Avatar billede west85 Nybegynder
16. februar 2008 - 23:40 Der er 8 kommentarer

VS 2005 Installer

Jeg vil høre om nogen af jer er bekendt med den indbyggede installer der er i VS2005?

Jeg har en ide om at ville bygge en installer med hiraki hvor man kan vælge alle underpunkter ved at vælge den øverste, og den så vælger underpunkterne, eller man kan afkrydse nogle enkelte underpunkter fx.

Jeg vil lave en cd med automatisk installer af alt jeg har brug for ved start af Win efter installation af Win.
Så vil have et overpunkt der hedder Drivers med underpunkterne: Bundkort, lydkort, graffikkort, printer

Et andet overpunkt skulle være Acrobat Reader med ingen underpunkter.

Et andet overpunkt skulle være Firefox, med underpunkterne: Bogmærker (en xml), add-on programmer (underpunkter med de forskellige add-on programmer), Passwords (et add-on program der selv har hentet dem ud skal være installeret før de kan hentes ind igen.

Et andet overpunkt skulle også være baggrundsbilleder

Overpunkt dokumenter(bare samling af filer, både doc, zip, xml, txt og andet - nok bare directory der skal kopieres).

Således skal der være exe-filer der skal installeres men også masser andre filtyper skal kopieres, og installeres til forskellige steder som er betinget af installationsstien brugt tidligere. Fx. når Firefox installeres skal det helst være muligt at logge den sti der bruges og hvis der vælges add-ons ligges disse ind i undermappen på firefox uanset hvor den ligges.

Nogen der ved om det er muligt og evt. hvordan?

Hvis dette ikke er muligt i den indbyggede installer er der så nogen der ved en anden der kan gøre det?
Avatar billede lasserasch Juniormester
17. februar 2008 - 21:14 #1
Hej west85.

Når du siger installer i VS, så går jeg ud fra at du mener et installations projekt.
Og nej, med et sådant kan du ikke lave det som du beskriver her.

Et installer projekt er beregnet til at kunne lave et installationsprogram, som kan installere ens eget udviklet software, lave genveje osv...

Jeg tvivler på at der findes et stykke færdigsoftware som kan alt det du beskriver her, og hvis jeg har ret i det, så kommer du nok til at skulle kode det selv.

Det skulle dog heller ikke været noget problem.

Kod en Windows applikation, og manuelt foretag kopieringer af filer via nogle metoder, eller eksekver nogle bat filer fra din windows applikation som kopierer filerne.

Mvh.
Lasse
Avatar billede west85 Nybegynder
17. februar 2008 - 21:28 #2
Tak lasse..

Men jeg ved at når du installerer VS2005 så kan du jo vælge hvad du vil installere i det "træ" der er.. Og du må jo selv kunne definere et lign. træ da man må gå udfra de har lavet et værktøj til at lave en installer med et lign. træ.. Og her kan der godt angives forskellig sti til de forskellige elementer.. Det er jo set før at fx. du har et spil som installeres i programmer, spiludvikler, og så spillets navn, og så kommer der GameArcade eller noget så du kan spille imod andre som installeres et helt andet sted.. Og en Installer bør vel kunne håndtere det når det er lavet før.. Går ihvertfald udfra at de ikke laver en installer kodet fra bunden til hver spil eller program, men har nok noget der kan opbygge delene for dem..

Dog mht. delelementerne der selv skal installere under samme sti som fx. firefox er måske ikke noget en installer kan håndtere da disse så pludseligt skal lave noget dynamisk som nok ikke er indbygget i installeren..

Men selve kopieringen af filer bør vel som sådan heller ikke være et problem for installeren da den gør lign. fra en cd jo.. Den både udpakker fra filer men den kopierer også filer som ligger i alm. format i en mappe og kopieres så bare til destinationen.. Her tænker jeg på mine dokumenter..

Men installeren i VS kan ikke lave andet end installere til dit projekt så..?
Nogen der kender et program til at opbygge installer af på anden måde?
Avatar billede lifo Nybegynder
17. februar 2008 - 22:02 #3
den installer som følgermed i VS kan ikke det du vil
du skal nok have fat i en anden installer

til lidt mere komplicerede installationer har jeg brugt Inno Setup
http://www.jrsoftware.org/
der kan du lave alt hvad ud har lyst til
dog kan det tage lidt tid at finde ud af at scripte alt som man ønsker

har også for mange år siden brugt NSIS http://nsis.sourceforge.net/Main_Page
det er den installer som bliver brugt til Winamp
Avatar billede west85 Nybegynder
17. februar 2008 - 22:05 #4
Lifo
Er der et specielt sprog Inno skal scriptes i? Scripts er ikke lige min stærke side.. Så foretrækker jeg næsten hellere selv at lave det hele fra bunden..

NSIS.. Kan den det jeg ønsker?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
17. februar 2008 - 22:53 #5
>>west85: Inno Setup bruger Pascal som script sprog, så det er lige at gå til... NSIS kan det samme som Inno Setup bare hvor der scriptes i en art af C. personligt vil jeg sige at Inno er nemmere. :)
Avatar billede west85 Nybegynder
18. februar 2008 - 21:14 #6
psycosoft-funware
Hvis det kræver pascal er dett nemmere at lave det hele fra bunden selv..
Og er C# mand så der pascal ikke lige til at gå til..
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
18. februar 2008 - 21:46 #7
faktisk er C skarp, et sidespring af Pascal, da det er samme mand der står bag, både Borland pascal og C skarp (Anders Hejlsberg) :)
Avatar billede west85 Nybegynder
19. februar 2008 - 20:16 #8
Oka jeg kender borland delphi også men ikke meget..

jeg har selv besluttet at lave min installer og har fundet ud af jeg vil lave dette program så det kan generere noget dynamisk næste gang jeg skal have mere på eller ændre noget.
Så det starter med at læse hvad der skal være i listen fra en xml-fil. Dette læses ind i et treeview.

Nu problemet så bare jeg skal have en metode der kan gå alle elementerne igennem (Treenode's) men som kan gå alle nivauer igennem uden at vide hvor mange der er..
Fx.
Programgruppe
  Samling af undergruppe
      program 1 i undergruppe
      program 2 i undergruppe
  Samling af anden undergruppe

Programgruppe 2

Programgruppe 3
  Undergruppe

Nogen der har en metode der evt. kan gøre dette?
Jeg ved at hvert element i dette er et TreeNode -objekt. Og dette har en samling af Nodes som  består af TreeNode -objekter som igen kan have Nodes i sig.
Der er også en nextNode property men har ikke kunne se mig ud af hvordan jeg kan lave metoden dynamisk så den selv finder alle niveauer og gennemsøger alle elementer.

For jeg skal så bruge navnet til at søge i samme xml, hvori der også vil stå stier til de mapper jeg skal starte installationen af mine programmer og drivere.

Planen er for xml'en:
<Programgruppe sti = "sti">
  <Samling af undergruppe sti = "">
      <program 1 i undergruppe sti ">
      <program 2 i undergruppe>
  <Samling af anden undergruppe>

<Programgruppe 2>

<Programgruppe 3>
  <Undergruppe>
Så hvert element vil få stien som en attribute sående indeni sig. Har ikke nærstuderet det endnu men ser det som det nemmeste på nuværende tidspunkt.

Nogen der har en ide til at dynamisk vil kunne lave en ny side/displaybilled til hvert valgt program's installationssti?