Avatar billede ladyhawke Novice
21. februar 2008 - 15:30 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hente ny værdi fra tabellen indtil en bestemt værdi er nul

Hvordan opnår jeg følgende i en stored procedure:

Jeg har en tabel med undernummer og overnummer (+ keys etc.) (et hierarki - SQL 2000)

Jeg kommer med et nummer og jeg skal have fat i det tilhørende hovednummer (øverste overnummer)

altså noget i retning af (pseudokode):
SELECT undernummer, hovednummer WHERE nummer = undernummer

While hovednummer != 0 (det er ikke hovednummer endnu)
SET nummer = hovednummer og hent dennes overnummer

returner hovednummer

Det er sikkert ikke vildt kompliceret, men hvordan gør man, når man ikke har mulighed for rekursion direkte...
Avatar billede pidgeot Nybegynder
21. februar 2008 - 15:32 #1
Du skulle da meget gerne have en WHILE-statement...

Eksempler er givet her: http://www.databasejournal.com/features/mssql/article.php/3100621
Avatar billede ladyhawke Novice
21. februar 2008 - 20:49 #2
kigger på sagen, men du har ret, havde bare ikke lige gennemskuet muligheden
Avatar billede ladyhawke Novice
25. februar 2008 - 08:31 #3
Problemet blev løst på en anden måde, men svaret på spørgsmålet er stadig besvaret...

pidgeot>>> læg et svar :o)
Avatar billede pidgeot Nybegynder
25. februar 2008 - 09:10 #4
S'gerne :)