Avatar billede pesa Nybegynder
10. marts 2008 - 13:10 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Vil I vurdere min hjemmeside?

Hej Eksperter

Vil I give mig respons på udseendet af min portfolio - www.peter-sand.dk ?

På forhånd tak!
Avatar billede brisingamen Nybegynder
10. marts 2008 - 13:16 #1
Hej Peter

Prøv at få default til kun at passe til skærmen, således at man ikke skal - eller kan - scrolle. Det er toppen af default, du skal ind og justere på, og selvfølgelig deaktivere scroll. Vil gerne give flere kommentarer - lyder spændende med London.
Avatar billede pesa Nybegynder
10. marts 2008 - 14:12 #2
Tak for respons. Kører 1400x1050 så havde ikke set det. Har sat marin-right til 0px nu. Det skulle meget gerne have klaret scrolling problemet. Kom endelig med flere kommentarer.
Avatar billede viggosmor Nybegynder
10. marts 2008 - 14:21 #3
Jeg synes det er en flot og stilren side, der r meget overskuelig, dog er siden ikke centreret hvilket "irriterer" mig lidt....

Jeg kører med en opløsning på 1280*800

Men flot side, der er en lækker ramme om dit arbejde....
Avatar billede mmmap Nybegynder
10. marts 2008 - 21:22 #4
Flot side, layoutet ser godt ud, og siden er rimelig overskuelig.
Men måske skulle man rykke hele siden lidt op, altså fra banneret og ned. Og som Viggosmor også siger, så vil det se godt ud hvis den bliver centreret og der kommer en ramme, magen til den i højre side, i venstre side.
Avatar billede zargoth Nybegynder
11. marts 2008 - 12:13 #5
Hej Peter,

Siden ser glimrende ud, dog vil jeg som alle andre anbefale at du får centreret din side. Dette kan gøres ved nogle småjusteringer som:

html{background: url("img/bg5.gif") fixed}

laves om til

html{background: url("img/bg5.gif") repeat-y center}

--

Dejlig overskuelig css, men meget unødvendigt i det :)

Der er god opdeling af de forskellige sektioner og meget let læselig tekst. Dog lidt en skam at dine oplysninger i bunden er så utydelige og at det er lavet som et billede  gør bare at man ikke kan markere og kopiere fx. din mail.

Jeg ville flytte siden 5-10px op, så det ikke ligner at der er det store tomrum oppe i toppen. Jeg ved ikke hvad de billeder i center af siden skal være, men kigger du på oplevelsesøkonomien i det, så vil det være de billeder folk vil kunne huske og ikke hvad der evt. skulle stå på siden. Er det meningen ?

Ligeledes kunne en søgemaskine optimering gavne din side, samt størrelsen på dine billeder kunne gøres lidt mindre så de ikke fylder så meget. Men det er jo igen et spørgsmål om, om du vil findes på fx. google ;)

Mvh. Carsten
Avatar billede picazzo Nybegynder
11. marts 2008 - 12:40 #6
Hej Peter,

Som indledning vil jeg rose din webside - stilren! Jeg har dog et par kritikpunkter, som du kan bruge hvis du vil:

1. Topbanneret har lidt for meget "røg", og skyggen på teksten bør være lidt mere blød.

2. Jeg vil give zargoth ret i, at du ikke bør anvende et billede i bunden, men ren tekst..

3. Jeg ved ikke om det er bevidst, at du har fravalgt en "Forside" knap - man skal klikke på dit banner for at komme til forsiden igen!?

4. Som zargoth også nævner, mangler der Metatags og Keywords på din webside.

ROS:

- En webside behøver ikke altid at være centreret, hvilket de fleste designer gør i dag.

- Fedt med den store tekst på dine toplinks, og den røde hover effekt..flot!

- Flot ramme i højre side!
Avatar billede pesa Nybegynder
11. marts 2008 - 16:48 #7
Vedr. centrering: Det er jo en smagssag men jeg synes den står fint hvor den gør.

Vedr. css: Ja, der kan der godt rydes op!

Vedr. kontakt som billede: Det er helt rigtigt at det optimalt ville være ren tekst eller klikbart men det er valgt fordi jeg ikke ønsker at blive angrebet af spamrobotter

Vedr. søgemaskineoptimering: Det er egentlig ikke så vigtigt at jeg findes via Google. Den skal mest bruges som supplement til jobsøgninger.

Vedr. topbanneret: Ja, det skal der kigges på!

Vedr. forsideknap: Det skal der nok på igen...

zargoth>>> Kan du uddbybe "Jeg ved ikke hvad de billeder i center af siden skal være, men kigger du på oplevelsesøkonomien i det, så vil det være de billeder folk vil kunne huske og ikke hvad der evt. skulle stå på siden." Forstår ikke hvad det er du mener.
Avatar billede pesa Nybegynder
11. marts 2008 - 16:54 #8
Og tak for Jeres fine respons! :)
Avatar billede zargoth Nybegynder
11. marts 2008 - 17:29 #9
Det har du helt ret i pesa, det er og bliver en smagssag, det kan bare se fjollet ud alt afhængig af hvad opløsning man køre.

For at uddybe det med billederne i midten på siden, så hvis du går ind og kigger på oplevelsesøkonomi, så er det oftest det der skiller sig ud som folk husker.
Eksempel:

Har du en avisartikel med fire sort / hvid billeder og et enkelt farve billede, så er det 97% af gangene.

Hvis man går ind og kigger på formidlings-pædagogik, så er der nogle helt klare retningslinjer der kan hjælpe en med at vælge billeder til ens site og i andre sammenhæng.

Eksempler:

- Billeder med samme størrelse bør undgås
- Billeder med mennesker ses før ting
- Billeder med bevægelses ses før ro
- Benyt billeder af forskellige størrelser
- Beskær gerne billederne kraftigt
- Portræt ses før total billede
- Børn ses før voksende
- Mange mennesker ses før få
- Farvebilleder før sort/hvid
- Varme farver før kolde farver
- Signalfarver før pastel
- Høje billeder ses før brede
- Billedetekst læses før overskrifter

Så for at vende tilbage til det jeg mente med dine billeder, så er de det eneste der er i farver på siden og sammensat med størrelsen af dem, så er det disse folk vil kunne huske.

Der er også en masse man kan gøre ved al den skrevne tekst der ikke både optimere din hjemmeside, men også fanger folk mere, men den lader jeg ligge og så kan du altid sige til hvis du vil vide mere :)
Avatar billede zargoth Nybegynder
11. marts 2008 - 17:30 #10
Og ang. billedet i bunden, så kan du enten bruge et javascript, en asp.net kode eller lign. til at sikre dig imod spambots :)