Avatar billede steelman Novice
25. februar 2008 - 10:43 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Opdel brevflet data

Hej,

Jeg er usikker på, om det er den rette kategori men håber at I kan hjælpe alligevel.

Jeg har oprettet en dataliste med adresser til at bruge med brevflet i Word. Men jeg har fundet ud af at jeg skal have delt datalisten op i to forskellige filer. Hvordan kan man gøre det?
Avatar billede perhol Seniormester
25. februar 2008 - 11:14 #1
Flere detaljer?
Word version?
Er det Word du har oprettet datalisten i?
Hvorfor skal du have listen delt?
Avatar billede steelman Novice
25. februar 2008 - 11:33 #2
Det er Word 2003. Datalisten er oprettet i word's brevflet funktion og der er en mdb-fil
Avatar billede perhol Seniormester
25. februar 2008 - 12:46 #3
Forstår ikke på det du har skrevet hvad du egentlig mener.
Hvordan er din liste opbygget (hvilke felter er der i den).
Hvordan vil du have den opdelt.
Hvad er formålet med opdelingen.

Du kan jo indsætte hvert enkelt felt fra sådan en liste hvor du ønsker i et brev.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
25. februar 2008 - 17:50 #4
mdb = Access (som desværre er det standardformat, som Word foreslår, når man laver sin datafil den vej).

Men som perhol spørger - hvorfor skal den opdeles?
Avatar billede steelman Novice
25. februar 2008 - 18:01 #5
Hmmm - kan ikke lige helt se hvad "hvorfor" har med det at gøre :-)
Nå, men sagen er at jeg i Word2003 via brevflet funktionen har lavet en dataliste med navne og adresser til folk som skal inviteres med til vores bryllup. Altså skal listen bruges sammen med udprint af kuverter og invitationer.
Men kun nogle af posterne/navnene skal have en invitation til receptionen og andre til selve festen. Men jeg er så kommet i tanke om efterfølgende, at det vil være nemmere for mig, at have én liste med personer til festen og én anden med personer til receptionen. Men navnene ligger ikke i rækkefølge, så fx post 1-20 skal til receptionen og 21-30 til festen, men ligger roddet sammen. Så derfor tænker jeg, at det vil være nemmere hvis jeg kunne lave to lister, men jeg gidder jo ikke sidde og taste det hele forfra.

Men jeg er nu kommet i tanke om, om det vil være nemmere, at lave et ekstra felt i listen som hedder "Fest" og så give den værdien "0 eller 1" og når jeg så skal printe invitationerne ud, kunne jeg istedet for lave en filtrering på feltet "Fest" - vil det være nemmere?
Avatar billede word-hajen Nybegynder
25. februar 2008 - 18:14 #6
Og du har så selv lige besvaret "hvorfor"....
Avatar billede steelman Novice
25. februar 2008 - 19:16 #7
Det var overhoved slet heller ikke for at være pernitten!! Jeg vidste bare ikke lige at det kunne have betydning! Det var ikke meningen at træde nogen over tæerne! Beklager...
Avatar billede word-hajen Nybegynder
25. februar 2008 - 20:04 #8
Og det var absolut heller ikke for at træde fra min side. Men du beviste jo netop selv, at der var en årsag til, at vi begge spurgte, hvorfor du ville have den opdelt. Der kunne være en rigtig god grund til det, men min (og måske også perhols) erfaring gør, at jeg straks tænker på "hvorfor". Det kunne jo være, at du ikke var klar over, hvilke muligheder der rent faktisk er med Words brevflet.
Avatar billede steelman Novice
25. februar 2008 - 22:44 #9
Okay - godt at høre :-)
Har du forslag til hvordan jeg kan opdele den?
Avatar billede perhol Seniormester
25. februar 2008 - 22:44 #10
Der er nemlig ret mange muligheder. Personligt har jeg hidtil brugt en Word tabel som datakilde. Jeg har tidligere brugt Excel ark.
Men nu fandt du jo selv ud af det med den mdb
Avatar billede word-hajen Nybegynder
26. februar 2008 - 07:43 #11
Jeg synes, at din idé med at tilføje et ekstra felt, hvor du kan enten "krydse af" eller skrive 1/0 er den rigtige. Det giver dig også rige muligheder for at udvide dine lister, efterhånden som "projektet" skrider frem.

Tillykke med det kommende bryllup (det må jeg forhåbentlig godt skrive uden at rode mig ud i noget dårligt/overtro).
Avatar billede steelman Novice
26. februar 2008 - 08:35 #12
Det var nu mere et spørgsmål, OM det er nemmere for mig at lave det ekstra felt :-)

Perhol - du skriver at du bruger en word-tabel som datakilde. Hvordan gør du det?

word-hajen - Tak for det :-)

Noget andet er: Er der nogen af jer der har vildt styr på Publisher? Vil I tage et kig her: http://www.eksperten.dk/spm/820529
Avatar billede perhol Seniormester
26. februar 2008 - 11:44 #13
Kan sende dig et eksempel senere i dag (aften!). Har ikke prøvet brevflet i Publisher, men kigger så også lige på det.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
26. februar 2008 - 22:41 #14
Word som datakilde:
Lav et nyt dokument. Indsæt en tabel med det antal kolonner, som du skal bruge i forhold til dine data. Sæt en overskrift i hver kolonne (bliver brugt, når du skal indsætte flettedata), så du kan genkende de forskellige kolonner.

Skriv dine data i tabellen (én række for hver post).

Åbn dit hoveddokument. Kobl datakilden på på normal vis. Indsæt flettefelter på normal vis.

Du kan gøre nøjagtig det samme i Excel, der får du bare kolonnerne "forærende".
Avatar billede perhol Seniormester
27. februar 2008 - 00:14 #15
Forklaringen fra word-hajen er præcis.
Det viser sig at jeg ikke har filen herhjemme, men på arbejde. Kan sende den sent i morgen (i dag ser jeg lige) aften, men følg du bare vejledningen fra word-hajen, det er ikke svært.
Avatar billede steelman Novice
27. februar 2008 - 08:28 #16
Så har jeg lige prøvet det af - det var sq godt nok nemt! Og man har meget mere overblik over det og kan fx. rykke rundt i posterne osv. Og det kan jo også snildt bruges med Excel på samme måde - det er sq smart! Så lærte jeg også noget i dag :-)

Smider I nogle point?

Nu har jeg printet invitationerne, men har I haft tid til at kigge på mit Publisher-spg.?
Avatar billede perhol Seniormester
27. februar 2008 - 20:30 #17
Det var word-hajen der forklarede det.
Jeg ser på det med fletning til publisher senere.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
27. februar 2008 - 21:04 #18
Svar herfra :-)
(kender nada til publisher, så der melder jeg pas)