Avatar billede scarface335 Nybegynder
03. marts 2008 - 09:19 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hente og skrive værdier til en fil

Jeg vil gerne lave en opsætning til et program som gemmes i en fil.
Opsætningen, kan f.eks indeholde 3 felter.
Navn
Sti
Antal.

Disse 3 værdier skal så skrives til en fil.
Eks

Navn = "navn"
Sti = "Sti"
Antal = antal

Og samtidig, skal værdier læses ind i felterne når formen åbnes.

Så mit sprøgsmål er hvordan skriver jeg og læser fra filen.
Avatar billede nielle Nybegynder
03. marts 2008 - 10:11 #1
Der det 100% at du vil have det på den form?

Umiddelbart ville det være lettere at gøre det som en XML fil.
Avatar billede scarface335 Nybegynder
03. marts 2008 - 10:18 #2
Det skal være en opsætning som man kan redigere fra en form, da det er til et lille windows program, om opsætningen gemmes i en xml fil eller et tekst dokument er lige meget.
Avatar billede nielle Nybegynder
03. marts 2008 - 10:55 #3
Dvs. at man kunne såmæn også vælge at gemme værdierne i registraturet hvis det skulle være?
Avatar billede scarface335 Nybegynder
03. marts 2008 - 11:05 #4
Ja sikkert, men hvordan gør man ?,
Kender ikke til registraturet, og har heller ikke arbejdet meget med læsning og skrivning af xml filer fra C#
Avatar billede scarface335 Nybegynder
03. marts 2008 - 12:58 #5
Hvis jeg f.eks. har dette stykke xml
<Options>
<navn>Scarface<\navn>
<\Options>
Hvordan ændrer jeg så "scarface" til "scarface335"
Avatar billede nielle Nybegynder
03. marts 2008 - 13:04 #6
Jeg har skrevet en artikel om hvordan man arbejder med register databasen via C# her:

http://www.eksperten.dk/artikler/1175

Men grunden til at jeg spurgte, var egentlig blot for at få en ide om hvor meget din ønskede løsning hang på at det skulle gøres på en specifik måde.

Jeg hjælper gerne med en xml-løsning, men det må lige vente til jeg kommer hjem. ... Så måske er der nogle andre som når at hjælpe inden da. ;^)
Avatar billede nielle Nybegynder
03. marts 2008 - 13:04 #7
Programmere du forresten i VS 2008 eller i noget andet?
Avatar billede scarface335 Nybegynder
03. marts 2008 - 13:10 #8
Jeg bruger vs2008
Avatar billede scarface335 Nybegynder
03. marts 2008 - 13:14 #9
Og jeg vil helst bruge XML teknologien, Er bare ikke så kendt med xml i endnu, og heller ikke c#.

Men er det ved at finde ud af lidt omkring det ved at læse mig frem.

Men hvis du kan kan komme med lidt gode fif, til manipulation af data i XML og iteration a data i et dokument, så er det alt hvad jeg behøver.
Avatar billede nielle Nybegynder
03. marts 2008 - 13:28 #10
Grunden til at jeg spurgte er at der jo netop er kommet noget nyt XML teknologi med VS 2008 / C# 3.0 / .NET 3.5
Avatar billede scarface335 Nybegynder
03. marts 2008 - 13:37 #11
Ok, men jeg bruger vs 2008 og laver applikation i framework 3.5
Avatar billede bvli Praktikant
03. marts 2008 - 15:19 #12
Hej!

Er der nogen speciel grund til, at du ikke bruger Visual Studios indbyggede support for bruger- og applikationsindstillinger?

Hvis du vælger "Properties" på dit project og så "Settings", så tilbyder VS at lave dig en settingsfil. (Den vil ligge under Properties i dit projekt) Her kan du smide de settings ind du vil, vælge hvilken type det skal være og om den skal være user-scoped eller application-scoped.

Når du så vil bruge en setting i din applikation kan du tilgå den ret let:

string name = Properties.Settings.Default.Name;

(forudsat du har lavet en setting der hedder "Name")

/B :)
Avatar billede nielle Nybegynder
03. marts 2008 - 18:02 #13
Der er unægtelig et bedre forslag :^)
Avatar billede scarface335 Nybegynder
04. marts 2008 - 14:40 #14
Ok Takker det vil jeg prøve, bvli, kan du ikke smide et svar, så får du nogle point.

Og Nielle 1000 TaK for hjælpen alligevel :-)
Avatar billede bvli Praktikant
04. marts 2008 - 15:07 #15
svar :)
Avatar billede nielle Nybegynder
04. marts 2008 - 16:10 #16
:^)