Avatar billede rammo Nybegynder
14. februar 2008 - 18:04 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Opdele PDF-fil

Hejsa, jeg sidder med et katalog i pdf-format. I dette format bliver siderne vist to og to, men jeg skal have siderne opdelt således jeg har hver enkel side for sig, er der nogen der kan hjælpe?? evt program gerne freeware....

Måske er det lidt kryptisk formuleret, hvis i ikke forstår så skriv endelig, så må jeg prøve at forklare det lidt bedre.

MVH
Rasmus
Avatar billede old-faithful Praktikant
14. februar 2008 - 21:07 #1
Prøv "BeCy PDF Meta Edit" der er gratis og kan lave en hel masse smarte ting med PDF'er, bl.a. ændre på hvordan siderne vises. Download på flg. link, åbn programmet og kig under fanebladet "Viewer Preferences" og derefter ændr "Page Layout":

http://www.becyhome.de/becypdfmetaedit/description_eng.htm#version
Avatar billede falster Ekspert
14. februar 2008 - 22:12 #2
For klarhedens skyld:

Vises der to katalogsider af gangen som to pdf-sider?

Eller vises to sider fra kataloget på én pdf-side?

Det giver en stor forskel på dine muligheder (så vidt jeg ved).
Avatar billede rammo Nybegynder
15. februar 2008 - 10:04 #3
Tak for de hurtige svar. Jeg har prøvet det program du har nævnt ovenfor, dog uden succes. Der bliver vist to sider fra kataloget på en pdf side. Jeg skal have det konverteret så jeg kan lave et e-katalog af pdf-filen og det kræver at hver enkel side vises på en pdf side
Avatar billede falster Ekspert
15. februar 2008 - 12:05 #4
OK. Med to sider fra kataloget på én pdf-side tror jeg ikke, at der er noget nem fremgangsmåde.

Manuelt - med f.eks. Acrobat - kan du nok gøre en del.

Hvad og hvordan afhænger igen af, om siderne er "pdf'et" som billeder eller tekst. I alle tilfælde skal du - mener jeg - have fat i hver dobbeltside - én af gangen. Hvis det er billeder kan du (måske) markere i Adobe Reader - kopiere - og sætte ind i et billedbehandlingsprogram og så konvertere til pdf igen.
Avatar billede rammo Nybegynder
15. februar 2008 - 12:37 #5
hej falster. okay det lyder som om jeg har lidt arbejde forude så. kataloget er på cirka 100 enkel sider. Har hørt noget om at man kan "skære" siden midt på og dermed opnå at dele siden op.
Avatar billede falster Ekspert
15. februar 2008 - 23:06 #6
Hvis du har Adobe Acrobat kan du automatisere lidt (ikke med Adobe Reader).

Med "Beskær sider..." kan du først skære den ene halvdel fri og så den anden. "Beskær sider..." kan lægges ind i en batchsekvens, som så køres på mappen med de oprindelige og de beskårne gemmes i en anden mappe eller under et andet navn.

Lav sekvensen (beskær halvdelen fra venstre). Kør sekvensen.

Rediger sekvensen (beskær halvdelen fra højre. Kør sekvensen.
Avatar billede rammo Nybegynder
17. februar 2008 - 19:57 #7
hej falster. tak for hjælpen det ser ud til at det er den måde jeg skal igang med. tak for hjælpen. hvordan kan jeg give dig point??? er ikke helt inde i brugen af denne side:-)
Avatar billede falster Ekspert
17. februar 2008 - 23:10 #8
Du kan acceptere dette svar. Men 30 p.s er nok :-)
Avatar billede rammo Nybegynder
18. februar 2008 - 11:03 #9
hejsa igen, nej du skal have alle 60 point. Det har været en stor hjælp ellers havde jeg sgu siddet og set tomt ind i skærmen stadigvæk. Endnu engang tak for hjælpen