Avatar billede simon_the_s Nybegynder
28. februar 2008 - 02:20 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

disablet pci-e i bios

ja så jeg kom til at gøre noget dumt i går, jeg disablede pci-e i min bios, på min zepto 6224. er nok lidt for vant til man fra stationær bare kan tage batteriet ud i computeren.
nå men jeg arbejder i øjeblikket med konstant sort skærm, kan starte op og kan høre windows starte.
jeg ringede til zepto og de bad mig brænde en cd med en bios opdatering, sætte den i, spamme f10 under opstart, for derefter at trykke enter.

det har jeg nu prøvet mange gange.

har selvfølgelig prøvet flere forskellige perioder hvor jeg trykker f10.

de sagde så at den ville opdatere bios og herefter slukke computeren, men dette har altså endnu ikke givet noget resultat.

nogle gange varer det længe inden den starter win men det kommer altid på et tidspunkt.

under alle omstændigheder spørger jeg nu:

er der nogen der kan hjælpe mig til at få bille på min skærm?

på forhånd tak
Avatar billede smitten1 Nybegynder
28. februar 2008 - 02:38 #1
luk øjnene og se bios menuen for dig. Så kan du navigere i blinde, og aktivere din bus igen :)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
28. februar 2008 - 02:49 #2
zepto må være dem der bedst ved hvordan man nulstiller bios
F10 er kun for at komme til boot-menuen. proceduren er her
ftp://ftp.zepto.dk/Znote6224W/BIOS/Update_BIOS_6xx4-6x15_DK.pdf
så prøv at se om den ikke starter på CD af sig selv
ellers prøv f10 og pil ned en gang, derefter genstart og f10 og pil ned 2 gange osv
Avatar billede smitten1 Nybegynder
28. februar 2008 - 03:10 #3
så må man jo håbe den nulstiller cmos'en samtidig med, ellers er han vel lige vidt
Avatar billede Jensen DK Novice
28. februar 2008 - 08:20 #4
Det må være til at fjerne batteriet i en bærbar, man smider ikke komputeren ud fordi batteriet er afladet.
Avatar billede Jensen DK Novice
28. februar 2008 - 08:27 #5
Mener backup batteri.
Avatar billede simon_the_s Nybegynder
28. februar 2008 - 11:04 #6
angaaende at finde vej i bios i blinde saa har jeg forsoegt - men kan ikke huske hvordan det saa ud og kan ikke finde et billede af menuen - hvis nogen af jer kan maa i meget gerne skrive hvad jeg i teorien skulle trykke paa for at enable bios igen - og evt for at resette til default.

filen du linker har jeg faaet fat i mox2 - jeg har proevet mange forskellige kombinationer osse hvor jeg trykker en gang ned og to gange osv - men er sveart at vide hva der forgaar naar man ik kan se noget

hvis jeg fjerner batteriet ryger garantien saa ikke?
har desuden hoert at bios paa bearbar bliver baendt i en chip og data ikke holdes i live af batteri?

haaber der er nogen der kan poste lidt info om hvordan jeg boer bevaege mig i bios :)
Avatar billede simon_the_s Nybegynder
28. februar 2008 - 11:06 #7
eller evt linke en manual hvor man kan se det - har ikke haft held med selv at finde en
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. februar 2008 - 11:13 #8
Der er ingen forskel på bærbar og stationær på dette område. Hvis du fjerner hovedbatteriet, og åbner ind til backup batteriet, og fjerner det i nogle minutter, så resetter BIOS.
Du skal selvfølgelig regne med at garantien så smutter, og det kan være at du er nødt til at anvende en loddekolbe for at få backup batteriet ud.

Jeg har ledt efter en manual, som viser BIOS menuerne, men kan ikke finde en, så er du ikke interesseret i ovenstående, ser jeg ikke anden udvej end at sende den til rep.
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. februar 2008 - 11:25 #9
Det kunne jo være at en af Zepto's teknikkere ville være så venlig, at guide dig gennem BIOS.
Avatar billede simon_the_s Nybegynder
28. februar 2008 - 12:03 #10
nå men snakkede med zepto - og han bad mig pille batteriet ud - så sidder med krydsede fingre lige nu -han sagde desuden osse at hvis det ikke virkede var der nok ikke noget at gøre :/
Avatar billede simon_the_s Nybegynder
28. februar 2008 - 12:11 #11
og det virkede :)
Avatar billede justrace Novice
28. februar 2008 - 12:12 #12
Kan man ikke resette bios til default som i alle andre bios'er?
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. februar 2008 - 12:12 #13
Tillykke. Hvis noget at det jeg skrev hjalp dig, så har du her mit svar :-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. februar 2008 - 12:14 #14
>Kan man ikke resette bios til default som i alle andre bios'er?<

Jo det kan man, men uden skærm, og uden menustrukturen, er det så godt som umuligt.
Avatar billede justrace Novice
28. februar 2008 - 12:20 #15
Er det ikke bare F1, eller hvad det nu er til at starte op i bios, dernæst F9, Enter, F10 Enter?
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. februar 2008 - 12:25 #16
jo, under forudsætning af, at de er således at menustrukturen ser ud, ellers ikke.
Avatar billede justrace Novice
28. februar 2008 - 12:43 #17
F9 har nu i mange år været reset til default, F10 Save and exit.
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. februar 2008 - 12:45 #18
Der er intet forgjort ved at prøve det.
Avatar billede justrace Novice
28. februar 2008 - 12:48 #19
Bare man ikke kommer til at sætte et tilfældigt password på til start-funktion. :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. februar 2008 - 12:57 #20
Uanset hvad, hvis dit bud ikke virker, så skal backup batteriet jo ud af maskinen, så det skulle ikke give et problem.
Avatar billede justrace Novice
28. februar 2008 - 13:07 #21
Ved ikke, så skal hele bundkortet ud, såh...
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. februar 2008 - 13:11 #22
Ikke nødvendigvis. Jeg har selv prøvet det. Det er blot 2 små ledninger der skal loddes af, så er backup batteriet frigjort.
Avatar billede smitten1 Nybegynder
28. februar 2008 - 13:13 #23
Der findes også programmer, som kan nulstille cmos'en. helgec har vist et sådan program liggende
Avatar billede justrace Novice
28. februar 2008 - 13:24 #24
Også hvis der er sat password på så maskinen ikke starter før det er tastet ind?
Avatar billede justrace Novice
28. februar 2008 - 13:28 #25
Nu har jeg selv lavet pw'et og kan huske det, men den beder om password FØR der kan trykkes F? til bios, så hvordan man skulle kunne køre programmet ved jeg ikke. Man kan på nogle pille den ug og sætte den i en sokkel på et printkort og derved osv....
Avatar billede Jensen DK Novice
28. februar 2008 - 13:34 #26
Jeg smider et svar for 28/02-2008 08:20:05