Avatar billede Asger Carlsen Nybegynder
11. marts 2008 - 21:21 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

overordnet sortering af udtræk

Lidt kringlet titel, men jeg har en tabel hvor jeg fx. har 7 rækker. Hver række indeholder et person navn og et gruppe nr.

Navn  | gruppenr
Lars  | 2
Line  | 2
Birgit | 1
Hans  | 1
Henning| 1
Solveig| 21
Per    | 29

Jeg er så nyserrig efter om der findes en sorteringskode, så jeg leder hele tabellen igennem. Os så finder af hvilke gruppenr der er i min tabel. Så jeg til sidst kan få udskrevet:

//carl
Avatar billede kalp Novice
11. marts 2008 - 21:29 #1
select distinct(gruppenr) from dintabel

?
Avatar billede kalp Novice
11. marts 2008 - 21:29 #2
så kan du laver order by hvis du vil sortere efter stigende/faldende..
Avatar billede Asger Carlsen Nybegynder
11. marts 2008 - 21:34 #3
Lige i skabet, er det muligt jeg kan hente resten af rækken. Her henter den kun gruppenr?
Avatar billede kalp Novice
11. marts 2008 - 21:38 #4
hvis du vil have resten skal du gøre sådan istedet

select navn, gruppenr from dintabel group by navn, gruppenr
Avatar billede Asger Carlsen Nybegynder
11. marts 2008 - 21:40 #5
Jeg fandt ud af at bruge distinct(gruppenr) - siger mange tak
Avatar billede kalp Novice
11. marts 2008 - 21:41 #6
ingen årsag:)