Avatar billede temizsoy Nybegynder
13. februar 2008 - 20:00 Der er 7 kommentarer

blå skærm..

når jeg sætter min bærbarcomputer på standby og starter den igen så kommer der en blå skærm. derefter genstarter computeren.
hva er der galt med den??

tak på forhånd
Avatar billede strych9 Praktikant
13. februar 2008 - 22:07 #1
Har du sluttet nogle eksterne enheder til? Prøv at tage dem fra, alle sammen.

Kør også en BIOS opdatering.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. februar 2008 - 10:39 #2
BIOS opdatering er ikke noget man bare gør. Det bør man kun gøre når alt andet er forsøgt.

Til at starte med, er der en årsag til den blå skærm, men som default genstarter maskinen ved systemfejl, og dermed er det svært at se fejlkoden som står på den blå skærm.
Jeg kan forstå, at du godt kan starte maskinen, og dermed kan du deaktivere genstart ved systemfejl. Højreklik på denne computer og vælg egenskaber, eller gå i kontrolpanelet og start system. uanset hvilken metode du anvender er resultatet det samme.
Under Computernavn, domæne og arbejdsgruppeindstillinger, klikker du på skift indstillinger. Klik på avanceret. Under Start og genoprettelse klikker du på Indstillinger. Under systemfejl fjerner du fluebenet ud for Genstart automatisk. Klik OK. Klik OK.

Nu genstarter maskinen ikke længere, men stopper ved den blå skærm. Du slukker maskinen ved at holde startknappen inde i mindst 4 sekunder.

På den blå skærm vil den nu skrive hvad der laver fejlen, og givetvis også en stopkode. Stopkoden indikerer fejlkategorien, og også evt. løsning på problemet.
Avatar billede strych9 Praktikant
14. februar 2008 - 11:57 #3
dragonknight -> Hvis det var en workstation var jeg enig med dig, men på en notebook ER det bare noget man gør.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. februar 2008 - 16:15 #4
En opdatering af BIOS indebærer altid en risiko for et ubrugligt bundkort, uanset hvilken maskine bundkortet sidder i.
Derfor bør alle andre muligheder undersøges først, og ender man op med en BIOs opdatering, skal man være klar over det jeg skriver i første sætning i dette indlæg.
Avatar billede strych9 Praktikant
14. februar 2008 - 16:30 #5
Hvis det er bekymringen, så har jeg et lille tip til at omgåes det:
Ring til supporten, og sørg for at en supporter er i telefonen MENS du kører BIOS opdateringen, og at han er klar over at du gør det. I så fald er det firmaets ansvar at dække enhver skade på udstyret.

Uanset hvad så er jeg 98% sikker på at problemet her er med ACPI og USB portene. Det har jeg set mange gange i de næsten 3 år jeg har sad fuld tid på en notebook support linje. Det løses typisk med en BIOS opdatering.
Avatar billede raslortmus Nybegynder
15. marts 2008 - 22:14 #6
Jeg har præcist samme problem på min. Jeg har fundet ud af at fejlen opstår, når jeg har haft laderen i, og jeg så har klappet PCen sammen (dvale). Åbner jeg så PCen igen UDEN laderen i, går den i blue screen. Jeg har netop lavet en BIOS update fra version 3a03 til version 3a07, men dette hjalp overhovedet ikke...

Er der nogen der har en løsning?

Jeg har også opdateret alle mine drivere ved hjælp af den der fancy Packard Bell updater...

Min computer ser således ud:
Vista Home Premium
Intel Duo T5750 @ 2 GHz
3 GB Ram
NVIDIA Geforce 8600M GT
Avatar billede strych9 Praktikant
16. marts 2008 - 01:05 #7
raslortmus -> Formentlig findes der i så fald ingen løsning. Under alle omstændigheder skulle du nok åbne dit eget spørgsmål om det.