Avatar billede alexander_j Nybegynder
07. februar 2008 - 14:55 Der er 1 løsning

Udtræk af forskellige poster fra samme kolonne

Jeg har tr tabeller: users, groups og members
'users' består af følgende kolonner: user_id og user_name
'groups' består at følgende kolonner: group_id, group_name,
'members' består af følgende kolonner: user_id, group_id og permission

Jeg ønsker nu at lave følgende udtræk:
groups.group_id, groups.group_name
hvor
group.group_id = members.group_id og
members.user_id = ".$_SESSION["user_id"]."

Hvis et medlem har 'permission = 0', så betyder det, at han/hun er ejer af gruppen og ejerens brugernavn ville jeg også gerne trække ud via samme sql-kald. Dvs.:
users.user_name
hvor
groups.group_id = members.group_id og
users.user_id = members.user_id og
members.permission = 0

Hvis jeg skulle lave det ved to sql-kald, så ville jeg gøre noget i retning af:
"SELECT groups.group_id, groups.group_name FROM groups, members WHERE group.group_id = members.group_id AND members.user_id = '".$_SESSION["user_id"]."'"

og

"SELECT users.user_name FROM users, members WHERE members.group_id = " . $group_id . " AND users.user_id = members.user_id AND members.permission = 0"

Jeg ved godt at jeg kunne lave et felt i min groups som hed owner og så have ejerens user_id placeret her, men af forskellige grunde vil jeg helst have det på den anden måde.
Der vil kun være en post per gruppe i members, hvor medlemmet har permission sat til nul, så der er ikke risiko for flere resultater pr. gruppe.

Jeg har leget med JOIN i forskellige afskygninger, men har ikke fundet en løsning - så plz help me.
Avatar billede alexander_j Nybegynder
29. marts 2008 - 12:28 #1
Ikke mange svar her :-(