Avatar billede sorenzoo Juniormester
06. februar 2008 - 10:39 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Aflæsning af hvornår der er strøm til en maskine.?

Har en kunde hvor vi skal, på den ene eller anden måde, ha aflæst hvornår der er strøm til en produktionsmaskine, for at se om det er aften, dag eller nathold der laver for lidt.... Gerne hvor den bare smider en tekst linie når der bliver tændt og igen når der bliver slukket. Eller noget andet der kan laves statistik udfra..
Kan da umuligt passe det ikke er opfundet....

Tak.
Avatar billede japping Nybegynder
06. februar 2008 - 11:13 #1
Dette instrument http://elma.dk/_da-DK/v:1385?visma5.prodno=5706445410026 kan det du har brug for. Det koster kr. 2.000,- men mulighederne er mange. aflæsning kan foretages uden PC, men data kan også overføres til f.eks. Excel. Jeg har et par stykker, så hvis du bor omkring kbh kan du låne mit.
Avatar billede japping Nybegynder
06. februar 2008 - 11:18 #2
I byg selv kategorien kan du:
- Køb et webcam til 3-400 og indstil det på optagelse af ændringer. Lampe e.l. monteres på afbryder og kamera registrerer ændringen med tidsstempel på videoklip
- Anvend mikrofon på PC og optag lyd der afspejler maskinens tilstand. Summer kan tilsluttes afbryderen på maskinen.
Avatar billede japping Nybegynder
06. februar 2008 - 11:22 #3
En billig PC-mus splittes ad. Knap tilsluttes relæ eller lign på maskinen. Logning af muse-aktivering med tidsstempler foretages. Vi kan nok finde noget software på nettet eller skrive lidt kode til et program.

Men spørgsmålet er også, hvor synlig løsningen må være ?
Avatar billede japping Nybegynder
06. februar 2008 - 11:25 #4
En seriel port kan også anvendes til registrering af on/off signal.
Avatar billede sorenzoo Juniormester
06. februar 2008 - 11:26 #5
Jamen synligheden betyder ikke noget, da de sikkert bare vil producere noget mere hvis de ved at det bliver målt. Prisen er overhovedet heller ikke vigtig... eller jo, men 2-5 kilo er ihvertfald småpenge... Måske du kunne lave en færdig løsning for mig..? Lyder forholdsvis klog på området...
Avatar billede japping Nybegynder
06. februar 2008 - 11:31 #6
Avatar billede japping Nybegynder
06. februar 2008 - 11:32 #7
Jeg kan godt lave en færdig løsning til dig.

Hvor i landet befinder du dig ?
Hvad er tidshorrisonten ?
Avatar billede japping Nybegynder
06. februar 2008 - 11:36 #8
Send mig en mail på: "jp (at) jp-engineering (dot) dk"

Så kan vi lige ringe sammen.
Avatar billede sorenzoo Juniormester
06. februar 2008 - 11:40 #9
Super, tager lige kontakt til min kunde, og får en rimelig præcis forklaring på hvad det skulle kunne, og derefter smider jeg dig lige en mail.!
På forhånd tak.
Avatar billede japping Nybegynder
06. februar 2008 - 11:43 #10
Fint, vi snakkes.
Avatar billede tobiasrj Nybegynder
08. februar 2008 - 20:00 #11
hej nu ved jeg jo ikke lige hvilken maskine det er. Men hvis det bare skal være sådan en gør det selv opfinderløsning, så kunne du jo tage en ekstra hjælpe(slutte) kontakt og sætte oven på det relæ som trækker moteren til maskinen. Udfra hjælpe kontakten kunne du så trække 2 ledninger til en comport på en computer. Og der vil derfra kunne laves et lille program der registrer når maskinen kører og er slukket og på hvilke tidspunkter.