Avatar billede bruger2004 Nybegynder
09. marts 2008 - 02:04 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

YUM virker ikke på ny installeret CentOS 5 64 bit.

Hej alle sammen,

Jeg er helt ny i linux verden, og dermed ved at sætte min første linux server op, og ville anvende CentOS, og installeret webserver (apache) og så ftpserver (proftpd) samt lidt værktøjer så som Webmin og Samba.

Men jeg regnede med at kunne anvende den beskrevet måde med "yum -y install <pack>" men det vil den ikke rigtigt... den siger bare:

yum -y install proftpd ..
Loading "installonlyn" plugin
Setting up Install Process
Setting up repositories
Reading repository metadata in from local files
Parsing package install arguments
Nothing to do

Så mit spørgsmål må jo gå på hvad der er galt fordi det er med alle de programmer jeg har beskrevet jeg ønsker at installere den siger det til, jeg har så prøvet at installere webserver med i installationen den virker.
Jeg har så prøvet at installere webmin fra internettet manuelt og det virker også, men hvorfor kan jeg ikke bruge yum til dette... da det jo er noget nemmere?

Nogen der kan hjælpe mig som håbløs linux bruger med dette problem vil jeg blive meget taknemmelig...

På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2008 - 12:59 #1
proftpd er ikke med i de repositories yum kigger i. Så du skal selv downloade en RPM-fil og installere den manuelt. Du kan hente filern her: http://dag.wieers.com/rpm/packages/proftpd/

Læg den downloadede fil hvor du nu vil have den og kør følgende kommendo i terminalen: rpm --install proftpd-{version}.rpm
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2008 - 13:01 #2
eller du kan følge denne toturial, som sætter yum op til at kigge det rigtige sted: http://www.howtoforge.com/forums/archive/index.php/t-470.html
Avatar billede bruger2004 Nybegynder
09. marts 2008 - 15:32 #3
okay det er jo så fint nok mht. proftp ikke er med i de repositories, men som sagt er mit problem egentlig at yum slet ikke kan installere noget... nærmest som om der slet ikke er nogle repo.
Da der som sagt ikke kunne installeres nogle af følgende med yum: httpd, mysqld, webmin, samba (men det er måske rigtig nok?)..

Altså mit indtryk af yum pt på denne installation er at den slet ikke er funktionel da den jo bare skriver "Nothing to do" lige meget hvad... også ved "yum -y update" skriver den Nothing to do.

Der må vel være nogle opdateringer til cd installation, eller hvad ?

Men ved så ikke så meget om det igen så jeg ved ikke hvor jeg finder de repo filer som yum bruger/config til yum.
Avatar billede langbein Nybegynder
09. marts 2008 - 20:36 #4
Det viktigste er i første omgang å holde seg til de pakker som hører med til disribusjonen. .. Ikke proftpd men den som er vagt ut av RedHat ..

Webmin er heller ikke med i distroen, men det medfører neppe de store problemer eller fordeler med å installere den. (Grunn: Skal webmin fungere ok så må grunnkonfigureringen være rett, og kan man sette opp den rett, så behøver man ikke Webmin.)
Avatar billede langbein Nybegynder
09. marts 2008 - 20:39 #5
SME server er "click and play" a la Windows. Centos passer best for den som har holdt på med Linux noen år. http://wiki.contribs.org/Main_Page
Avatar billede bruger2004 Nybegynder
15. maj 2008 - 11:44 #6
Beklager det sene svar.

Okay, linux verden er lidt tungere end jeg regnede med... Men jeg må jo tage det stille og roligt som det kommer.
Men tak for Jeres hjælp, hvis I smider et svar så deler jeg point mellem Jer...
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2008 - 22:42 #7
Jeg springer over.
Avatar billede bruger2004 Nybegynder
08. juni 2010 - 00:45 #8
Lukker