tænke mig at vide hvor sikkert det er anvende sin mobiltelefon til at surfe på wap/internet.

Mvh
Avatar billede mach3 Nybegynder
22. marts 2008 - 09:03 #1
Lige for at give et eksempel :

Gmail tilgået via wap har ingen form for sikkerhed på m.gmail.com (jeg ved ikke hvordan det forholder sig med gmail's egen applikation - den kører ikke på min mobiltelefon).

Mvh
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. marts 2008 - 10:29 #2
Der ligger en beskeden kryptering i GSM-protokollen - den kan brydes, men det er ikke bare sådan ligetil.
Avatar billede mach3 Nybegynder
25. marts 2008 - 22:12 #3
Tak for svaret.

Havde håbet på lidt flere svar :D

Men lukker tråden. Hit med et svar.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. marts 2008 - 22:15 #4
Ingen point til mig, tak.