Avatar billede aurox Nybegynder
07. februar 2008 - 10:16 Der er 6 kommentarer

NAS som postserver?

Jeg overvejer at købe en NAS som backup-løsning mellem min stationære og bærbare pc. Et af mine store problemer med to pc'er er dog synkroniseringen af outlook .pst filerne på de to maskiner.

Mit spørgsmål er så om der kan placeres én .pst fil på NAS'en og lade den fungere som en form for postserver, og kun trække en kopi til de to lokal-maskine?
Avatar billede wise Seniormester
07. februar 2008 - 10:28 #1
Uden at kende outlook godt nok er jeg 99,9% sikker på at outlook ikke er glad for at man piller for meget ved PST filen.

En anden overvejelse kun være at vælge en NAS (som så rent teknisk ikke ville være en NAS) med indbygget mailserver. Hvis du så sætter begge outlook til at kigge på samme IMAP konto, så kan IMAP netop håndtere at samme mailbox tilgåes flere steder fra.
Avatar billede snabeljan Nybegynder
08. februar 2008 - 08:50 #2
Jeg går ud fra at du udelukkende kører pop3 på din mail???

Jeg mener godt du kan gøre det som beskrevet, men du kan så IKKE have begge pc'ere kørende med outlook på samme tid. Desuden ville jeg 'udnævne' en af de 2 maskiner til at være primær og en til sekundær og konfigurerer Outlook således at når du checker mails fra den sekundære, så sletter du ikke mails på pop3-serveren. Det giver dog den ulempe, at når du så henter mails fra den primære, vil mails 'mangle' på den sekundære...

/snabeljan
Avatar billede wise Seniormester
08. februar 2008 - 14:43 #3
Den store forskel på imap og pop3 er netop at imap styre at du har flere "klienter" og at du har samme markering på om de er læste / ulæste etc...
Avatar billede snabeljan Nybegynder
10. februar 2008 - 15:35 #4
-> Wise

Men kan du køre imap op mod en POP3 server?
Avatar billede wise Seniormester
10. februar 2008 - 17:17 #5
Imap og Pop3 er hver sin protokol på hver sin port.
Men der er ikke nogle servere fra dette årtusinde som ikke understøtter dem begge. Pop3 er blot den mest "kendte".
Der er nogle enkelte discount mailhoteller der ikke er så glade for IMAP, men det skyldes netop at du lader posten blive liggende på serveren. Dermed 'fylder' en imap bruger mere på deres server end en pop bruger.

Men når dette er sagt mente jeg jo netop at Aurox skulle kigge efter en NAS (eller hvad den så hedder) der indeholder en mailserver. Og en sådanne boks kan helt sikkert IMAP.
Avatar billede l3kris Nybegynder
15. februar 2008 - 14:03 #6
1) Det kan godt lade sig gøre at lægge outlook.pst på NAS og så tilgå fra flere forskellige pc'ere - bare ikke samtidig. Det gør jeg selv. Og det er jo ikke så tit, at man først checker mail på den ene pc for derefter at gå over på den bærbare og så også checke mail dér.

2) Hvis man har mod på selv at modde sin NAS lidt, kan man fx kigge her for at få ideer til at lave sin egen mailserver: http://forum.qnap.com/viewforum.php?f=86&sid=aacd4b7b6cf6f46dc6d960c5d401d8c2