Avatar billede justask Nybegynder
27. februar 2008 - 16:49 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Domænetester, hvordan laver man sin egen?

Hej

Ved I hvordan man laver en domain-tester på sin hjemmeside? Skal man have nogle specielle aftaler eller kan man bare lave nogle dns-opslag for at se om domæner er ledige eller ej? Og har I nogle kodestumper der viser hvordan man kan lave disse opslag - js, php, SOAP ...? Den skal helst kunne teste på flere landekoder.
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 20:53 #1
Du skal sandsynligvis være godkendt som registrator for hver enkelt tld du vil teste på. Men hvorfor? de ligger jo nærmest smidt rundt omkring på nettet til fri afbenyttelse.
Avatar billede leif Seniormester
27. februar 2008 - 20:57 #2
Der ligger massere af "åbne" kildekoder til lige netop det formål. Du skal ikke have nogen speciel aftale med den enkelte .TLD udbyder da Whois lige netop er en åben database du kan lave opslag i.
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 21:06 #3
Så lærte jeg også noget i dag ... :)

Troede det da de forskellige udbydere ikke tester for alle, men ved nærmere eftertanke er det selvfølgelig kun dem de tilbyder salg af de behøver at teste.
Avatar billede leif Seniormester
27. februar 2008 - 21:13 #4
Der er forskel på at teste og bestille et domæne
Avatar billede olebole Juniormester
27. februar 2008 - 21:14 #5
<ole>

Med alle de historier, der kører om folk, som har fået 'stjålet' en god navne idé ved at teste på en privat side, er der næppe ret mange, der i dag tester hos andre end dk-hostmaster  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 21:17 #6
Det er ganske hvist, men omvendt ville det jo være "kundeservice" at kunne fortælle at den var/er ledig med .xx tld'en, men ikke kan købes hos dem. Næste gang tester man selvfølgelig der, og så er der måske bid, og så sælger de jo den. eller... ?
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 21:23 #7
olebole: Det har du sikkert ret i, men de gange jeg har haft de grå på høje omdrejninger, (ca. 2,0001 i timen) og fået en ide til et navn, har jeg testet på en godkendt sælger/registrator og købt de der var ledige. :) Så er der ikke nogen der kan tyvstjæle dem. Testede en gang på flere forskellige testere, og der var tre ledige tld'er, men dagen efter var de væk, så nogen "kigger" altså med som du antyder.
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 21:24 #8
>Testede en gang på flere forskellige testere...

Altså det samme navn.
Avatar billede leif Seniormester
27. februar 2008 - 21:26 #9
Reelt er der altid en risiko ved at teste et domæne og ikke købe det med det samme hvis det er ledigt, og så desuden kun søge hos udbydere man har tiltro til.
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 21:35 #10
Jeps, på med paranoiaen, test, køb.
Avatar billede olebole Juniormester
27. februar 2008 - 22:39 #11
- og det er i den forbindelse altid værd at huske på, at:
    "Blot fordi man er paranoid, betyder det ikke, de andre ikke er efter én!"  ;D
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 22:52 #12
Hvad skulle det nu til for, nu skal jeg til at bøvle med konen om lyset skal være tændt eller ikke, i soveværelset. :)
Avatar billede olebole Juniormester
27. februar 2008 - 23:14 #13
SOVEVÆRELSET ...?!??!!! Det skal hun da slet ikke blande sig i ... det er zq da fars domæne!  ;D
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 23:15 #14
Og det er Onsdag. :D
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 23:15 #15
Afgjort, lyset skal være tændt.
Avatar billede enya Nybegynder
27. februar 2008 - 23:22 #16
*GG* olebole og justrace: I er da vist ved at være trætte... :)
Avatar billede olebole Juniormester
27. februar 2008 - 23:23 #17
- ehhhh ... 'horny' betyder altså ikke 'træt'!
Avatar billede enya Nybegynder
27. februar 2008 - 23:25 #18
Sorry - det vidste jeg ikke.. :) Det ord står nemlig ikke i MIN ordbog... ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
27. februar 2008 - 23:30 #19
;D
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 23:30 #20
Tjah, nu du siger det... men onsdag er onsdag. Sidste onsdag var jeg i Birmingham, forrige i Skalica i Slovakiet, såeh.. :) Nå ja, ugen før igen var jeg i Imola. I lørdags oppe ved de norske jægere i Bardulejren syd for Tromsø.
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 23:33 #21
Oppe nordpå var der kun 2 cm varmt. :)
Avatar billede enya Nybegynder
27. februar 2008 - 23:34 #22
Øhh - 2 cm varmt...??? :)
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 23:37 #23
Øh ja, nu vi var i den region for kønsbestemt reaktion. :)
Avatar billede olebole Juniormester
27. februar 2008 - 23:39 #24
*ROFLMAO*
Avatar billede enya Nybegynder
27. februar 2008 - 23:39 #25
Okay.. :) Men jeg har 2 voksne sønner - og nu HAR jeg fattet den... :)
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 23:45 #26
*ROFLMAO*

Nu er det blevet min tur til at sige ??
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 23:47 #27
Og lave kaffe...
Avatar billede olebole Juniormester
28. februar 2008 - 00:07 #28
Rolling On Floor Laughin My Ass Off  :)
Avatar billede justrace Novice
28. februar 2008 - 00:23 #29
Ok, det hjalp med kaffen, den var 2 cm VARM da jeg læste "oversættelsen". :)
Avatar billede justask Nybegynder
28. februar 2008 - 20:51 #30
Tak for alle de gode råd. leif, Hvis du smider et svar får du points - din Whois-kommentar fik mig på sporet  :)  takker
Avatar billede leif Seniormester
29. februar 2008 - 08:38 #31
Svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2008 - 00:49 #32
Hvis domæne testere hapser gode ideer til domæne navne var det så ikke nemt at
få dem til at forkøbe sig ved at teste en masse navne som man ikke er interesseret i ?