Avatar billede livse9 Nybegynder
05. marts 2008 - 10:14 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Tæl kun en gang - tekst

Hej
Jeg har herinde fået hjælp til at kun tælle en værdi en gang hvis det er et tal, men hvad hvis det er tekst?

Fx:

rød    3
blå    5
rød    3
rød    2

Skal give to, da der kun er to farver.

Desuden er jeg interesseret i at få talt hvor mange forskellige nr hver farve optræder med. Altså noget a la:

Hvis a:a=rød, så tæl kun en gang pr nr i b:b.

Her optræder rød med et to- og et tre-tal, så det skal give "2". For blå vil det tilsvarende give "1".

Jeg håber at det er til at forstå hvad jeg mener.
Avatar billede livse9 Nybegynder
05. marts 2008 - 11:21 #1
Kan man også lave en tælling ala "hvor mange farver optræder en gang" Hvor mange optræder to gange, osv?
Avatar billede stewen Praktikant
05. marts 2008 - 11:33 #2
spm 1: =SUMPRODUKT((ER.TAL(A1:A4)+ER.TEKST(A1:A4))/TÆL.HVIS(A1:A4;A1:A4&""))
Avatar billede livse9 Nybegynder
07. marts 2008 - 10:26 #3
Hej Stewen, det virker, tusind tak for det! Smid et svar, så får du point, jeg opretter et nyt sp til det andet :)
Avatar billede stewen Praktikant
07. marts 2008 - 10:30 #4
perfekt :)

og et svar
Avatar billede stewen Praktikant
07. marts 2008 - 10:31 #5
eller nu var det et svar ;)