Avatar billede sandrasmurf Nybegynder
29. februar 2008 - 14:38 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Update dato felt i access med OleDBAdapter

Hej eksperter

Jeg forsøger at lave en update på et dato felt i en tabel i access gennem C# og ved brug af OleDbConnection og OleDbCommand.

Jeg får samme fejl, hvad enten jeg eksekverer følgende SQL statement fra Access eller C#. Så jeg har en formodning om at der skal benyttes tricks for at tilgå/skrive til datofelter.

"Datatyperne stemmer ikke overens i kriterieudtrykket"

SQL:
UPDATE ORDERS
SET ORDERS.SHIPDATE = '09-12-2007 12:00'
WHERE ORDERS.ORDER_ID='49';

Order_ID er et autonummerfelt og SHIPDATE er et dato og klokkeslæt felt, der er sat til standard.

Et eksempel på datoer fra tabellen i Access er "01-01-2009 12:00:00".

Når jeg fra koden kalder

OpenConnection();
string cmd = "UPDATE ORDERS SET ORDERS.START_TIME = '" + launchDate + "' WHERE LINEVARIANT_ID = '" + (int)lv.ID + "';";

Console.WriteLine(cmd);
updateCommand = new OleDbCommand(cmd, myAccessConn);
updateCommand.ExecuteNonQuery();

Så skriver den min sql streng ud som jeg forventer, men dør med samme fejlbesked som access også giver mig. Launchtime er en DateTime i ovenstående.

Hvordan skal jeg ændre min sql update statement og hvordan kalder jeg den fra c#.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. februar 2008 - 14:45 #1
meget kort svar: brug parameters !
Avatar billede sandrasmurf Nybegynder
29. februar 2008 - 14:49 #2
Ja det er kort :-)

Har du et lille eksempel liggende på parameters. Dem kender jeg ikke. Er de generelt gode eller er de specielt velegnede til DateTimes
Avatar billede arne_v Ekspert
29. februar 2008 - 15:16 #3
Du kan starte med at læse:
  http://www.eksperten.dk/artikler/831
Avatar billede arne_v Ekspert
29. februar 2008 - 15:17 #4
De er gode til at håndtere DateTime, tekster med quotes i etc..
Avatar billede arne_v Ekspert
29. februar 2008 - 15:19 #5
Mit klassiske eksempel i C# & Access udgave (artiklen bruger SQLServer):

using System;
using System.Threading;
using System.Data.OleDb;

class MainClass
{
    public static void Main(string[] args)
    {
        OleDbConnection con = new OleDbConnection(@"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=D:\Database\MSAccess\Test.mdb");
        con.Open();
        OleDbCommand cre = new OleDbCommand("CREATE TABLE dtest (i INTEGER PRIMARY KEY, d DATETIME)", con);
        cre.ExecuteNonQuery();
        OleDbCommand ins = new OleDbCommand("INSERT INTO dtest VALUES (?, ?)", con);
        ins.Parameters.Add("@i", OleDbType.Integer);
        ins.Parameters.Add("@d", OleDbType.Date);
        for(int i = 0; i < 10; i++)
        {
            ins.Parameters["@i"].Value = i;
            ins.Parameters["@d"].Value = DateTime.Now;
            ins.ExecuteNonQuery();
            Thread.Sleep(1000);
        }
        Console.WriteLine("All rows :");
        OleDbCommand sel = new OleDbCommand("SELECT * FROM dtest", con);
        OleDbDataReader rdr = sel.ExecuteReader();
        while(rdr.Read())
        {
            int i = (int)rdr[0];
            DateTime d = (DateTime)rdr[1];
            Console.WriteLine(i + " " + d);
        }
        rdr.Close();
        Console.WriteLine("Rows last 5 seconds since " + DateTime.Now + " :");
        OleDbCommand sel2 = new OleDbCommand("SELECT * FROM dtest WHERE d > ?", con);
        sel2.Parameters.Add("@d", OleDbType.Date);
        sel2.Parameters["@d"].Value = DateTime.Now.AddSeconds(-5);
        OleDbDataReader rdr2 = sel2.ExecuteReader();
        while(rdr2.Read())
        {
            int i = (int)rdr2[0];
            DateTime d = (DateTime)rdr2[1];
            Console.WriteLine(i + " " + d);
        }
        rdr2.Close();
        OleDbCommand drp = new OleDbCommand("DROP TABLE dtest", con);
        drp.ExecuteNonQuery();
        con.Close();
    }
Avatar billede sandrasmurf Nybegynder
29. februar 2008 - 18:15 #6
Jeg kan ikke få den til at opdatere. Der sker ingenting, når jeg kører følgende. Hvad kan der være galt?

************************************

string dbName = @"..\..\..\DB\MyDB.mdb";
dbName = string.Format("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source={0}", dbName);

System.Data.OleDb.OleDbConnection myAccessConn = new System.Data.OleDb.OleDbConnection(dbName);
myAccessConn.Open();

try
{
  string cmd = "UPDATE ORDERS SET ORDERS.START_TIME = @d WHERE ORDER_ID = @i";
  System.Data.OleDb.OleDbCommand updateCommand = new System.Data.OleDb.OleDbCommand(cmd, myAccessConn);
  updateCommand.Parameters.Add("@i", System.Data.OleDb.OleDbType.Integer);
  updateCommand.Parameters.Add("@d", System.Data.OleDb.OleDbType.DBDate);

  updateCommand.Parameters["@i"].Value = 51;
  updateCommand.Parameters["@d"].Value = new DateTime(2012, 12, 1, 0, 0, 0);

  updateCommand.ExecuteNonQuery();
}
catch (Exception ex)
{
    Console.WriteLine(ex.Message);
    Console.WriteLine(ex.StackTrace);
    Console.WriteLine(ex.InnerException.Message);
}
Avatar billede arne_v Ekspert
29. februar 2008 - 18:23 #7
Prøv:

...
string cmd = "UPDATE ORDERS SET ORDERS.START_TIME = ? WHERE ORDER_ID = ?";
...
updateCommand.Parameters.Add("@d", System.Data.OleDb.OleDbType.Date);
updateCommand.Parameters.Add("@i", System.Data.OleDb.OleDbType.Integer);
...
Avatar billede arne_v Ekspert
29. februar 2008 - 18:23 #8
- spørgsmåls tegn ikke @xx (OLE DB er ikke helt så smart som SqlClient)
- rækkefølge
- Date ikke DBDate
Avatar billede sandrasmurf Nybegynder
29. februar 2008 - 18:45 #9
Hej Arne

Nu sker der ting og sager. Det er fuldt fortjente point. Smid et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. februar 2008 - 19:36 #10
kommer her