Avatar billede lq Nybegynder
19. februar 2008 - 21:34 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Windows kan ikke starte normalt eller med fejloprettelse

Vores bærbar er hertil aften gået helt amok.

Når vi tænder for computeren kommer besked med windows-fejlgenoprettelse.

Når vi vælger start reparation under start blinker skærmen blot, hvorefter fejl under genoprettelse kommer igen.

Vælger vi start windows normalt prøver den at starte, men kommer igen tilbage til fejlgenoprettelse.

Der er ingen fejlmeddelelser eller noget andet.

Hvad gør vi, hvordan får vi den startet?
Avatar billede starknight_is Nybegynder
19. februar 2008 - 22:25 #1
prøv følgende:
1. Tænd din PC
2. Vent til "BIOS" er væk (den vises meget hurtigt, sort skærm, hvid tekst)
3. Hold F8 knappen nede
4. du skulle nu have en del muligheder.. vælg "Sidst kendte gode konfiguration" (tror jeg nok den hedder.
5. Genstart (skulle den gerne gøre selv)

skriv om det virker eller om du har prøvet det allerede.
Avatar billede lq Nybegynder
19. februar 2008 - 23:15 #2
F8 gav adgang til menu. Valgte "sidst kendte fungerende konfiguration".

Den kørte et stykke tid med "skydelineal", genstartede og viste skærmbilledet med windows-fejlgenoprettelse igen. Med andre ord det hjalp desværre ikke.

Hvis den ikke kan reparere og den ikke kan anvende senest kendte konfiguration, vil det så hjælpe at starte den i "Fejlsikret tilstand". Vil det være muligt at finde ud af fejlen?
Avatar billede starknight_is Nybegynder
19. februar 2008 - 23:31 #3
hvis den ikke kan bruge sidst kendte gode konfiguration er der meget få chancer for dig desværre, du er nødt til at starte forfra, hvis du ikke vil miste data skal du bare undlade at formatere osv
Avatar billede lq Nybegynder
20. februar 2008 - 05:44 #4
Bare for at få det skåret ud i pap.

1. Betyder det at jeg skal installere Vista på ny?

2. Og for at være helt nede på det lavpraktiske. Det betyder vel at jeg skal have fat i den cd, som jeg fik med den bærbare, der hedder, "genoprettelse af system"?

3. På cd'en vil der være flere valgmuligheder med systemgenoprettelse?
Avatar billede starknight_is Nybegynder
20. februar 2008 - 09:54 #5
1. ja
2. igen ja
3. den vil nok højst sandsynligt kun have 1 mulighed, totalt gendannelse til fabriksinstallation
Avatar billede lq Nybegynder
20. februar 2008 - 10:18 #6
Tillad mig et allersidste spørgsmål og så skal jeg nok give point.

Det lyder som om jeg vil miste data med systemgenoprettelsen. Er det muligt at kopiere data fra harddisken udenom windows, så jeg undgår at tabe data?

Mange tak for hjælpen.
Avatar billede starknight_is Nybegynder
20. februar 2008 - 14:41 #7
det er der en mulighed for hvis du kan tage disken ud og sætte den i en ekstern enhed og overføre data fra den til en anden pc.
hvis du ikke har mulighed for dette kunne det være muligt at forretninger som computercity eller andre kan gøre det for dig.

der er dog også mulighed for at køre en "Live-cd" som kan startes uden brug af harddisken. disse kan typisk være Linux systemer som kan se data på windows diske.
eksempelvis http://googlesystem.blogspot.com/2006/03/system-rescue-live-cd.html
den fylder 123mb ifølge siden.

det er ihvertfald et par muligheder jeg lige kan komme i tanke om