Avatar billede jhjorsal Mester
01. marts 2008 - 14:10 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ny PDA men skal ikke bruges som telefon

Jeg sidder pt i Hong Kong og skal videre hjem om et par dage, jeg gaar lidt og overvejer om jeg skal koebe en ny pda jeg har pt. en HP IPAQ 3715 som jeg er vaeldig tilfreds med jeg mangler bare muligheden for at kunne saette et sim kort i ogsaa ville det da vaere laekkert hvis der var GPS antenne indbygget. Jeg har set det sidste opslag hvor HTC TYTN II blev anbefalet men jeg priotere ikke telefon funktionen jeg vil bare gerne kunne gaa paa nettet uden om en ekstern mobilen, bluetooth og alt det der. og vil derfor gerne beholde den store skaerm. Nogen Forslag
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. marts 2008 - 14:40 #1
Dér kommer du nok til at forklare dig tydligere.

Du vil have en PDA uden telefon, men som man kan sætte SIM kort i?? - det er jo selvimodsigende.

Du vil på nettet uden bluetooth, "alt det der" og mobiltelefon.... - men hvilken forbindelse vil du da bruge til at komme på internettet?

Jeg tror du har misforstået hvad "SIM" kortet bruges til. SIM kortet bruges jo netop til at få en enhed til at snakke med en telefonudbyder som telefon.
Vist findes der datakort til en bærbar PC, som man ikke kan snakke i, men som ringer op via GSM nettet - men det ER en komplet telefon.

Hvis du ikke ønsker at snakke telefon, men gerne vil have databæreren, må du nok finde dig i at "dimsen" har indbygget telefon alligevel - en ren GSM databærer PDA er mig bekendt ikke lavet - og jeg ser heller ikke formålet med den...

Men f.eks. HTC P4350 har den "gammeldags" PDA skærm, som du ønsker...
Avatar billede jhjorsal Mester
01. marts 2008 - 14:42 #2
En tilfoejelse
Jeg har ikke brug for et rigtig tastatur, det trykfoelsomme paa skaermen er fint, skal jeg skrive meget bruger jeg et bluetooth tastatur
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. marts 2008 - 14:45 #3
Hov - 4350´eren har IKKE GPS indbygget - men det har f.eks. http://www.qtek.dk/page.php?m=1&c=22&recid=54

Og det har 3300´eren også: http://www.qtek.dk/page.php?m=1&c=22&recid=51 - det er nok det der mest ligner en PDA...
Avatar billede jhjorsal Mester
01. marts 2008 - 15:00 #4
Ja det kan godt vaere det kom til at lyde lidt dumt, selvfoelig skal der vaere telefon i, det er bare ikke en jeg oensker at benytte som telefon, da jeg priotere den store skaerm hoejt ogsaa syntes jeg den bliver for uhandy som telefon.
Der maa iovrigt vaere lidt delay herudefra for da jeg postede mit andet indlaeg var din kommentar ikke dukket op, sjovt ikke :-)
Avatar billede jhjorsal Mester
01. marts 2008 - 15:07 #5
Ups der kom et indlaeg mere jeg tror vi har ca 15 min forsinkelse paa, jeg er faktisk selv faldet for 3300 jeg undre mig bare over at de skriver ved 3600 Tastatur: mulighed for Bluetooth, Mens de skriver ved 3300 tastatur: nej, naar den nu har bluetooth tilslutning
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. marts 2008 - 15:57 #6
Tja - mig bekendt er Bluetooth blot et forbindelsesled, så hvis en tastetur virker på den ene, virker det vel også på den anden.
Jeg kunne forestille mig at der til 3600´eren er udviklet et tastetur specielt til (designmæssigt). Hvis de skulle skrive alle de enheder den er bluetooth kompatibel med, var du nok ikke færdig med at læse endnu :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. marts 2008 - 23:49 #7
ole_madsen - han vil have en PDA med UMTS :)
Avatar billede jhjorsal Mester
02. marts 2008 - 02:27 #8
øhh hvad er UMTS
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. marts 2008 - 09:57 #9
http://www.google.dk/search?hl=da&q=define%3A+UMTS&meta=

UMTS er navnet for den ny måde at overføre selve telefontrafikken (ligesom 3G)

UMTS er vel næppe særlig relevant i denne sammenhæng?

Men jeg kom til at tænke på en helt anden detalje. Du påtænker sikkert at købe den med fra det store udland. Det er der egentlig heller ikke noget skidt i - du får den bare ikke med danske tegn, og den snakker ikke dansk til dig.

Men der er INGEN support at hente nogen steder i DK, med mindre dimsen er importeret autoriseret til DK. Jeg har snakket med en del, der har haft store problemer, som kunne løses ved en firmware opgradering - men det er ikke muligt med en enhed købt i udlandet.

Så er du klar til at risikere at leve med ukendte problemer og engelsk tastetur/sprog, så er der ikke noget i vejen. Men ellers skal du nok vente...
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. marts 2008 - 13:16 #10
http://de.wikipedia.org/wiki/Umts

Og jo - UMTS er i høj grad relevant hvis den skal på nettet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. marts 2008 - 19:14 #11
Det kan der være lidt om... - jeg bruger selv kun sync op imod Exchange server, så det er rimelig lidt traffik jeg laver... - men vil man streame video betyder det jo noget...

I så fald er der også: http://www.qtek.dk/page.php?m=1&c=0&recid=59
Avatar billede jhjorsal Mester
06. marts 2008 - 22:24 #12
Ja her kommer så resultatet, det blev til ingenting. Jeg kunne ikke finde en en 3300 derude, men de havde en 3600i hva i'et står for ved jeg ikke men den kunne jeg spare ca 500,- på i forhold til 3600 fundet på edbpriser.dk. De havde også en "HTC Dual Touch" men den kunne jeg ikke finde noget på herhjemme, så det er formentlig en der kun bliver solgt i østen. Jeg fandt også en HTC TYTN II til ca 3750,- og måtte bare erkende at besparelsen var for lille til at jeg vil købe elektronik i Hong Kong.
Jeg faldt dog denne Fujitsu's LifeBook U1010 http://www.brighthand.com/default.asp?newsID=13179 til ca 7500,- som jeg egentlig syntes var utrolig lækker, den fylder godt nok lidt mere end en pda men til gengæld kan man jo bruge de software programmer man kender. jeg havde dog ikke 7500,- til en ny bærebar bare fordi den er lille.
Men tak for modspillet ole så lig et svar
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. marts 2008 - 08:54 #13
Nej, man kan også være for ivrig efter at spare - og specielt sådan helt ny elektronik, synes jeg det er rart at kende sine forbrugerrettigheder over (uden at skulle rejse halvdelen af jorden rundt :-)

Snup du bare points selv...
Avatar billede jhjorsal Mester
07. marts 2008 - 15:48 #14
okay da